Diverse vragen over tijdelijke en mobiele elektrische installaties

We moeten een taak maken over tijdelijke en mobiele elektrische installaties, zijnde markten, concerten, jachthavens en campings. Vooraleer we elk geval apart bespreken, gaan we eerst algemene info geven over de benodigdheden en eisen van zo'n installaties.

Een puntje in onze bespreking is 'mogelijke energievoorziening'. Deze kunnen opgedeeld worden in

- verdeelkasten/ zwerfkasten / bouwkasten
- aggregaten
- koppeling op bestaande installatie.

deze indeling hebben we ergens gevonden, maar we snappen het verschil niet tussen dat 1e en 3e puntje. bij kasten wordt er gewoon een kabel tussen een stopcontact in een gebouw en de kast getrokken, en aan die kast kunnen dan verschillende gebruikers geschakeld worden (of zijn we mis ?). wat is het verschil dan met puntje 3 ? wordt daar een domino-stekker gebruikt ofzo ? zonder beveiligingen ?

we hebben nog vele vraagjes , maar beginnen met deze :)
alvast bedankt !!!

als je aansluit op een bestaande instalatie heb je geen verdeelkast (meterkast) nodig.

dus dan heb je geen extra beveiliging ? als er iets misgaat met de apparaten die je aansluit dan valt de elektriciteit van heel die bestaande installatie uit ?

ik veronderstel dat een koppeling op een bestaand net enkel wordt gebruikt bij kleine installaties. wanneer grotere vermogens een meer verbruikers moeten aangesloten worden gaan ze dan een zwerfkast ertussen plaatsen ?

een hele instalatie valt bijna nooit uit alleen de groepen waar de fout zit.

koppeling op bestaande instalatie kan ook bij grotere gebruikers als de instalatie hier op berekend is.

de keuze maak je afhankelijk wat er ter plaatse aanwezig is

wat zijn dan de voor en nadelen van het werken met een verdeelkast en het werken zonder verdeelkast ?
ik veronderstel :

met : meer veiligheid en controle
zonder : geen veiligheid , maar je moet geen moeite doen om een kast te huren

(bedankt voor de snelle antwoorden !!)

gebruik aardlekschakelaar :

bij vele tijdelijke installaties komt terug dat je een aardlekschakelaar moet gebruiken. wordt er tegenwoordig erchter niet meer gebruik gemaakt van een verliesstroomschakelaar ? of wordt de aardleksch. meestal gebruikt bij IT-stelsels en verliesstroomschakelaars voor de rest ?

Shiptronic

Overleden

aardlekschakelaar = verliesstroomschakelaar

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dat verklaart veel :) blijkbaar weten veel mensen dat niet, aangezien ik op veel sites die 2 termen dooreen vind.

Shiptronic

Overleden

aardlek = nederland
verliesstroom = belgies

heeft bij mij ook even geduurd voor ik het door had

d'r is nog een versie : allamat = zekering + aardlekschakelaar in een behuizing ( vaak prijzig)

Turbokeu

Golden Member

Op 5 mei 2006 22:21:19 schreef shiptronic:
aardlek = nederland
verliesstroom = belgies

Ik gebruik geen van beide benamingen (ik ben dan ook een Brusselaar...)
Bij ons noemt men dat "den differentiëel" (van differentiëelschakelaar, in het Frans "interrupteur différentiel" )

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

houd je wel rekening met hoe je de gebruikers gaat verdelen tav je kabel"tracee"?

Heb je bv een partytent met een rijtje lampen kun je daar best wat andere apparatuur bij plaatsen. En je kunt dat best wat verder van je hoofdaansluiting af plaatsen. (laag stroomverbruik)
Daarintegen moet je Zwaardere gebruikers zoveel mogelijk een eigen kabel geven vanuit de hoofdaansluiting.

Voorbeeldje:
Bij een BBQ had de gastheer een verlengsnoer uitgerold van de woonkamer naar de tuin. Daarom had hij middels een verdeeldoos 2 electrische BBQ's neergezet.
Ik zat al stiekum te rekenen wat het spanningsverlies over de kabel was en wat er daardoor overbleef om de BBQ's te laten werken.
Ik heb aangeraden een 2e snoer erbij te pakken zodat elke BBQ zijn eigen kabel had.
Minder stroom door de kabel-> minder spanningsverlies-> Hetere BBQ-> Betere drumsticks :-)
Te laat, naar wat later bleek.
Mijn vrouw een voedselvergiftiging opgelopen :r >:)(I shit you people not!)

Ander voorbeeld:
Een agregaat voorziet een heel kampement van stroom. Maar door een verkeerd verdeelplan, wordt de kabel eerst via de keuken, de kantine, de verlichting in de hal, de toiletten etc etc, naar de werkplaats geleid.
Resultaat (gemeten) 209v op de WCD's wanneer ik ging lassen, wat al erg moeilijk ging.
Als mijn collega intussen ook zijn slijptol wilde gebruiken stortte de spanning in naar 187v en lukte helemaal niets meer. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ja, als je dan toch bezig bent, nog eentje dan.

Heb in de keuken 2 koffie-automaten van 800watt.
Hierbij zit 'n koelkast en 'n magnetron 1100watt.
Zekering is 16Amp. traag en die gaat er nooit uit.
Terwijl regelmatig alles is ingeschakeld tegelijk.
Wel zeggen dat alles 2,5mm2 is, dus vrij normaal.

O, bijna vergeten, frituur 2200watt+magnetron+koelkast.
M'n zoon doet dan tevens 'n tosti bakken, 800watt.

Het werkt gewoon, zoals het hoort, op dezelfde zekering.

Lekkere berekening, en plezier ermee.....

mvg

GJ_

Moderator

Op 5 mei 2006 22:21:19 schreef shiptronic:
aardlek = nederland
verliesstroom = belgies

heeft bij mij ook even geduurd voor ik het door had

d'r is nog een versie : allamat = zekering + aardlekschakelaar in een behuizing ( vaak prijzig)

En voor de volledigheid: die alamat heet officieel aardlekautomaat.

En de afkortingen die je nog kunt tegenkomen:
ALS in NL
DIF in B

bedankt voor de antwoorden ! ook de voorbeeldjes zijn handig om mij verschillende situaties te kunnen voorstellen.

hoe wordt zo'n tijdelijke installatie eigenlijk beveiligd ? ik veronderstel dat er geen rechtstreekse verbinding van de actieve delen naar de aarde is (T- stelsel uitgesloten). En dat de massa's anders beschermd worden. Dus dat IN / IU stelsels het meest gebruikt worden.

beveiliging tegen rechtstreekse aanraking wordt dan gedaan door actieve delen en massas goed te isoleren. bescherming tegen onrechtstreekse aanraking wordt verkregen door een aardlekschakelaar (en deze zorgt ook een beetje voor de bescherming tegen rechtstreekse aanraking).

is dit juist ? ik heb ook ergens gelezen dat je IT stelsels kunt gebruiken, maar hoe worden de massas dan geaard ?

ik snap de werking van x-polige stekkers niet onmiddellijk. ook google kan me niet verder helpen.

voor grote manifestaties wordt vaak gebruik gemaakt van bvb 5polige stekkers. zijn dat dan 4 fasen en 1 nul ?
als je bijvoorbeeld in een groot gebouw (school, kantoorgebouw, ...) een stekker voorziet waar een (zware) tijdelijke installatie aan gekoppeld kan worden, is dat dan meestal een meerpolige stekker ? zodat grotere spanningen kunnen opgewekt worden.
en hoe ga je van zo'n meerpolige stekker over naar een gewone (2 polige?) stekker ?
de werking is me dus niet echt duidelijk |:(

Shiptronic

Overleden

5 polig= 3 fasen, nul en aarde
4 polig= 3fasen en aarde

Je kunt met een krachstroom stekker door de fase en een nul te pakken naar 220 gaan. Hier moet meestal wel een zekering tussen als hij boven de 16A is afgezekert. Dan heb je bij bijvoorbeeld 32A krachtstroom zekering in de meterkast(3fase 32A), krachtkabel, zekering 16A(1fase + 0) = 220. En zo kun je dan ook nog een tweede zekering zetten op dezelfde fase waarbij je 2 * 16A 220 hebt. En dat kun je dan 3 keer doen dus 2*3 16A uitgangen van 1 32A kracht.

klein is fijn

Moderator

Op 7 mei 2006 07:55:27 schreef carla:
als je bijvoorbeeld in een groot gebouw (school, kantoorgebouw, ...) een stekker voorziet waar een (zware) tijdelijke installatie aan gekoppeld kan worden, is dat dan meestal een meerpolige stekker ? zodat grotere spanningen kunnen opgewekt worden.

Stel ze zetten een mooi noodgebouw ernaast dan gaan daar ook een paar rode of blauwe meerpolige stekkertjes naartoe.

en hoe ga je van zo'n meerpolige stekker over naar een gewone (2 polige?) stekker ?

Dat doe je nou weer onderandere met die zwerfkast. Daar gaat een driefasenstekker in, en onderandere enkelfase uit.
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je noodketen hebt met het systeem ingebouwd. Stekker in een kast van de keet en de stopcontacten in de keet hebben spanning.

ok, ik begin er stap voor stap aan uit te kunnen. :) bedankt

er zijn toch maar 3 fasen, waarvoor dienen dan de overige polen bij bvb een 13polige stekker ? zijn dit allemaal aardingspennen ? (campers gebruiken meestal van die veelpolige stekkers)

Stel ze zetten een mooi noodgebouw ernaast dan gaan daar ook een paar rode of blauwe meerpolige stekkertjes naartoe.

waarschijnlijk een stomme vraag (zoals al mijn anderen, sorry) maar :
ik dacht dat de rode en blauwe kleur de spanning aanduidt : rood is 400 V en blauw is 230 V. Is een blauwe stekker dan niet steeds een 1fase + nul (+aarding) zodat die een spanning heeft van 230 V (en dus geen bvb 5polige stekker kan zijn)? en heeft de rode stekker dan 3 fase-polen zodat spanning de 400 V is ?

dat is dus wat ik eerst dacht :o

Dat is een multi stekker wat je bedoeld dat is voor bijvorobeeld lampen appart aan te sturen: http://www.new-line.nl/default.asp?i=35 worden vaak bij licht en geluid gebruikt en bij machine's. Je zou ook zo;n blauwe stekker kunnen vervangen door een rode moet je alleen bij de rode de fase + 0 pakken heb je immers ook 220.

Wat meer info over CEE stekkers vind je hier

http://www.hatenboer.com/images/image1086.gif