akoestisch->electrisch

Ik weet niet zeker of het een vraag is voor circuitsonline, maar wie weet kunnen jullie me helpen.

Ik speel harp (verwacht dat er hier niet meer van zijn op co) maar het is wel een beetje te vergelijken met een gitaar en dat bespelen er vast meerderen hier.

Ik wil dus mijn harp electrisch maken. Ik heb nog een versterker dus das het probleem niet. Ik heb al heel wat afgezocht op het internet en wanneer je al een harp hebt die je electrisch wil maken zijn de mogelijkheden wat beperkter. Uiteindelijk heb ik erachter gekomen dat ik maar gebuik moet gaan maken van een zogenaamde pickup. Ik heb heel wat merken bekeken en er waren er een aantal geschikt of zelfs speciaal voor de harp.

dit is de goedkoopste die ik heb gevonden. Nu vind ik (de arme student) dit eigenlijk nog wat duur en wou oorspronkelijk ook zelf met een oplossing komen.

Misschien heeft iemand hier zijn gitaar ook zelf electrisch gemaakt of weet iemand toevalling hoe ik het kan aanpakken? of kan ik beter maar zo'n ding gaan kopen?

alvast bedankt!

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

Ik kan je niet direct helpen Fay. Mijn broer gebruikt(e) voor zijn gitaar een pick-up element van Barcus Berry. Ooit heb ik daarvan het schema van de voorversterker aangevraagd bij die firma. Mocht je daar je voordeel mee kunnen doen bij je experimenten, dan moet je dat maar even laten weten. Een fotokopie is zo gemaakt want ik heb het niet digitaal.

Ik weet wel een argument. Bij een elektrische gitaar gaat de opvanging van de da trillingen van de snaren met elementjes. Die bestaan uit een spoel magneet meende ik. Maar in iedergeval met deze zou het wel kunnen denk ik.
Je zou dit eigenlijk aan een expert moeten vragen want harpen zijn voor zover ik weet ook nie echt goedkoop he.

Mocht dit lukken moet je 'm aan je computer hangen, kunnen wij ook meegenieten Pixie :D

haha...tja dat zou echt heel tof zijn aan de computer, dan heb ik een cyber harp :)

ja ik weet hoe dat gaat met van die elementen die de trillingen oppikken van snaren bij een gitaar. Echter, dit lijkt me geen goede oplossing. bij een gitaar zitten deze elementjes ongeveer waar je de gitaar ook met je hand bespeelt dus waar de amplitude van de snaar ook vrij groot is...bij een harp speel je ongeveer in het midden van de snaar terwijl alleen onder of bovenaan de snaar iets te bevestigen is. Als dit parallel aan de snaar moet blijft alleen de bovenkant eigenlijk nog als optie over. Zit is erg dicht waar de snaar zit ingeklemt en daarom denk ik dus dat dit niet goed zal werken.
maar dat weet ik niet 100% zeker, anders is dat misschien de makkelijkste oplossing.
Niemand weet hoe ik zo'n pickup ding zelf kan maken?

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

Op 9 februari 2003 20:10:58 schreef Carel M.:
Ik kan je niet direct helpen Fay. Mijn broer gebruikt(e) voor zijn gitaar een pick-up element van Barcus Berry. Ooit heb ik daarvan het schema van de voorversterker aangevraagd bij die firma. Mocht je daar je voordeel mee kunnen doen bij je experimenten, dan moet je dat maar even laten weten. Een fotokopie is zo gemaakt want ik heb het niet digitaal.

Als ge wilt moogt ge mij dat schema eens mailen: mathijscremers@hotmail.com

Hugo Welther

Moderator

Als ik ff hier kijk http://www.markwoodstrings.com/Mountain_Glen_Harps/electric.htm
doen ze het met een piëzo pickup per snaar. Dat zal met een 36 snaren (of meer) geen eenvoudige klus worden.

Is de klankkast bij een harp open? Kan je dan geen microfoon gebruiken. Speel zelf piano, daar doen we het ook met een microfoon.

Ik denk dat het pickup element dat je al had gevonden de meest eenvoudige oplossing is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ja die pagina had ik ook al gezien. Dit behoort niet tot de mogelijkheden omdat het inderdaad heel ingewikkeld is en omdat dat bij mijn huidige harp niet echt mogelijk zal zijn. De klankkast is inderdaad open, er zitten een paar gaten in. Ik heb er al een keer een "gewone" grote microfoon in gehangen, het werkte wel maar niet ideaal. (de harp staat niet vast, je moet em tegen je schouder leunen en hij beweegt ook tijdens het spelen, de kwaliteit was ook niet echt super.) Ik wil het geluid uiteindelijk ook vervormen.

edit: die goedkoopste die ik hed gevonden kost 40 dollar om te laten verzenden terwijl het ding zelf 80 dollar kost....dan ga ik wel een andere zoeken!

[Bericht gewijzigd door Pixie op zondag 9 februari 2003 21:29:32

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

De pick-up elementjes van Barcus-Berry zijn keramische(?) types. Niet het bekende soort met 'n spoel om een magneet waarbij de snaar het trillend membraam vormt. Ze worden achter op de klankkast bij de brug geplaatst.

ja dat zijn die andere pickup elementjes ook waar ik naar zoek. Die 'plak' je gewoon aan de binnenkant van de klankkast.
Ik ben non-stop aan het zoeken, heb ook een ding van fishman gevonden, de sbt-hp schijnt de strillingen van het oppervlak van de klankkast op te pikken en dit model is geschikt voor harp en piano omdat die een groter oppervlak klankkast hebben. Echter, als ik dan maar zo'n ding moet gaan kopen, schijnen ze het nergens in de buurt of via internet te hebben...behalva dan uit amerika en dan rekenen ze erg veel verzendkosten :(

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

Ik ben bang dat je zowieso aardig wat geld kwijt bent. Ik zou denk ik voor dit al haast blij zijn als je in totaal maar 80 tot 100 euro kwijt bent. Tenzij het mogelijk wordt om het zelf te maken. Een pickup voor gitaar zit al rond de 20euro, laatstaan een voor een harp.

Hugo Welther

Moderator

Op 9 februari 2003 21:53:05 schreef Pixie:
...
behalva dan uit amerika en dan rekenen ze erg veel verzendkosten
...
:(

Probeer het dan via UPS te laten versturen dit is de snelste goedkope manier ca €20,-.
Anders "surface mail" ben je gemiddeld voor $6,50 klaar, duurt alleen een week of acht!!!

Denk aan de Nederlandse douane, die rekent gewoon nog ff BTW over pakketjes van bedrijven uit de States, of waar dan ook in de wereld.
Laten versturen in blanko pakketje zonder bedrijfs-info, als je dat af kan spreken, scheelt de BTW.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

deze oplossing heb ik door gekregen van Maddie en ik bood aan om het online te zetten bij deze dus:

3 condensator mic's, eentje helemaal achter aan in de klank kast, eentje in het midden en een aan het begin
als je doormiddel met een regel versterkertje (klein 3 kanaals mixer) deze doorlust naar een goede versterker
dan zal je een mooi geluid hebben. echter (bas)Gitaar versterkers zullen geen mooi geluid geven
een Hifi amp ook niet via een mengpaneel kan maar dan zou je een DI box moeten maken en een beetje aanpassen.

dat was het volgens maddie.

Don't ask me!!!

bedankt voor alle informatie...ik heb ook op internet gevonden hoe je een pickup 'elcheapo' zelf kan maken, maar helaas werkt dit alleen met snaren met metaal...en er zijn slecht een paar snaren van metaal op de harp, alleen voor de lage tonen.
Ook heb ik al ergens gevonden dat je een hele kit kan bestellen om je harp te 'electrificeren'.
Ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Ik wil wel een beetje kwaliteit krijgen en het liefts gewoon mijn versterker gebruiken...
Maar het zal me lukken!!

Weer terug bij de leukste hobby in het universum