Ik heb 2 vraagjes, ben net begonnen met het "leren" programmeren van een PIC

1) Als je een PIC hebt met 28-pinnen, kan je dan deze gewoon met een 18-pins programmer (op deze site) programmeren. En zo nee, waar kan ik dan een vinden? (heb al gegoogled maar kan niks vinden)

2) als er een zenerdiode van 5.1V vereist is, kun je dan gebruik maken van bv een hogere waarde zenerdiode (5.8V) zonder grote gevolgen of kun je 2 in serie plaatsen van 2.5V of is er een ander trucje...

bij voorkeur een 7805 of een 78l05 als voeding gebruiken met 2 ontkopplecaps van 100nF zo haal je ook de meeste 'rommel' van je voeding af.

als je wilt wil ik nog wel wat plaatjes van 'rommmel' posten

Die heb ik toevallig ook al liggen, mij is het principe van een zenerdiode niet zo bekend, maar een zenerdiode staat in sper, en slaat door, dus boven de 5.1V behoort hij door te slaan, voor een constante voeding van 5.1V? De voeding komt van de RS232 aansluiting van de pc, die lijkt me toch vrij "rommelloos"?

[Bericht gewijzigd door ElectroM op ]

ongeveer constant, het doorslagpunt is onder andere afhankelijk van de temperatuur. en nog meer parameters
ik zou bij voorkeur toch een 7805 of 78l05 pakken die is zo en zo stabieler niet alleen in zen voltage maar ook houd die een hoop rommel tegen.

het voordeel van een zd is dat hij niet zon hoog drop-out voltage.

Er worden 4 pinnen gebruikt om een PIC te programmeren, die zitten op andere plaatsen van een 18 dan van een 28 pins model, maar je kan ze gewoon verplaatsen.

Een zenderdiode zal in sper beginnen te geleiden (doorslaan) vanaf zijn waarde. Als je dus je zenerdiode naar de massa laat gaan, zal hij kortsluiting spelen zolang het voltage boven zijn waarde is, daarom moet je er nog een weerstand voor zetten, die voorkomt dat je zenderdiode in rook opgaat.

als je wilt weten hoe je een progger kan bouwen zoek eens op www.velleman.be naar de K8048 daar staat ook de bouwtekening en ergens bij ondersteunig of service staat ook nog de software

Oke dat moet dus wel lukken, zal het morgen wel even proberen. Maar kan ik zomaar een andere zenerdiode voor die van 5.1V pakken gebruiken of een LM'etje bij onderstaande link...

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111

bvd,

Op 13 april 2006 22:46:42 schreef ElectroM:
Oke dat moet dus wel lukken, zal het morgen wel even proberen. Maar kan ik zomaar een andere zenerdiode voor die van 5.1V pakken gebruiken of een LM'etje bij onderstaande link...

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111

bvd,

nee niet doen dan blaas je je pic op en ik neem aan dat je dat niet wilt. de pic wil liever niet meer dan 5 volt zien als je er voor zorgt dat de voeding niet boven de 5 volt(1 of 2 tiende er boven kan nog) is het wel goed. maar houd je liever aan de aangeschreven waarde.

Als ik zelf kijk denk ik dat de rb7 pin de voedingspin van de rs232 aansluiting is, en wanneer de spanning doorslaat zal de spanning boven de 5.1V liggen waardoor het spanningsverschil over de elco's dremmpelspanning-voeding aan de plus zijde en voeding worden aan de - zijde van de elco's maar dat kan/mag toch niet??

___________________________________________________________edit
_______________________________________________________-___

Oh nee kan niet de voedingspin zijn omdat hij via een diode naar de ground loopt (in geleiding)

Ik heb het schema opgebouwd op het bredboardje, maar welke 4 pinnen zijn dan het belangrijkste, want er zijn meerdere aangesloten in het schema...

Op 13 april 2006 22:28:19 schreef timmie:
bij voorkeur een 7805 of een 78l05 als voeding gebruiken met 2 ontkopplecaps van 100nF zo haal je ook de meeste 'rommel' van je voeding af.

als je wilt wil ik nog wel wat plaatjes van 'rommmel' posten

Plaatjes van rommel posten?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?

denk dat storingen bedoelt word, bv... 5o hertz ruis maar denk dat timmie dat beter weet...

Ik heb hets schema voor de 18-pins PIC omgebouwd tot een voor een 28pins PIC (16F870). En heb de aansluitingen net zo gehouden, daarmee bedoel ik dat ik alle aansluitingen bv. RB1 verplaatst heb naar die van de 16F870... Dus dit betekent volgens dit schema dat poort C helemaal niet is aangesloten en OSC 2 wat ook in het schema zo is. Dat betekent dus dat de 8 pinnen van poort C en de oscillator aansluiting niet zijn aangesloten, maar weet iemand zeker dat dit mag??

Op 14 april 2006 12:00:26 schreef ElectroM:
denk dat storingen bedoelt word, bv... 5o hertz ruis maar denk dat timmie dat beter weet...

u slaat de spijker op zijn kop(er wordt nogal een keer gevraagd waarom er 2 keramische condensators aan de in en uit gang van een 78xx regelaar moeten.)

Op 14 april 2006 11:55:10 schreef ElectroM:
Ik heb het schema opgebouwd op het bredboardje, maar welke 4 pinnen zijn dan het belangrijkste, want er zijn meerdere aangesloten in het schema...

Ik dacht dat je dit schema wou gebruiken (volgens mij is het ook beter, want niet elke seriële poort gaat voldoende hoog (12V)).
Doe het zoals ElectroM zegt, dat zal wel werken.

Het lukt me nu om te programmeren, maar als je bv. alleen een led op poort B bit 1 wilt laten branden wat is dan de basis aansluiting?

Kristal op Osc1 en 2..
Vss .. ground
Vdd .. + 9 Vdc?
Reset = MCCLR?
En Led met een weerstand van 5V/20mA = 250 ohm in serie?

en dan zou hij het moeten doen??

hierbij voor de geintreseerde nog wat screenshots:
http://www.uploadarchief.net/files/download/rommel.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/rommel2.jpg

bij de eerste foto geen onstoor condensators
bij de tweede foto een 100nF aan de ingang van de 78l05
bij de derde foto een 100nF aan de ingang en aan de uitgang van de 78l05
en bij de laatste foto ook nog een 100 microF aan de uitgang

bij alle metingen zat er wel een 100nF tussen pin 14 en de gnd.

oke en dan nu antwoorden op de vragen

VDD is max 5V=

VSS is gnd

je hoeft alleen een xtal te gebruiken als je dat aangeeft in je programa

mclr pin hoog maken maar alleen als je dat hebt aangegeven in je progje dat die gebruikt wordt. zo ja gebruik dan een 10Kohm van mclr naar VDD

je pic kan maar 10mA sourcen dus gebruik anders een transistor om meer te schakelen
gebruik anders een 680ohm weerstand als voorschakel weerstand voor de led en voed hem dan vanuit de pic

Op 14 april 2006 20:30:36 schreef timmie:
...

je pic kan maar 10mA sourcen dus gebruik anders een transistor om meer te schakelen
gebruik anders een 680ohm weerstand als voorschakel weerstand voor de led en voed hem dan vanuit de pic

Elke pin kan 20mA sourcen/sinken, zolang je niet over het maximum van de PIC gaat (150mA als ik me niet vergis). Je kan dus zonder problemen 3 ledjes aan de PIC hangen.

Doordat de stroom beperkt wordt, kan je de ledjes ook zonder weerstand zetten, maar als er dan iets anders mis of op het randje is kan je rare dingen krijgen (voor testen gebruik ik nooit een weerstandje, in een definitief schema altijd wel een weerstandje (220 Ohm)).

Ik maak nu een programma in assembly, en schrijf het in kladblok om vervolgens naar MPLab te plakken. Hierin maak ik een hex file aan, die vervolgens weer in DIY programmer daarin geef ik de com poort aan en zend ik het over (stel ook de pic in). Maar hij kan de PIC niet vinden, denk dat het aan het programmer bordje ligt, en heb hem al meerdere keren gecontroleerd op fouten, maar kan niks vinden... Kan het eerder vermelde programmer bordje (zonder externe voeding) wel? Want die is voor een 18 pins en niet voor een 28 pins PIC wel heb ik alle aansluitingen verplaatst... naar de plek waar de aansluitingen bij deze PIC zitten. Heb namelijk al een progje van een looplicht in assembly (nog van 1 en een half jaar terug) en daar staan ook geen fouten in.. Anders geeft de compiler van MPLab dit toch ook aan? Nu is mijn vraag.. Hoe kan ik zelf een werkend PIC bordje maken voor de PIC16F870? Of hoe kan ik deze werkend krijgen of waar zou ik nog een keertje naar kunnen kijken...?

Bvd