Verkleinen frequentie

Ik moet een snelheidsregeling toepassen op een motor
ik lees de snelheid in doormiddel van een photosensor maar deze frequentie ligt te hoog voor het inlezen in een k8000 en is ook te laag de vermogen trap heb ik al maar mijn leerkracht zij dat ik de frequentie van het inlezen moet laten dalen (gedeeld door 5) en dit zou het best gaan met een IC 555 heb al heel wat informatie opgezocht maar slaag er niet in dit op te lossen

Als dat signaal TTL niveau is dan kun je t opzich als kloksignaal op een counter IC aanvoeren.. Daarmee kun je de frequentie van het signaal door 1, 2, 4, of 8 delen bijvoorbeeld..

Hugo Welther

Moderator

Een 5 deler met een 555?
Lijkt mij simpeler om dat met een 74xx90 te doen. De 5-deler zit standaard in het IC.
Misschien het ingangssignaal nog wat oppoetsen tot een nette blokgolf.
Een 74LS90 of 74HC90 bijvoorbeeld.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

en hoe kan ik die 74LS90 dan best aansluiten want ben eigenlijk nogal een leek op dat gebied
je krijgt eigenlijk een blokgolf binnen van 3KHz en dit zouw dus gedeeld door 5 moeten worden. Zou dit graag weten dan kan ik het thuis simuleren met multisim voor dat ik op school het ga aansluiten

mssn heb je hier iets aan frequentiedeler staat ook een voorbeeld bij over hoe je een deler maakt met een 74xx90 ic

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Henry S.

Moderator

Kan die leraar ook uitleggen hoe hij een 1:5 frequentiedeler maakt met een 555, of heeft die de klok horen luiden en zit hij vastgeroest in z'n leerplan.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

misschien een vraagje voor de buizenfreaks, hoe werd dat vroeger (zeg pakweg jaren 50 en 60) gedaan toen er nog geen geintegreerde logica-bouwstenen waren ?? toch ook met analoge elektronica, dacht dat dat met penthodes iha. ging.