Werking van de Transistor

http://img210.imageshack.us/img210/611/transistor6oa.png
Het gaat dus over de transistor, de collector hangt aan de anode van een led met een voorschakelweerstand van 470ohm.
De Ic op het schema is een LM3914 en L1 wordt laag als de aangelegde sp 9V is,L2 wordt laag als de aangelegde sp 10V is.L3 wordt laag als de aangelegdesp 11V is ,L4...,Nu weet ik al dat de transistor gaat gelijden als L2->L10 Laag zijn.Maar nu zou ik hier berekeningen voor moeten hebben om dat te bewijzen.(R18 ik 1Kohm op het schema is dat een foutje)
Alvast bedankt.

Je zit daar met een pnp transistor.
Gewoon even de redenering met de npn transistor omdraaien.
Op het moment dat de basis ongeveer 0,6V lager ligt (in uw geval is dit zeker zo, aangezien de uitgangen van uw IC laag worden) , zal er een basisstroom vloeien die beperkt wordt door de weerstanden s2 tot s10 waardoor de transistor in geleiding komt. Of de transistor daar nu werkelijk zal onder lijden dat denk ik niet.
In uw geval wordt de transitor als schakelaar gebruikt.

Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane

Zou het met en Npn beter gaan??

Op 20 mei 2006 10:55:00 schreef NOOPIE:
Zou het met en Npn beter gaan??

je kan in je schema niet zomaar een andere transistor in steken hoor.
Wat Fozzie bedoeld is dat je de werking van een pnp transistor kan vergelijken met die van een npn.

EDIT

verschil tussen npn en pnp.

PNP = basis 0,6V lager -> basisstroom -> geleiding
NPN = basis 0,6V hoger -> basisstroom -> geleiding

[Bericht gewijzigd door MR.James op zaterdag 20 mei 2006 11:11:45

En weer ... iets bijgeleerd
Henry S.

Moderator

Op 20 mei 2006 09:19:25 schreef NOOPIE:
[...]
(R18 ik 1Kohm op het schema is dat een foutje)

Zolang niet te zien is wat R18 nog meer doet is dat niet te zeggen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.