Ne goeiendag allemaal. Ik ben hier nieuw. En ben hier toevallig uitgekomen. Met chance dan. Mijn betreft de ster-driehoek-schakeling. Voor mijn eindwerk op school heb ik een spuitigietmachine. Ik moet deze op alle vlakken bespreken. En onder het elektrische moet ik de motor bespreken. Deze staat in ster-driehoek geschakeld. Nu...Hoe zit dit juist? Kan iemand mij zo volledig mogelijk zeggen hoe u dit zou vertellen? De motor start op in ster omdat de aanloopstroom 3x kleiner is dan bij driehoek. Na ongeveer 5 seconden schakelt de motor over op driehoek, als deze op toeren is. Nu zal de motor ook 3x meer koppel hebben dan bij ster. Wat zou u nog meer zeggen? We weten dus dat de verhouding van ster en driehoek 1/3 is, de stroom en het koppel dan. Als iemand zo vriendelijk is van schema's, curves of andere bij de uitleg te zetten, zou ik dit ten zeerste appreciëren. Je vindt misschien alles op het internet, maar ik weet niet waar te zoeken. Dank bij voorbaat! Groetjes
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Of gebruik de zoekfunctie van CO, vul ster driehoek in en je krijgt alle topics waar dit in voor komt en dat zijn er nogal wat.Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat iedereen altijd naar Google verwijst, vaak zul je ook zien dat je weer terug naar CO verwezen wordt. Er zijn zoveel topics geweest de afgelopen jaren. Ik maak er zelf altijd als eerste gebruik van.
Als CO het niet heeft, vergeet het dan maar 
Hier, uit mn antieke KM boekje:
http://img86.imageshack.us/my.php?image=p12500358zw.jpg
Deze is met één PKZ voor de hele schakeling. Als je een thermisch relais na de netschakelaar gebruikt moet je deze wel even instellen op 0,58x I nom of je heb kans op een gebakken motor.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
wolfracing
pitbike site/forum www.wolfracing.nl
ey elektrotechnici,
kan iemand me mischien een shema-plaatje oid. geven van een ster-driehoek schakeling voor een EASY-relais?