PC cooler aansturen

edit: ik heb per ongeluk de topictitel vergeten te vervolledigen, als een modje dit kan aanpassen, sorry daarvoor.

Ik moet dus een klein projectje maken met een ISPgal. Het programma werkt helemaal alleen heb ik plots gezien dat ik een probleempje heb met m'n hardware. Zelf zie ik niet direct hoe ik het probleem zou kunnen oplossen dus kunnen jullie mij mss helpen.

De bedoeling is dat ik een PC koelertje op 4 verschillende snelheden kan doen draaien. Dus was m'n bedoeling om 4 verschillende spanningen op die koeler te steken vb: 6/8/10 en 12V. (thuis beschik ik wel over max 9V ipv 12 die het zou moeten zijn)
Ik heb dus 4 uitgangen die gestuurd worden met 5V. Zoals je ziet in het schema ging ik dit oplossen met transistoren. De weerstanden R5 tot R8 moesten ervoor zorgen dat ik dan 4 verschillenden spanningen had maar aan de uitgangen krijg ik dan overal 3,5V.
Niet echt het resultaat dat ik nodig had. Mijn vraag is nu kan ik dit oplossen met transistoren en alleen 12V aan de ingangen. Of heeft iemand een ander idee? Alle hulp is zeer welkom.

http://users.skynet.be/meyer01/School/project.JPG

Hugo Welther

Moderator

[mod break] topic title een beetje aangepast. "Pr" zegt zo weinig.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 13 mei 2006 15:17:03 schreef Hugo Welther:
[mod break] topic title een beetje aangepast. "Pr" zegt zo weinig.

Ja bedankt daarvoor, ik had per ongeluk de topic title vergeten te vervolledigen.

Volgens mij staan R1-4 op de verkeerde plek, ze moeten niet tussen de motor en transistor maar tussen de stuur ingang en de transistor.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Henry S.

Moderator

En haal die koeler uit de emitters!

De basisspanning moet 0,6V hoger zijn dan de emitterspanning, ga maar na wat er gebeurt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja ind de 4K7 weerstanden tussen de poort en je tor basis.

bij de eerste geen weerstand gebruiken tussen 9 volt en tor want daar moet de koeler op max lijkt mij en de volgende 3 torren steeds hogere weerstands waarde.

ligt aan je koeler hoor maar met een pittige koeler worden het pittige weerstanden

Een zak tuinaarde opescheuren

Kan je niet beter een LM317 en een vierstandenschakelaar gebruiken?

Op 13 mei 2006 16:32:29 schreef Scrap:
Kan je niet beter een LM317 en een vierstandenschakelaar gebruiken?

of met een potmeter,dan kun je hem variabel regelen.

[Bericht gewijzigd door Esoterist op zaterdag 13 mei 2006 16:37:34

of met een potmeter,dan kun je hem variabel regelen.

Nee das niet echt een mogelijkheid. De 4 snelheden worden geregeld met 2 drukknoppen, eentje voor sneller & een voor trager. Die worden ingelezen, verwerkt in de gal en zo bekom ik die 4 uitgangen.

Maar ik ga die weerstanden verplaatsen zoals hier al gezegd werd, hopelijk lukt het.

Kan je dan niet als nog beter een LM317 gebruiken? Nu ga je gewoon alles in warmte omzetten...

Op 13 mei 2006 18:07:33 schreef Scrap:
Kan je dan niet als nog beter een LM317 gebruiken? Nu ga je gewoon alles in warmte omzetten...

Met een lm317 niet dan?:)
Je kan beter met PWM werken.

Tja......

Op 13 mei 2006 18:07:33 schreef Scrap:
Kan je dan niet als nog beter een LM317 gebruiken? Nu ga je gewoon alles in warmte omzetten...

Met een LM317 ook hoor;)

net 1 sec te laat:P

Oeps, LM317 idd maar beter niet gebruiken... Maar in ieder geval een spanningsregelaar inplaats van een weerstand lijkt me handig...?

Mijn ervaring zegt dat op 6v de fan zelf niet kan opstarten... het lag dan misschien ook wel aan het type fan. Deze deed het pas aan 8.5 volt.

Gewoonte is de intelligentie van de menigte

PWM is hier mssn makkelijker je verstookt weinig warmte en je hebt geen overdreven grote weerstanden nodig.en geen spanninsgregulatoren die warmte produceren

[Bericht gewijzigd door timmie op zondag 14 mei 2006 00:19:13

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Die weerstanden aan de emittor stonden toch aan de basis, iets te vlug mijn schema getekend.

Nuja ik heb ondertussen het een ander geprobeerd met transistoren en wat gesimuleerd. Het probleem is die 9V die ik wil bekomen als ik maar met 5V stuur denk ik.

Ik zou het liefst toch gebruiken van een spanningsdeler ofzo met weerstanden. Alleen zie ik niet direct hoe ik het dan precies moet oplossen. En ivm met die warmte daar moet nie achter gekeken worden. Het is toch maar voor een klein projectje dat achteraf toch weer afgebroken word.

hoi: ik zou voor pwm kiezen (ja, dat is al vaker gezegd), en ik zou eens een kijkje nemen in het schema op deze site. Las je in plaats van de potmeter een transistor + weerstand plaatst, dan kan je de duty cycle regelen. (denk ik:s)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Sine

Moderator

Het is "maar" een cpu fan ...

Die dingen verstoken ergens tussen de 1 en de 3 W, daarnaast laten ze zich vrij slecht PWM-en ( brushless DC motortjes ) Dus ik zou gewoon voor een liniaire regeling gaan.

Een 317 en dan de weestanden naar massa trekken met een transistor.
Als je dat een beetje slim doet kun je met twee uitgangen vier snelheden schakelen.

code:



       +
                       .--------.
       o---------------|  Lm317 |---o---------------------------o
                       |        |   |                           |
                       '--------'   |                           |
                           |       .-.                          |
                           |       | |                          |
                           |       | |                          |
                           |       '-'                          |
                           |        |                           |
                    .------o--------'                           |
                    |      |                                    |
                    |      |                                    |
                    |      |                                   .-.
                   .-.    .-.                                 ( M )
                   | |    | |                                  '-'
                   | |    | |                                   |
                   '-'    '-'                                   |
                    |      |                                    |
                    |      |                                    |
        ___         |    |/                                     |
      -|___|--------)----|                                      |
                    |    |>                                     |
                    |      |                                    |
        ___       |/       |                                    |
      -|___|------|        |                                    |
                  |>       |                                    |
                    |      |                                    |
       o------------o------o------------------------------------o

Zie voor verdere details de datasheet van de LM317