Ik heb indertijd een mengpaneel gebouwd van Philips onderdelenpakketten. Dit werkt nog steeds prima.
Nu wil ik het uitbreiden met de niveau-metereenheid NL7314, maar Philips levert die bouwpakketten niet meer.
Heeft iemand die bouwbeschrijving en zou het willen scannen en mailen? Bedankt!
Helaas kan ik je er niet aan helpen.
Dit is een verzamelaar van de oude bouwpaketten http://sharon.pi8zaa.ampr.org/~pa0ib/bouwdozn/index.html
Je kan radio Twente in Den Haag nog proberen. Die hebben nog wat van die oude Philips bouwpaketjes liggen.
Een hele enkele keer heb je bij Philips zelf nog wel eens mazzel, lees ik wel eens in een newsgroup. Nee heb je...
Hoi, zag net dit oude bericht ik heb een philps zelfbouw klaarstaan voor grof vuil als je dit wil hebben laat het me weten
Verder via de mail.
@paul: Maak je email openbaar zodat Pietje kan reageren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]
Vind alle beschrijvingen op:
(ook van een pakket(Philips NL3708 Microfoon Voorrangseenheid) dat ik nooit in de philips hobbyscoop ben tegengekomen).
http://www.qsl.net/pd0rsf/Philips%20Mengversterkers.htm
en/of
http://www.eliveld.nl/articles/blogs/2010/1411/1411.html
succes
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Welkom hier op het forum G! Je bijdrage lijkt me waardevol (prachtige collectie informatie) dus ik hoop dat hij wel blijft staan, maar hij heeft ook alles in zich om bij moderatoren de alarmbellen te laten rinkelen vrees ik.
Inderdaad jammer dat Philips in 1980 gestopt is zoals in je(?) blog wordt vermeld, en de reden was misschien buiten de marktvraag gelegen (als je dat wilt weten wil ik er in een ander topic wel een boompje over opzetten).
"de reden was misschien buiten de marktvraag gelegen". Ik ben benieuwd.
O ja, die websites zijn niet van mij. Ik heb zo'n mengpaneel ooit gebouwd en vorig jaar nog zo'n oud mengpaneel via marktplaats gekocht. 'k ben 't aan het restaureren en heb lang gezocht naar ontbrekende schema's. Het meeste had ik al maar hier vond ik de rest
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
(Ik dacht misschien vanwege de ouderdom van het topic, maar de informatie leek me belangrijk genoeg vandaar ook de opmerking).
Maargoed, om in te gaan op Good_old_days, mijn idee is dat de bouwpaketten zijn verdwenen omdat Philips de betreffende afdeling (MBLE zal dat moeten zijn geweest) geheel wilde inzetten voor productie van weerstanden en condensatoren. Voor overige activiteiten was in dat geval geen ruimte. Deze manier van werken is niet onwaarschijnlijk als het gaat om marginale- of nicheproducten. Laatst was nog in het nieuws dat de Pronto afstandsbedieningen gaan verdwijnen omdat ze Leuven willen sluiten en Portugal er kennelijk geen brood in ziet.
Het irritante is, dat ik een tijd geleden toch ergens een site over MBLE heb gevonden maar deze nu ik dat idee wil checken, helaas nergens meer kan terugvinden.
maartenbakker
Golden Member
Hoi Bram,
Elonco was inderdaad de componentenafdeling, had ik aan moeten denken! Mijn vermoeden is dat MBLE als ooit overgenomen bedrijf met deze activiteiten daar weer onder viel (ik lees net op de site die Hugo aandroeg dat er met ingang van 1957 met de integratie van MBLE in Philips is begonnen), kan dat kloppen?
@Hugo hieronder: dankje, ik denk dat ik die site bedoelde, maar ik zie helaas weinig over de nadagen. Als een van de laatste locaties (denk ik toch, heb het nog niet goed in kaart gebracht) is Roeselare in 2008 gesloten door Vishay-BC components (hoewel een aantal van de condensatorreeksen die soms nog teruggaan tot het Philipstijdperk wel nog steeds elders in productie zijn).
Aanvulling na wat rondsurfen: Met MBLE zat ik duidelijk op het goede spoor. Zoek de 10 verschillen tussen onderstaande Polykit en Philipskit:
http://www.radiomuseum.org/r/mble_polykit_melange_stereo_be.html
http://www.qsl.net/pd0rsf/Philips%20NL7609.htm
Maarten, bedoel je deze http://www.henriborloo.be/pagina9.html
e-sonic
Audio meetsystemen en advies www.e-sonic.nl
Leuke flashback, was indertijd ook grootverbruiker van die pakketten .
o.a de intercom, diverse versterkers, het lichtorgel doet nog steeds dienst bij een dansschool....
De 120 watt versterker maakte mij een grootverbruiker van de eindtransistoren. Dit pakket kwam van stuut en bruin in den haag.
Wellicht hebben ze nog info, de doosjes doen nog dienst als onderdelen opslag...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die bouwpakketjes heeft philips nog lang in het magazijn gehad dan, ik heb ze eens voorbij zien komen in een partij van mirec , dat was nog na de eeuwwisseling .
ook lagen er nog weleens zelfbouw speakerfilters ( blauw met wit doosje )en philips vhs onderdelen uit 84' . dat waren volgens mij vergeten magazijnen bij philips .....
Ik heb gisteren een volgversterker van de mengpaneeleenheden gerepareerd. Het linkerkanaal was aanmerkelijk zwakker dan het rechter. Ik heb brom "geinjecteerd" op de basis van de torren met een schroevendraaier (vinger aan metaal van de schroevendraaier om de boosdoener te vinden. Eerst een tor in de ingangstrap vervangen, maar dat was niet de oplossing. Daarna een voor een de twee 3u3 elko's bij die tor vervangen. Een elko van 3u3 bleek de boosdoener. In al die bouwpakketten blijken de elko's met die waarde, aan de pluskant uit te puilen. Het linker kanaal klinkt nu zelfs beter dan het rechter kanaal. Dus er staat mij een klus te wachten.
Ik zou graag alles zo origineel mogelijk willen houden (restaureren) maar de originele blauwe Philips elko's zijn niet meer te krijgen (wel ander merk). Ik heb nu een staand model elko (hoe heet dat ook alweer axiaal/radiaal, ik kan het gewoon niet onthouden) er in gesoldeerd (heb ik op voorraad).
Net weer een tweedehands mengpaneel in originele kast gekocht.
maartenbakker
Golden Member
Ik dacht dat Vishay/BC (in elk geval het bedrijf dat nu die afdeling van Philips in bezit heeft) nog 1 serie axiale condensatoren in productie heeft. Dat lijkt me de best kloppende vervanger.