selectiever maken

fred101

Golden Member

Ik heb met een 30 meter lange draadantenne, een aarde draad aan de verwarming, een 250uH spoel op ferrietstaaf een 500pf draaicondensator (zo'n grote)en een germaniumdiode een cristalontvanger gemaakt, Ik luister via een cristaloortelefoon en daarna heb ik het signaal direct op de basis van een bc547 gezet en op een luidspeaker.

Ik ontvang luid en duidelijk een station, dit beslaat zo'n 30% van het afstelbereik. Het is arrow classic rock, het klinkt zelfs beter als over de gewone radio.
Als ik de aarde los maak of vast maakt geen verschil. Wat moet ik doen om meer te ontvangen. Een andere spoel ?

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Een beetje meer selectiviteit krijg je door de antenne niet op de top van de spoel te zetten maar op een aftakking, daarmee belast je de LC kring minder waardoor de Q faktor en dus de selectiviteit toeneemt.

Is een aftakking wat moeilijk uit te voeren, probeer dan de antenne te koppelen met een paar windingen over de spoel heen. Het ene uiteinde aan de antenne, het andere aan de massa waar je aarde ook op zit.

Experimenteren met de plaats van de aftakking, koppelspoel en het aantal wikkelingen daarvan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je hebt nu de allersimpelste vorm van ontvanger.
Zoals eerder vermeld moet je de antenne niet direct koppelen. Dit heeft vele nadelen...

De transistor op deze manier koppelen is ook niet verstandig, dat kan ook beter via een koppelwikkeling.
In plaats van een tor kan je ook een FET gebruiken, wat ook zeer positief voor de selectiviteitwerkt, alleen wel wat minder versterking geeft.

Maar eigenlijk moet je een regje maken. (regen receiver) Dit begint er al meer op te lijken. Maar dat heb ik hier al wel een beetje uitgelegd. Ze zijn er in alle soorten en maten...

Free the whales!
fred101

Golden Member

hoi zweetvoetje
Die ontvanger van jou ga ik ook een keer bouwen maar stapje voor stapje, daarom ben ik bij de basis begonnen. Ik heb gisteren bij een zendamateur hier in de buurt (chris dorna) een cristalradio setje gekocht zodat ik zeker weet dat de onderdelen kloppen. Die heb ik vanmorgen gebouwd en die heeft het zelfde probleem, alleen maar arrow en 10 gold. Nu ga ik eerst eens experimenteren met koppelspoelen. Daarna het oortelefoontje voor een transistor en als ik precies snap hoe dat werkt dan ga ik een echte ontvanger bouwen. Als ik dit ding afstembar kan maken dan kan ik in ieder geval de meest basic problemen oplossen. Als ik dat hierbij nog niet kan zal ik denk ik ook geen goede echte ontvanger kunnen bouwen. Mijn vorige radio ontving compleet ongecontroleerd alles door elkaar, deze zit in iedergeval op de geplande band :-)

fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

gelijk heb je dat je bij het begin wil beginnen...

als je dat niet doet, dan ga je ook geen idee hebben hoe je alles uit een wat beter schema zal kunnen persen.

tja, veel advies kan ik je niet geven. Vooral lekker experimenteren dan maar. Hoe meer je het doet, hoe beter je het snapt.

Free the whales!
Henry S.

Moderator

Op 8 april 2006 14:35:26 schreef fred101:
hoi zweetvoetje
Die ontvanger van jou ga ik ook een keer bouwen maar stapje voor stapje, daarom ben ik bij de basis begonnen. Ik heb gisteren bij een zendamateur hier in de buurt (chris dorna) een cristalradio setje gekocht zodat ik zeker weet dat de onderdelen kloppen. Die heb ik vanmorgen gebouwd en die heeft het zelfde probleem, alleen maar arrow en 10 gold. Nu ga ik eerst eens experimenteren met koppelspoelen. Daarna het oortelefoontje voor een transistor en als ik precies snap hoe dat werkt dan ga ik een echte ontvanger bouwen. Als ik dit ding afstembar kan maken dan kan ik in ieder geval de meest basic problemen oplossen. Als ik dat hierbij nog niet kan zal ik denk ik ook geen goede echte ontvanger kunnen bouwen. Mijn vorige radio ontving compleet ongecontroleerd alles door elkaar, deze zit in iedergeval op de geplande band :-)

fred101

De goede manier, zo leer er wat van :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

dan zal ik eerst een andere spoel moeten maken want het is een spinnewebspoel dus koppelwikkelingen gaat niet. Zal eens met een antennetuner gaan experimenteren of een magnetic loop maken.
bedankt voor de info

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 8 april 2006 17:02:15 schreef fred101:
dan zal ik eerst een andere spoel moeten maken want het is een spinnewebspoel dus koppelwikkelingen gaat niet. Zal eens met een antennetuner gaan experimenteren of een magnetic loop maken.
bedankt voor de info

fred

Dat kan wel fred101!, maak (van karton en montagedraad) een simpel spinnewielspoeltje en plaats dat onder een variabele hoek met je "hoofdspoel". Door de hoek te veranderen, verander je de koppeling.

http://www.fdonkers.net/pics/groot/CRMThijssens.jpg

Bron: www.fdonkers.net

fred101

Golden Member

mijn hoofdspoel is dan de spinnewiel spoel neem ik aan. De antenne gaat dan aan de tweede spoel, de aarde aan allebei ?
En dan hou ik de spoelen bij elkaar ofzo ? Maar hoe komt dan het sinaal van de tweede spoel bij de hoofdspoel. Die tweede spoel is toch geen zender en hij zit ook niet om de zelfde kern of elkaar gedraaid. En hoeveel wikkelingen heeft die tweede spoel.

fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die koppelspoel wordt een beetje zender, maar het is meer het principe van een transformator, met variable koppeling.

Heel veel info:
http://home.hetnet.nl/~dick-kleijer/index.html

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 8 april 2006 18:05:06

fred101

Golden Member

laat ik dat nu net hebben zitten lezen, ik denk nog even mail kijken en dan ga ik knutselen :-)

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs