verschil tussen 2 zelfbouw-AVRprogrammers?

hallo,

ik zou binnekort graag beginnen met microcontrollers.
ben vandaag op een onderwerp hier op co gekomen, waar men aanraade om met een AVR te beginnen; ik ben mij wat beginnen verdiepen, maar ik heb nou 2 schema's van programmers.
welke is het beste?

http://www.avrprojects.net/images/ISP_CABLE_10PIN.png

of deze van co?:

http://www.circuitsonline.net/circuits/pic/000112.jpg

Deze stk200 is de beste keuze.

De programmers met een buffer erin beschermen je pc beter! Bijkomend voordeel is dat je ze niet moet loskoppelen van je AVR om je programma te testen.
Ik zou echt de stk200 nemen omdat de layout van de connector standaard is en omdat die het beste bescherming biedt. Je hebt wel een 5V voeding nodig op je AVR bordje, maar dit zal geen probleem zijn aangezien AVR's meestal op 5V werken.

Die AVR's hadden toch maar 4 weerstandjes nodig om te programmeren? Dat las ik altijd in discussies hierover...

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Als je de keus hebt, zou ik inderdaad voor een development board gaan.

Als Bruin dat niet trekt, kun je wat leuks verzinnen zoals de genoemde schema's. Wat betreft die weerstandjes: dat is uitsluitend een magere bescherming voor het geval je eens iets doet wat niet handig was. Technisch gezien heb je ze niet nodig. Als je voor no-budget gaat, zou ik voor de kabel-zonder-ICtje gaan, met tussen elke lijn een weerstandje. Zoek er een leuke programmertool bij, en klaar.

Persoonlijk gebruik ik een no-budget programmertje uit de elektuur (zomer 2002) met de software van een iets aangekledere versie (maart 2002). Grote voordeel hiervan vind ik dat het een commandline tool is die geen gedoe heeft met drivers installeren om je centronics poort te misbruiken. Nadeel is at het spul 'of the shelf' geen fuses kan zetten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik heb goede ervaringen met SP12 http://www.xs4all.nl/~sbolt/e-spider_prog.html Ook een commandline tool. Overigens kan je daar wel fuses mee wijzigen.

Nu gebruik ik een seriele programmer op basis van de AVR910 app. note. Omdat de parallele programmers niet werken onder XP 64.

[Bericht gewijzigd door Marcel op vrijdag 14 april 2006 07:39:08

Op 14 april 2006 01:16:16 schreef acheron:
Deze stk200 is de beste keuze.

De programmers met een buffer erin beschermen je pc beter! Bijkomend voordeel is dat je ze niet moet loskoppelen van je AVR om je programma te testen.
Ik zou echt de stk200 nemen omdat de layout van de connector standaard is en omdat die het beste bescherming biedt. Je hebt wel een 5V voeding nodig op je AVR bordje, maar dit zal geen probleem zijn aangezien AVR's meestal op 5V werken.

zou ik dit alles op een printplaatje zetten? of zou ik het gewoon op men breadboard doen?
( ik zie er wat tegenop om die baantjes te zetten :D )

Ik weet niet wat een men breadboard is (is dat Vlaams of zo? Of is 'men' MSNs voor 'mijn'?)

Persoonlijk doe ik het doorgaans op breadboard. Reden is dat de PCBs vaak zo klein mogelijk zijn, zodat er toch geen plaats voor een connector meer is...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 14 april 2006 11:37:40 schreef Marco69:
Ik weet niet wat een men breadboard is (is dat Vlaams of zo? Of is 'men' MSNs voor 'mijn'?)

Persoonlijk doe ik het doorgaans op breadboard. Reden is dat de PCBs vaak zo klein mogelijk zijn, zodat er toch geen plaats voor een connector meer is...

Letterlijk vertaald is het een 'broodplank'.
Een oefenprint eigenlijk :+

Keep it alive
Keep it alive

Ware het nu niet voor het feit dat we tegenwoordig keurig AN horen te spreken, ABN behoort tot het verleden.

sorry, even offtopic

terug ontopic

Als je de keuze hebt, zet het dan op een printplaat, en niet op een breadboard, een printplaat is goedkoper en veiliger, en je moet er niet alles van af halen als je een nieuw project begint.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

hmmmm
men is idd gelijk aan mijn!

maar op MIJN breadboard is het wel makkelijker, moet ik niet beginnen met een layout te maken, want met mijn ervaring ga ik daar zeker met een stuk of 10 draadbruggen moeten werken :s