Het is waarschijnlijk een domme vraag, maar ik moet het zeker weten.
Dus aub alleen antwoorden als je het 100% zeker bent.
Kan je een gewone transistor (BC 547) eigelijk gewoon omdraaien?
Bij gelijkU .
We hebben een fout gemaakt bij het printontwerp, met spiegelbeeld enz, en het gevolg is dat alle componenten in spiegelbeeld gesoldeerd staan.
Nu hebben we alle ICs enzo al omgedraaid, maar de transistoren nog niet.
Dus wil ik weten als het kan dat de boel ook werkt als ze blijven staan?
tnx
Geen domme vraag, maar niet mogelijk, de collector is geen emitter.
IC's omgedraaid? Pootjes omhoog?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
klein is fijn
Moderator
Ik snap het probleem eigenlijk niet helemaal, zelfs al heb je per ongeluk het printontwerp in spiegelbeeld gemaakt dan geeft dat toch nog geen problemen bij torren? Gewoon de collector zetten waar de collector hoort en idem voor de emitter en basis.
Tenzij je bedoel of je hem fysisch om mag draaien, ja dat mag, je mag gerust zo'n ding op z'n kop monteren, daar krijgt ie geen hoofdpijn van. 
De BC547 kan je omdraaien (want de basis zit in het midden).
Maar hoe krijg je dat met een IC voor elkaar ??? Die krijg je niet gespiegeld, alleen geroteerd. (Of je moet alle pootjes naar boven buigen). Of monteer je de onderdelen aan de onderkant van de print ?
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 4 april 2006 15:35:25 schreef JoWi:
..... Of monteer je de onderdelen aan de onderkant van de print ?
Enige oplossing. Wel rommelig en lastig solderen.
ja idd, ik heb natuurlijk de ICs op de onderkant gesoldeerd.
Anders is het niet mogelijk.
En jullie zeggen dat het onmogelijk is om de transistor om te draaien, maar toch werkt de schakeling 
het is iets freaky 
Nitram
NIET WEGOOIEN! Dat kan nog van pas komen!
Op 4 april 2006 17:03:17 schreef Fredjelektr:
Anders is het niet mogelijk.En jullie zeggen dat het onmogelijk is om de transistor om te draaien, maar toch werkt de schakeling
het is iets freaky
en nieuwe transistors? heb je ze niet opgeblazen?
chipje
....
En jullie zeggen dat het onmogelijk is om de transistor om te draaien, maar toch werkt de schakeling
het is iets freaky
Zo freaky is dat niet. Zolang je emitter en collector maar niet verwisseld, mag je de transistor alle kanten op draaien. En dat gaat bij de bc547 aardig makkelijk, de basis zit in het midden. Het is maar wat je onder 'omdraaien' verstaat.
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Voor heel kleine stromen en spanningen maakt dat heel weinig uit hoor, daar kan het eigenlijk geen kwaad als je ze omdraait, want het is en blijft een PNP/NPN schakeling, voor grotere stromen en spanningen daarentegen....
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Anders is het niet mogelijk.En jullie zeggen dat het onmogelijk is om de transistor om te draaien, maar toch werkt de schakeling
het is iets freaky
je kan ze wel fysiek omdraaien want de basis zit in het midden.
maar de collector en emitor verwissel kan niet.
het zal mischien wel werken, maar de versterkingsfactor loopt heel ver terug.
ik weet niet zeker maar volgens mij word het ook warmer dan
"goedom", omdat de boel niet helemaal opengaat. (cmiiw)
het is iets freaky
Goed lezen wat ik schreef