Ik heb een oudere voeding gevonden.
Deze zet 230 V om in + en - 15 volt.

Telkens ik de voeding van het lichtnet afschakel ontstaat er een spanningspiek.Ik denk dat deze afkomstig is van de transformator in de voeding.

Hoe kan ik deze spanningspiek nu onderdrukken?

Waar heb je die spanningspiek? Op de 15V uitgangen, of in het lichtnetcircuit?

Op de 15 V uitgangen.

OK,.. lastig, bij een goed ontwerp (hij is immers gestabiliseerd?) mag dit eigenlijk niet kunnen.
Je zou op de uitgangen wat extra capaciteit kunnen hangen, die de piek kan smoren. Elco's van 1000 uF of zoiets.
Het ontwerp nu nog veranderen lijkt niet de moeite, als het voor de rest goed werkt.

Op het lichtnet kan het zijn dat ik ook een piek heb maar dat weet ik niet.(ook geen last van)

Het is op de 15 V ingangen dat de piek storend is.
De componnenten aan de voeding zien hierdoor af.

kan ik geen zenerdiode paralel over mijn 15 V ingangen zetten zodat deze de piek kortsluit??

[Bericht gewijzigd door MR.James op ]

Jazeker, dat kan ook, maar dan stijgt de spanning dus wel tot aan je zenerspanning. Een 15V zener bestaat wel, maar is misschien op de werkspanning al in geleiding. Misschien iets verhogen met een gewone diode in serie.

Maar is de piek niet heel kort? In een condensator blijft er dan bijna niets van over.

Ik ga het met de diode toch eens proberen.

Ik heb op het net gevonden dat men contactoren die gestuurd worden door een PLC vaak overbrugt met een zenerdiode.

Bij mij weten is dit op hetzelfde princippe gebaseerd.

Ik moet inderdaad wel een gewone diode in serie zetten. (goed dat je het zegt ik zou men voeding al bijna kortsluiten!!)

Het smoren door extra capaciteit is ook een goed idee.
ik weet nog niet welk principe ik ga toepassen ze lijken me bijden goed.

Andere tips zijn nog altijd welkom.

een beschermings diode monteren zoals bij mosfets en darlington gebeurt

Op 11 mei 2006 22:13:22 schreef MR.James:
I
Andere tips zijn nog altijd welkom.

Heb dat ook gehad bij een proefopstelling van een dubbele voeding. Bij mij kwam het door te lange draden (die dan ook nog eens tot een rolletje bijeen getrokken waren met strips), draden van en naar de print.

Ze werkten als een spoel die pieken oppikten en in de schakeling introduceerden.

Dus: korte, verzorgde bedrading. Baat het niet dan schaadt hen niet.

- - big bang - -

Op 14 mei 2006 15:13:50 schreef big bang:
[...]

Heb dat ook gehad bij een proefopstelling van een dubbele voeding. Bij mij kwam het door te lange draden (die dan ook nog eens tot een rolletje bijeen getrokken waren met strips), draden van en naar de print.

Ze werkten als een spoel die pieken oppikten en in de schakeling introduceerden.

Dus: korte, verzorgde bedrading. Baat het niet dan schaadt hen niet.

- - big bang - -

[totaly offtopic]

@ big bang, ivm je sig, kijk ff hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Gangbang

[/totaly offtopic]
lange draden zou toch wel moeten kunnen als die zener-oplossing word toegepast?

ok, een voeding dichtbij is netter, en handiger, maar als het niet anders kan...

Op 14 mei 2006 15:22:59 schreef Lucky luke:

lange draden zou toch wel moeten kunnen als die zener-oplossing word toegepast?

ok, een voeding dichtbij is netter, en handiger, maar als het niet anders kan...

Daar heb je voedingen met remote sense lijnen voor, veel industrieele doosjes hebben dat.

Op 14 mei 2006 15:47:27 schreef Sine:
[...]

Daar heb je voedingen met remote sense lijnen voor, veel industrieele doosjes hebben dat.

remote sense lijnen?

dus dat ie pas meet 9voor de terugregeling) op de plek waar je iets voed? lijkt me link als je daar dan een draadbreuk in hebt... of regeld ie dan naar 0?

Op 14 mei 2006 15:53:06 schreef Lucky luke:
[...]
remote sense lijnen?

dus dat ie pas meet 9voor de terugregeling) op de plek waar je iets voed? lijkt me link als je daar dan een draadbreuk in hebt... of regeld ie dan naar 0?

Afhankelijk van het doosje,

Sommigen zien dis als een fout en gaat plat, anderen hobbelen vrolijk door omdat die sense lijnen via een weerstand toch nog aan de voedings lijnen vast zitten.
Bij die laatste variant hoef je ze dus niet aan te sluiten, bij de eerste wel.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/sense.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Op 14 mei 2006 15:22:59 schreef Lucky luke:

@ big bang, ivm je sig, kijk ff hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Gangbang

;) scherp opgemerkt, hou wel van signatures met een scherp kantje, leuk en ludiek, zonder te overdrijven.

Bij die proefopstelling ging het niet alleen om lange uitgangsdraden, maar ook lange draden tussen afvlakking en print, bedieningselementen (zoals pots e.d.) en de print en noem maar op. Je pikt een heleboel inductief en capacitief gekoppelde rommel op op die lijnen en vroeg of laat dus problemen.

- - big bang - -

Op 17 mei 2006 00:13:15 schreef big bang:
[...]

;) scherp opgemerkt, hou wel van signatures met een scherp kantje, leuk en ludiek, zonder te overdrijven.

- - big bang - -

okeej, ik vroeg me af of er ook een of andere echte naam voor bestond (claustrofobie? maar dan moet het een kleine gang zijn)en ik wist niet of je wist wat je typte, dus om ff te voorkomen dat je voor *** stond denk ik, ik meld het maar ff.
[back ontoppic]
vind het alleen raar dat die remote-sense lijnen geen last hebben van die storingen. of zijn die afgeschermd?

Op 23 mei 2006 16:27:40 schreef Lucky luke:
[...]
okeej, ik vroeg me af of er ook een of andere echte naam voor bestond (claustrofobie? maar dan moet het een kleine gang zijn)en ik wist niet of je wist wat je typte, dus om ff te voorkomen dat je voor *** stond denk ik, ik meld het maar ff.

Geen zorgen, ik weet meestal wel wat ik typ, zoals gezegd soms ook ludiek.

- - big bang - -