Ik heb hier een lcd liggen van 2x40 met een pinout zoals
http://mechatronics.me.wisc.edu/labresources/DataSheets/HD44780U(LCD-I…
"blad 5"
Hoe sluit ik die nu juist aan ?
Heb al verschillende schemas gezien en de meeste hebben pins op het schema staan die ik niet heb . . .
Iemand die me kan helpen ben al vrij lang opzoek.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Laat maar.
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op ]
ik heb 14 pinouts dat kan kloppen met het plaatje want ik heb geen backlight maar hoe kan ik dan de pinout van men lcd vinden ?
Bastiaan
Op 2 februari 2003 19:02:03 schreef patrick b:
ik heb 14 pinouts dat kan kloppen met het plaatje want ik heb geen backlight maar hoe kan ik dan de pinout van men lcd vinden ?
Als jij een hd44780 aangestuurt display hebt dan kun jij het aansluiten zoals er staat op het plaatje (en dan zonder nummer 15 en 16 want die zijn voor backlight).
Nummertje 1 en/of nummertje 14 staan aangegeven op je printje.
Ik snap niet echt het probleem.
Tommyboy
Kijk anders ff op deze site:
http://www.crystalfontzlcd.tk/
Bastiaan
Op 2 februari 2003 19:10:16 schreef Tommyboy:
Kijk anders ff op deze site:
http://www.crystalfontzlcd.tk/
Vaag want ik heb me plaatje gelinkt naar die site zijn plaatje 
ok bedankt maareh kna ik die 5v ergens uit men pc halen
en er staat nergens een 1 of 14
[Bericht gewijzigd door patrick b op ]
Bastiaan
Op 2 februari 2003 19:19:51 schreef patrick b:
ok bedankt maareh kna ik die 5v ergens uit men pc halenen er staat nergens een 1 of 14
Je USB poort en je RS232 poort kunnen 5 leveren.
Kun je een foto maken van de boven en onderkant van je display?
Ik heb het net gevonden
het staat met een driehoekje aangegeven
mag ik dan die 100potmeter gewoon weglaten en is die andere voor het contrast?
Bastiaan
Op 2 februari 2003 19:31:43 schreef patrick b:
Ik heb het net gevonden
het staat met een driehoekje aangegevenmag ik dan die 100potmeter gewoon weglaten en is die andere voor het contrast?
Dat is idd voor het contrast. Dus die moet blijven. Je kunt natuurlijk ook een gewonen ipv draaiweerstand gebruiken maar dat is je eigen keuze.
Tommyboy
Op 2 februari 2003 19:19:51 schreef patrick b:
ok bedankt maareh kna ik die 5v ergens uit men pc halen
Ja, dat kan. Je van een vrije molex connector in je kast 5 volt aftappen. Dit is de rode draad van de molex stekker.
Die 100 Ohm potmeter is voor het regelen van je backlight. Aangezien dat bij jouw ontbreekt heb jij dus zowel geen 100 Ohm potmeter nodig alsmede een extra weerstand (die daar ter beveiliging kan worden geplaatst). Je hebt dus alleen een 10K Ohm potmeter nodig om je contrast te regelen 
Bastiaan
Op 2 februari 2003 20:29:52 schreef patrick b:
Weet iemand welke weerstanden ik dan zou moeten nemen om het toch ongev zichtbaar te houden
Een potmeter is toch het makkelijkst, omdat je namelijk het overdag dan kan veranderen en s'avonds. Kan namelijk wel schelen als er zonlicht op valt.
Ik gebruik zelf ook een potmeteer ervoor. Ik heb hem naast me pc staan in een kastje ingebouwd 
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Op 2 februari 2003 20:36:06 schreef Bastiaan:
[...]
Een potmeter is toch het makkelijkst, omdat je namelijk het overdag dan kan veranderen en s'avonds. Kan namelijk wel schelen als het er zonlicht op valt.
Ja ik begrijp ook niet wat er tegen een potmeter is
Het is juist handig als je af en toe het LCD even kan bijstellen qua contrast. Potmeter kost helemaal niet zoveel meer, maar het is wel handig 
Bastiaan
Op 2 februari 2003 21:03:49 schreef patrick b:
Maaret probleem ligt zo ik heb er nu ff geen liggen van dat soort![]()
Het was of juist heel klein, of juist 10k als weerstand. Gewoon ff proberen.