Hoi,
Ik weet dat het een beetje een stomme vraag is.
Maar kan iemand mij gewoon ff simpel uitleggen hoe een magneetschakelaar werkt en wat is het verschil tussen een relais en een magneetschakelaar?
Ik heb al gezocht in het forum maar kan het nergens vinden.
Ik hoop op snel antwoordt
Alvast bedankt.
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Magneetschakelaar=relais, meer op http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
De namen worden door elkaar heen gebruikt maar men bedoelt hetzelfde
[Bericht gewijzigd door morc op ]
Op 5 mei 2006 14:08:59 schreef Arjan_Bol4:
Hoi,Ik weet dat het een beetje een stomme vraag is.
Maar kan iemand mij gewoon ff simpel uitleggen hoe een magneetschakelaar werkt en wat is het verschil tussen een relais en een magneetschakelaar?
Ik heb al gezocht in het forum maar kan het nergens vinden.Ik hoop op snel antwoordt
Alvast bedankt.
Of bedoel je een reedswitch, dit is een schakelaar als je er met een magneet bij komt, dan wordt hij bekrachtigd.
Het is een glazen buisje, ongeveer zo groot als een weerstand, hierin zitten 2 lipjes, die onder invloed van een magneetveld naar elkaar toebuigen.
morc
Of bedoel je een reedswitch, dit is een schakelaar als je er met een magneet bij komt, dan wordt hij bekrachtigd.
Het is een glazen buisje, ongeveer zo groot als een weerstand, hierin zitten 2 lipjes, die onder invloed van een magneetveld naar elkaar toebuigen.
Zie onderaan bij de link hierboven.
En stomme vraag ? Nee !
Vragen is niet stom, niets vragen en later je kop stoten op een examen dat is stom 
[Bericht gewijzigd door morc op ]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 5 mei 2006 14:50:36 schreef morc:
En stomme vraag ? Nee !
Vragen is niet stom, niets vragen en later je kop stoten op een examen dat is stom
Maar ook klakkeloos je probleem bij CO forum neerleggen en zelf verder geen moeite doen is stom. 
Gaat hier overigens niet op hoor! 
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Als we het hebben over een mechanische schakelaar die met electronica gestuurd wordt dan spreken we over een relais, hebben we het over een electrisch gestuurde schakelaar voor grote vermogens, dan noemen we dat een magneet schakelaar. Er zijn nog andere schakelaars welke op afstand worden bestuurd voor hoge spanningen en grote vermogens en dat zijn pneumatische schakelaars die met perslucht worden gestuurd. Dit is gedaan vooral om de veiligheid.
Groetjes Hans.
morc
In de praktijk haalt men die kreten gewoon door elkaar, inderdaad spreekt men bij grote vermogens over magneetschakelaar, en bijv. bij een PLC over relais, maakt niet uit de werking is gelijk alleen bij zeer grote vermogens of als het relais gebruikt wordt voor noodstop toepassingen is de constructie wel anders.
Zoef de Haas.
Het belangrijkste verschil in constructie tussen een magneet schakelaar en een relais is het volgende, bij een relais zit het anker, dat is het schakelend element, aan één kan vast en maakt een scharnierende beweging, bij een magneet schakelaar is het anker een U vormig uit weekijzeren plaatjes opgebouwd element wat rechtstandig omhoog komt als de spoel wordt aangestuurd. Een soort trafo waarvan de kern is gedeeld en deze wordt dan gesloten. Magneet schakelaars worden doorgaans op hun kop gemonteerd, dit om te voorkomen dat de schakelaar vanzelf in valt als de veer zou breken.
Groetjes Hans.
Op 7 mei 2006 01:03:41 schreef Zoef de Haas.:
Magneet schakelaars worden doorgaans op hun kop gemonteerd, dit om te voorkomen dat de schakelaar vanzelf in valt als de veer zou breken.Groetjes Hans.
Klinkt logisch, maar ik heb in de praktijk nog nooit ergens hangende contactors gezien ...
die hangen meestal met hun rug tegen de kast.
Zoef de Haas.
Dat is als ze horizontaal zitten gemonteerd, maar voor echt grote vermogens zitten ze echt met het losse anker naar onderen. Dan heb ik het wel over 200A en meer! dus hoofd schakelaars in oa bedrijfs hallen en onderstations.
Groetjes Hans.
Die monsters kom ik niet dagelijks tegen 
Het zal ook een beetje van de toepassing afhangen lijkt me, de montage wordt er niet echt makkelijker op natuurlijk, zeker niet bij aantallen.