verkeerslicht uitleg

Zou iemand eens kunnen uitleggen aan de hand van een schema hoe een verkeerslicht werkt? Het is de bedoeling van alleen met IC's te werken.

Bedankt
Mike G

Keep it alive

Zoek even op dit forum rond.
Er is onlangs ook een onderwerp geweest waarbij vekeerslichten ook werden besproken.
Er is in ieder geval genoeg over te vinden.

Verder wil je met alleen maar IC's werken?
Valt een PIC daar ook onder?
Dan wordt het wel een stuk gemakkelijker.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 16 mei 2006 18:27:14 schreef Fantomaz:
Zoek even op dit forum rond.
Er is onlangs ook een onderwerp geweest waarbij vekeerslichten ook werden besproken.
Er is in ieder geval genoeg over te vinden.

Verder wil je met alleen maar IC's werken?
Valt een PIC daar ook onder?
Dan wordt het wel een stuk gemakkelijker.

Nee geen pic gebruiken

Keep it alive

Het zal wel waarschijnlijk moeten werken als een gewoon verkeerslicht
Dus: groen -> oranje -> rood -> groen -> ...

Keep it alive

Neem een ne555, verbind de out met de clock-in van een binairy teller en zet daarachter een binairy to decimal converter.
De led die het eerst moet aangaan, verbind je met pin "0"
De volgende met pin "1"
de derde met pin "2"
en dan verbind je pin "3" met de reset van de binairy teller.

Een andere mogelijkheid (als de drie LED's elk een aparte brandtijd hebben) is om 3 ne555's te gebruiken en deze zo te schakelen dat ze elkaar volgen (typ maar eens op google ne555 in of 555 timer).

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

of bezoek hier de datasheets

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Op 16 mei 2006 18:41:21 schreef Sine:
schoolwerk ?

Zou me niks verbazen!
Zie deze opmerking:

Op 16 mei 2006 18:31:43 schreef Mike G:
Het zal wel waarschijnlijk moeten werken als een gewoon verkeerslicht
Dus: groen -> oranje -> rood -> groen -> ...

->Schoolvragen

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Heeft Velleman daar niet een bouwpakketje van? Even googlen...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 16 mei 2006 19:33:05 schreef Henry S.:
[...]
Zou me niks verbazen!
Zie deze opmerking:
[...]
->Schoolvragen

Ik heb gehoord dat we later een verkeerslicht moeten ontleden volgens KV en zo.
Dus je kan het eigenlijk wel onder schoolwerk steken.
Maar het is ook voor interesse.

Keep it alive

Velleman heeft hier wel een Kit van namelijk: MK131: Verkeerslicht is 9.95 euro. Er zit 1 IC in.

Ik ben beroepsmatig met deze materie bezig en in de lantaarns zitten lampen of LED-aspecten die aangestuurd worden door relais of halfgeleiders. Meer is het niet. Er schuilt echter een hele wereld van normen en wetgeving achter o.a. de tijdsduur van het aansturen van ieder licht. Om je alvast een paar hints te geven waar je houvast aan hebt zonder iets over de elektronica erachter te zeggen:

• gebruik in ieder geval de juiste benamingen, zeker als het schoolwerk is. De kleuren zijn: rood, geel, groen.
  • de volgorde van aansturing in Nederland en België is: groen, geel, rood, groen enz.
  • de garantie roodtijd is minimaal 1 sec.
  • de geeltijd is afhankelijk van de wettelijke rijsnelheid ter plaatse. Veel gebruikte tijden zijn 3 sec. (50km/u) of 4 sec. (70km/u)
  • de groentijd is variabel, maar kent in ieder geval een garantie groentijd van circa 6 sec.
  • vóórdat een conflicterende richting groen mag worden loopt er een beveiligingstijd af, ze zogenaamde ontruimingstijd. Gedurende die tijd tonen beide richtingen rood licht.

Dit zijn zo wat hoofdlijnen, er is nog een heleboel meer over te vertellen maar dit geeft je vast een idee wat je tegenkomt als je het serieus aan wil pakken.
Zo'n Velleman kitje ken ik niet maar lijkt mij speelgoed.

[edit]
In België gelden wel andere normen, wetgeving en vooral gebruiken dan in Nederland. Vooral op het gebied van de verkeersveiligheid zijn er soms grote verschillen te bespeuren.
[/edit]

Ja dat heb ik al gevonden

http://www.uploadarchief.net/files/download/verkeerslicht.JPG

Maar het probleem is dat ik alleen: OR AND NOT NOR NAND EXNOR EXOR mag gebruiken

Keep it alive

Ik heb enkele maanden geleden op het forum het onderwerp "verkeerslicht AC" gepost.

In het vervolg beter zoeken op het forum...

AND OR XOR Dat veranderd de zaak!

[Bericht gewijzigd door MR.James op dinsdag 16 mei 2006 20:28:08

En weer ... iets bijgeleerd

karnough moet je hebben :)

waarheids tabel opzetten en dan kun je zo de poorten tekenen met 4 data lijnen (3 moet eventueel ook lukken)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.