batterijen

als ik twee batterijen neem van 1,5V en een van 3,5V. en ik plaats ze achter elkaar : |+1,5V -||+1,5V-||+3,5V-|
heb ik dan een grote batterij die een spanning levert van 6,5V?

volgensmij wel.
+ aan - en je kan ze optellen

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja. Spanningsbronnen in serie kun je optellen.

Let wel op wat je batterijen gaan doen als ze leeg zijn. Eenmaal leeg zou je nog stroom door de lege batterij pompen, wat ie volgens mij niet zo leuk vind (warm worden, oververhitten, lekken, evt ontploffen). Dus zolang je batterijen vol zijn heb je geen probleem, als het voor een kortstondig experiment is, gewoon gaan. Als het langdurig moet, zorg er dan voor dat de batterijen even snel leeg zullen zijn (die van 3.5V zou 2.3 keer zoveel capaciteit moeten hebben als die van 1.5V, als ik me niet vergis), en voor het zekerste kan je best de spanning meten, als die te laag wordt moet je je belasting uitschakelen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 10 mei 2006 19:42:49 schreef Videomodulator:
.....enz...
(die van 3.5V zou 2.3 keer zoveel capaciteit moeten hebben als die van 1.5V, als ik me niet vergis),.....

??? hoe kom je daar bij?

@ beginneling: Hoe kom jij aan een batterij van 3,5V?
Niet echt standaard.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

baterijen in serie kan je de spanningsbronnen optellen, batterijen parallel gaan ze langer mee

kevin_

Don't Blame Me, Blame Yourself..
Henry S.

Moderator

Parallel gaan ze langer mee dan wat?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

langer dan een enkele batterij:
twee penlites parallel gaan langer mee dan eentje.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 10 mei 2006 19:56:01 schreef chipje:
[...]
??? hoe kom je daar bij?

Wat ik zeker ben: de stroom zal gelijk zijn door de 3 batterijen, want ze staan in serie. En de spanning van die 3.5V batterij is 2.3 keer hoger dan die 1.5V batterijen.
Dan vergis ik me, ik bepaal het vermogen dat de batterij moet leveren. De capaciteit wordt idd in mAh uitgedrukt, dus moet gelijk zijn van alle batterijen, merci chipje.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor