aansluitingen DC motor

Ik heb een DC geared motor with brushes en wil deze aansluiten op mijn microcontroller. Deze motor blijkt 5 aansluitingen te hebben waaronder 2 draden voor de gewone voedinsspanning en 3 andere. Waarom dienen deze andere 3 draden? Op de site zelf http://www.crouzet.com/catalogue_web/int/eng/293/D.C.-motors-D.C.-gear… vind ik niks over aansluitingen van deze motor. Ik heb al 2 mailkes gestuurd naar deze firma maar nog geen antwoord gekregen. Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

"Options with magnetic encoder."

Een terugkoppeling dus, om de stand van je motor te kunnen uitlezen/bijhouden.
Er zal wel een soort van schijf meedraaien, waar een sensor aan hangt die aangesloten zit aan de 3 draden.

Dat zou wel kunnen. Ben ik dan verplicht om deze draden dan aan te sluiten? Wat voor interface zou ik dan moeten gebruiken voor deze DC motor aan te sturen met microcontroller?

Het lijkt erop dat je de motor in snelheid wilt regelen.
Tenminste..dat denk ik dezien het feit dat je een u-controller wilt gebruiken.

Wat je kunt doen is de controller PWM laten uitsturen, en dit via een mosfet aanbieden aan de motor.
De terugkoppeling kun je laten wat ie is. Maar ja, als je toch een controller gaat gebruiken...

Voor de positionering van de mosfet moet je even naar de motor regeling schakeling hier op de site kijken.
In dit schema wordt een 555 gebruikt voor de PWM; dat hele stuk kun je vervangen door een uitgang van de controller.

Ik was idd van plan de microcontroller een PWM te laten uitsturen.

waar kan ik die regeling schakeling hier op de site vinden?

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 5 mei 2006 10:51:27 schreef Joosty:
"Options with magnetic encoder."

Een terugkoppeling dus, om de stand van je motor te kunnen uitlezen/bijhouden.
Er zal wel een soort van schijf meedraaien, waar een sensor aan hangt die aangesloten zit aan de 3 draden.

Zou je mij ook kunnen vertellen hoe ik deze 3 draden moet aansluiten?

Ik zou graag een DC motor en een sensor aansluiten op een interface. Waar kan ik zo'n interface vinden? Hierboven werd er el aan interface met een 555 gegeven maar ik zou een microcontroller moeten hebben om te programmeren in C.

Voor de DC-motor op mijn Flash-bordje (controllerbordje ontworpen door elektuur) aan te sluiten wil ik een H-brug IC gebruiken. Ik weet dat er verschillende ic's bestaan zoals de L290, L291, L292, L293 en L298 maar ik weet niet welke best te gebruiken. Heeft iemand van jullie ervaring met deze IC's? Mijn DC motor heeft een spanning van 24V nodig en heeft een maximale output van 3.9 Watt en ik ga de snelheid van de motor niet regelen.

[Bericht gewijzigd door Blanche op vrijdag 19 mei 2006 14:05:16

zou een L293 goed zijn als H-brug IC?
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/22434/STMICROELECTRONI…
Ik zie dat je verschillende L293 hebt. Wat is het verschil tussen L293D en een L293DD? Aangezien de motor een spanning van 24V heeft en maar een maximaal vermogen van 3.9 Watt denk ik dat de motor niet meer dan 0.5 A zal trekken. Of zou een L292 beter zijn?

[Bericht gewijzigd door Blanche op vrijdag 19 mei 2006 16:28:34