Hallo allemaal,
Ik afgelopen tijd flink zitten knutselen met ringkern voedingstrafos als eindtrafo in een single ended buizenversterker. Ik heb op dit forum ook een aantal vragen over dit onderwerp gepost en dan leidde, vond ik, tot leuke discussie waar ik als beginner veel van heb geleerd.
Ringkern voedingstrafos in de eindtrap leidt in SE versterkers tot een zeer beperkt vermogensfrequentiebereik in het lage gebied, de -3dB grens ligt typisch bij zo'n 200Hz. Toch klinken de versterkers goed maar het te weinig laag is onacceptabel. De oorzaak van deze ellende ligt in de lage primaire inductie van ringkern voedingstrafos hetgeen als het ware tot kortsluiting van de lage tonen leidt. De hoge tonen worden echter, doordat de kern in verzadiging is door de gelijkstroom, zeer goed weergegeven.
Bij vervolgexperimenten heb ik waargenomen dat de lage tonen in principe goed weergegeven kunnen worden met ringkern voedingstrafos indien de kern niet verzadigd is door gelijkspanning (door toepassing van een koppelcondensator). In dat geval echter is het vermogensfrequentiebereik in het hoge gebied niet al te best.
Door nu een SE schakeling te maken als weergegeven in onderstaande figuur, kan een versterker met een fantastisch vermogensfrequentiebereik en een zacht helder geluid met veel details en toch ook veel laag worden gebouwd. Onderstaande schakeling combineert de eigenschappen van een ringkern voedingstrafo in verzadiging door gelijkstroom en die van een ringkern die niet in verzadiging is. Door toepassing van een belastingsweerstand in het anodecircuit, wordt kortsluiting van de lage frequenties voorkomen en worden deze frequenties onvervormd door de trafo aan de koppelcondensator gezien. Aan de secundaire zijde staan de trafos in serie zodat beide signalen worden opgeteld. Door de juiste keuze van de verhouding van beide signalen kan een rechte frequentiekarakteristiek worden gerealiseerd.
Het rendement van de versterker is zeer laag maar dat is een kwestie van voldoende basisvermogen kiezen. Naar mijn beste weten is het concept nieuw maar ik weet dat niet zeker.
Ik ben zo enthousiast over het geluid van deze versterker en over de vele vrijheidsgraden die je in deze schakeling hebt om de versterker precies naar wens te tunen dat ik er een bouwpakket van heb gemaakt en een webpublicaite over heb geschreven www.easymeasure.nl/frontpage.html
Ik twijfel er niet aan dat er conceptueel nog veel variaties op bovenstaande schakeling zijn en ben benieuwd naar jullie reaktie.
Vriendelijke hobbygroeten,
electro_fan
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Ik heb met veel belangstelling de info op de website gelezen.
Alles wordt mooi uitgelegd, de nadelen van voedingstransfo's, de reden voor het probleem, en de oplossing die je ervoor uitgedacht hebt.
Het lijkt mij een beetje het omgekeerde van een tweeweg luidspreker, waar je in de versterker het laag en hoog (midden) weer samenvoegt. De overgang tussen laag en hoog is duidelijk zichtbaar op de grafieken, en ik vraag mij af of dit hoorbaar is. En hoe is het faseverloop?
Een beetje verder dromend, waarom zou je dan 1 ludspreker gaan gebruiken (waar de splitsing weer gebeurt), en niet een aparte woofer en middentoner/tweeter? Nog een beetje verder dromend kom je op het Bi-Ampli systeem van Philips uit, met aparte versterkers voor hoog en laag.
Je zit wel met een soort kip of ei situatie. Ik veronderstel dat voedingstransfo's gebruikt worden vanwege de hoge kosten van een echte uitgangstransformator.
Het uiteindelijke ontwerp heeft een laag uitgangsvermogen (2W) voor een prijs die niet lager is dan een gelijkaardige SE versterker met een echte UGT.
als leek helemaal mee eens, had wat meer feedback op het hele verhaal verwacht, maar was te mooi weer denk ik,
beertje_01
My Tube is bigger then yours
hmmm miss klein beetje off topic maar is die site van easymeasure ook van jouw?
staan voor sommige dingen best ok prijzen op.
die allen bradley weerstanden bijvoorbeeld die vallen best mee. die zijn wel leuk om te gebruiken in buizen apparatuur.
allé ja is maar voorbeeld staan paar leuke dingen op 
voor de rest denk ik ook dat je idd al beter een gewone ugt kunt kopen of een klein beetje feedback kunt gebruiken (niet veel maar een klein beetje kan soms geen kwaad).
Op 14 mei 2006 21:05:11 schreef Pertinax:
Ik heb met veel belangstelling de info op de website gelezen.
Alles wordt mooi uitgelegd, de nadelen van voedingstransfo's, de reden voor het probleem, en de oplossing die je ervoor uitgedacht hebt.
Het lijkt mij een beetje het omgekeerde van een tweeweg luidspreker, waar je in de versterker het laag en hoog (midden) weer samenvoegt. De overgang tussen laag en hoog is duidelijk zichtbaar op de grafieken, en ik vraag mij af of dit hoorbaar is. En hoe is het faseverloop?
Een beetje verder dromend, waarom zou je dan 1 ludspreker gaan gebruiken (waar de splitsing weer gebeurt), en niet een aparte woofer en middentoner/tweeter? Nog een beetje verder dromend kom je op het Bi-Ampli systeem van Philips uit, met aparte versterkers voor hoog en laag.Je zit wel met een soort kip of ei situatie. Ik veronderstel dat voedingstransfo's gebruikt worden vanwege de hoge kosten van een echte uitgangstransformator.
Het uiteindelijke ontwerp heeft een laag uitgangsvermogen (2W) voor een prijs die niet lager is dan een gelijkaardige SE versterker met een echte UGT.
Bedankt Pertinax voor het verder dromen, die gedachte van rechtstreeks een 2 wegsysteem toepassen omdat het hoog en laag reeds mooi is gespitst vind ik echt een hele leuke, ik ga eens lekker mijmeren over de consequenties en misschien ook wat knutselen en kom er op dit forum op terug.
Wat de gemeten frequentiekarakteristieken betreft: de signalen die uit beide trafo's (met en zonder koppel condensator) komen zijn perfect in fase. Van de overgang tussen laag en hoog is volgens mij en een paar medeluisteraars niets hoorbaar. Rechttrekken van de karakteristiek levert naar mijn mening iets minder open geluid met ook iets minder detail. Wellicht dat dit komt omdat dan de even harmonischen worden onderdrukt maar dat weet ik niet zeker.
Wat de prijs en de kip-ei situatie betreft: mee eens, deze schakeling heeft een relatief laag rendement waardoor de eindtrap per Watt effectief uitgangsvermogen duurder wordt hetgeen de lagere prijs van de ugt ten dele compenseert. Een voordeel is wel dat de schakeling veel vrijheidgraden heeft om de frequentiekarakteristiek (binnen grenzen) exact af te stemmen op de toegepaste luidsprekers en persoonlijk voorkeur. Verder zijn de ringkern voedingstrafo's in alle soorten en maten verkrijgbaar (2e hands vaak in nieuwstaat en toch heel goedkoop) waardoor voor elke eindtrap een mooie aanpassing kan worden gemaakt.
Voor mij zijn het vooral de klank van het concept en tune mogelijkheden die de doorslag hebben gegeven ermee verder te gaan.
Vriendelijke hobbygroet,
electro_fan
Op 14 mei 2006 22:34:31 schreef beertje_01:
hmmm miss klein beetje off topic maar is die site van easymeasure ook van jouw?
Hi Beertje_01,
Bedankt voor je leuke reaktie, die website is inderdaad van mij.
Groetjes,
electro_fan