NE555 Oscillator

Hoi,

Wij hebben voor school een opdracht gekregen om een oscillator te maken met een NE555 IC. Deze oscillator moet aan de volgende specificaties voldoen:
- Een frequentie van 9600Hz (2% afwijking)
- Een Duty-Cycle van 45% < 50% < 55%

Ik heb daarover het een en ander uitgezocht en berekend, maar ik heb nog steeds een vraagje.
Deze schakeling heb ik nu gemaakt:
http://home.tiscali.nl/tillaart/OSCNE555.JPG
Nu wilde ik weten of er nog een diode onder of boven weerstand Rb moet komen om er voor te zorgen dat er tijdens het opladen van de condensator zeker geen stroom/spanning via weerstand Rb de condensator in loopt?

De berekeningen die ik heb gemaakt voor het bepalen van de weerstanden en de condensator zitten in de volgende file:
Berekeningen Oscillator met NE555

Hoi Martijn,

mooi uitgewerkt, waren alle schoolvragen maar zo.

De 'truc' met de diode is niet helemaal noodzakelijk, vermits de opdracht een duty-cycle vermeldt tussen 45 en 55%. Met Ra = 1K en RB = 100K zit je ook tussen die grenzen.

Kleine opmerking: De afwijking die je krijgt in uw berekening komt doordat je met afgeronde getallen werkt (1/0.695 is niet helemaal gelijk aan 1.44).
De 2% nauwkeurigheid kun je enkel krijgen door de toleranties van Ra, Rb, en C1 klein te kiezen.
Vooral C1 kan moeilijk zijn om in de handel te vinden in 1% of 2% tolerantie.
De juiste waarde zal je zelf moeten samenstellen, want 50nF is geen standaardwaarde (normaal 47nF). Bijvoorbeeld 47nF met 2x 1500pF parallel, of 2x 100nF in serie.

Om mijn geheugen wat op te frissen ben ik zelf eens gaan zoeken (NE555 tutorial)
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

Daar staat een voorbeeld van schakeling hoe je de timing kunt verbeteren, en een duty cycle van 50% behouden.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555ex10.gif

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 24 april 2006 20:57:52 schreef Pertinax:
Hoi Martijn,

mooi uitgewerkt, waren alle schoolvragen maar zo.

De 'truc' met de diode is niet helemaal noodzakelijk, vermits de opdracht een duty-cycle vermeldt tussen 45 en 55%. Met Ra = 1K en RB = 100K zit je ook tussen die grenzen.

Kleine opmerking: De afwijking die je krijgt in uw berekening komt doordat je met afgeronde getallen werkt (1/0.695 is niet helemaal gelijk aan 1.44).

Wat heeft de (1/0.695) (speciaal de 0.695) te maken met de berekening en dan zeker met betrekking tot 1.44?

Volgens mij is je uitspraak over de (Ra = 1K en RB = 100K)wel juist.
In andere woorden als Ra<<Rb dan Dcyc~50%.

BelleBlazer4Life

@Pertinax

Als ik nu twee weerstanden neem van 6.8k dan heb ik een condensator nodig van 11nF [1nF + 10nF parallel] (weer 1tje minder). Zal dit iets uitmaken voor de schakeling als ik voor de weerstanden en condensatoren gewoon 2% tollerantie gebruik?

Ik zal op school kijken of ze condensatoren en weerstanden hebben met 2% tollerantie. Als ze dit hebben is dat natuurlijk ideaal.

NB. Hoe weet jij mijn naam?

klein is fijn

Moderator

Op 24 april 2006 22:32:21 schreef Gimpert:
Als ik nu twee weerstanden neem van 6.8k dan heb ik een condensator nodig van 11nF [1nF + 10nF parallel] (weer 1tje minder). Zal dit iets uitmaken voor de schakeling als ik voor de weerstanden en condensatoren gewoon 2% tollerantie gebruik?

The magic word is Potmeter...

NB. Hoe weet jij mijn naam?

Misschien omdat de auteur van het Word document Martijn heet? :)

dat is de auteur van dat Word-docje :P

Op 24 april 2006 22:41:12 schreef klein is fijn:
[...]The magic word is Potmeter...

En die potmeter moet ik dan vervangen voor Rb?

klein is fijn

Moderator

Op 24 april 2006 22:58:23 schreef Gimpert:
En die potmeter moet ik dan vervangen voor Rb?

Nee, Rb vervang je door de potmeter. ;)

Maar ja, het idee is goed. Of je vervangt Ra door een potmeter. Of beide met twee potmeters. Of beide met 1 potmeter. Je zult even uit moeten zoeken welke weerstand precies de frequentie regelt.

Potmeters zijn gewoon de sleutel om dit soort schakelingen precies te laten doen wat jij wilt omdat je er elke weerstandswaarde mee kan creeren.

even off topic:

Zo mag ik het graag zien !
Fijn dat er ook nog schoolvragers zijn die eerst zelf 99% uitzoeken en dan voor dat ene procentje iets vragen.

Most ik effe kwijt.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Henry S.

Moderator

Doe ik dit even: http://plaatjes.metalruilen.nl/worshippy.gif

En als de TS zich afvraagt waar dit allemaal over gaat dan moet hij maar eens wat schoolvraag topics lezen. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt allemaal!

Ik zal dadelijk eens even op school kijken of ik het aan de praat kan krijgen.

je kunt ook slechts 1 weerstand naar de condensator aansluiten aan pin 3 van de 555. Dan heb je ook een zeer symmetrische uitgangsspanning.

dus zo:

code:


pin 3---.
        |
        R
        |
pin2,6--*
        |
        C
        |
massa  ---

Op 24 april 2006 21:20:51 schreef Belleblaas:

Wat heeft de (1/0.695) (speciaal de 0.695) te maken met de berekening en dan zeker met betrekking tot 1.44?

In de opgave staat dat de nauwkeurigheid 2% moet zijn.
In de docfile gebeurt de berekening voor C met een formule waar 1.44 in de teller staat.
De controle wordt gedaan met een formule waar 0.695 in de noemer staat. Nu is 1/0.695 ongeveer gelijk aan 1.44, en daardoor krijg je een fout (die kleiner is dan 2%)
Deze formules staan zo in de datasheet.
Maar dat is niet wat bedoeld wordt in de opgave met de 2%, zie de rest onder wat je niet ge'quoted' hebt.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Vandaag op school de schakeling na laten kijken. Het idee met de diode is wel goed maar dan moet je een hele stabiele voeding hebben. Daarom heb ik even een nieuw schema gemaakt met onder andere de adviezen die ik hier heb gekregen. Deze schakeling werkt wel gewoon goed!

http://uploaddump.nl/uploads/kkqpwweweaekc-NE555OSC2.JPG

Deze schakeling werkt goed. Volgens de oscilloscoop heeft deze oscillator een frequentie van 9720Hz en een duty-cycle van 51%. Dit valt binnen de specificaties. Maar! De Oscilloscopen die wij op school hebben staan hebben een afwijking van 5%. Als ik de duty-cycle dan meet met die 5% kan ik nooit met 90% zekerheid zeggen dat die duty-cycle echt binnen de specificaties ligt.

Daarom moeten wij op zoek naar een andere meetmethode die preciezer is. Ik heb al gezocht maar ik kon niet veel daarover vinden op google.

Misschien dat hier iemand mij hier mee kan helpen?

Henry S.

Moderator

-nauwkeurig bepaalde 5V voedingsspanning.
-preciesieweerstand (1% of zelfs 0,1%)
-de werkelijke waarde van de condensator meten.

Dit zijn de frequentie en dutycycle bepalende onderdelen.

Maar als de scoop een afwijking van 5% heeft kan je dat nooit meten!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 27 april 2006 23:27:41

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 27 april 2006 23:26:53 schreef Henry S.:
Maar als de scoop een afwijking van 5% heeft kan je dat nooit meten!

Onee? Dutycycle gaat om verhoudingen, als je die verhoudingen met afwijkingen scheefgetrokken krijgt op dat scoopscherm dan is er wel iets heel fout..

Henry S.

Moderator

:o de frequentie. ;)

Oh, btw, het is uitgangssignaal!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is gelukt! Het was de bedoeling dat we de condensator en de weerstanden precies opmeten. De weerstanden met een voltmeter en de condenstoren met een meter die alleen condensatoren kan meten. De frequentie heb ik met een oude frequentiemeter gemeten. Werkt ook vrij aardig.