Ik heb weer een idee gekregen en daarbij heb ik jullie hulp nodig ;) Ik twijfel een beetje of dit in schoolvragen of ontwikkeling moest, maar aangezien mijn kennis van elektronica is schoolvragen beter :P

Ik wil een aantal 9 volt lego motors aansturen met de computer. Een programma hiervoor heb ik reeds. Een schakeling ook al voor een groot gedeelte.

Voor de duidelijkheid, het betreft deze lego motor die jullie misschien wel kennen:

http://www.fiolka-thomas.de/images/big/1006.jpg

Het schema dat ik reeds succesvol heb gebruikt voor een project met stoplichten, is het volgende:

http://img194.imageshack.us/img194/9321/schemarobot29oi.jpg

Het rechter gedeelte van de schakeling is even niet belangrijk. De uitgangen D1 tot en met D8 worden via de printerpoort aangestuurd. In het geval van het schema kun je er een ledje mee aan- of uitzetten. In mijn geval wil ik er dus 9 volt lego motors mee aansturen. Een stuk of 3 maximaal is wel genoeg.

De aansluiting is geen probleem, de motor op de plaats van een ledje en klaar. Wat wel een probleem op gaat leveren is dat de schakeling maar op 6 volt werkt (de spanning die de printerpoort levert wordt door een netadapter uiterst rechts in het schema aangevuld). Er zal dus een spanningsverhoging van 6 naar 9 volt plaats moeten gaan vinden. Tevens heb ik geen flauw idee hoeveel ampere zo'n lego motortje trekt want ik kan daar geen informatie over vinden. Veel zal dat echter niet zijn, eentje draait heel wat uurtjes op een paar batterijtjes als het goed is.
Verder moeten er misschien nog wat diodes ter beveiliging in het schema komen, de printerpoort en de motortjes mogen uiteraard allebei niet stukgaan.

Zouden jullie me misschien wat verder willen helpen? Als er meer info nodig is dan hoor ik dat wel. Alvast bedankt!

Plaatje werkt niet. Ah nu wel...

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op ]

Hou het veilig en gebruik simpele relais. Lijkt me minstens zo handig, anders ga je werken met relatief dure zware transistors.

Mocht je een relait gaan gebruiken plaats dan wel een diode tussen de spoel met streepje naar de plus. En als je relais gebruikt moet je er wel een transistor tussen houden zodat je niet met de spanning van de printerpoort de relait hoog maakt want dan maak je jouw printpoort alsnog stuk.

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op ]

linksbovenaan in het schema staan 2 relais als ik het goed heb, aangesloten op d7 en d6. Zijn die goed aangesloten en zou ik die kunnen gebruiken?

Dat zou dus betekenen dat ik naast deze schakeling ook de lego motors nog apart zou moeten voeden?

Als ik de schakeling nu met 9 volt in plaats van 6 zou voeden, dan kan ik misschien diodes plaatsen voor de ingangen naar de printerpoort zodat deze niet bij de printerpoort aan kan komen maar alleen de schakeling voedt of gaat dat niet?

Ik zou eigenlijk eerder een optocoupler aan de parallelle poort hangen en deze via een transistor de motor laten aansturen.

Het schema dat je postte is nogal onduidelijk. Je hebt die 6V niet nodig. Het kan meteen met 9V alleen moeten de weerstandswaarden aangepast worden. Kijk eens naar deze schakeling. Parallel over het ledje en de weerstand kan je een relais zetten met vrijloopdiode. Je hebt dan alleen nog 9V nodig.

Ik raad je aan om eerst je schema te posten voor je het aan de parallelle poort hangt want die poort is snel beschadigd.

Mogen we ook weten wat je met de pc en dat motortje gaat aansturen?

ik bedoelde ook om in plaats van die 6 volt die nu op het schema staat aangeveven, 9 volt te zetten. Wat ik me afvraag is of dat niet teveel is voor de printerpoort omdat die met minder werkt. Maar aangezien het schema dat jij postte in de link eigenlijk hetzelfde is zal dat wel geen probleem zijn.

Wat je zegt over die transistor en optocoupler begrijp ik niet helemaal want zo heel veel weet ik ook niet van elektronica af :)

Met de motor wil ik een lego set van een plotter aansturen:

http://www.lego4sale.inuk.com/thumbs/8094.jpg

Normaal gebeurt dat met de speciale controller die onderaan in het plaatje afgebeeld staat, maar ik wil dat met de pc gaan doen omdat dit wellicht net zo goed kan en ik die controller niet heb. Ook een beetje als uitdaging natuurlijk. Uiteindelijk wil ik er een technieklesje voor kinderen van de basisschool over robots e.d. omheenmaken :)

Om een plotter aan te sturen zou ik geen relais gebruiken!

Een optocoupler is een IC waarin een ledje en een fotogevoelige transistor zitten. Het ledje doe je branden met de parallelle poort, hierdoor geleidt de fotogevoelige transistor.

De parallelle poort is nu niet rechtstreeks verbonden met de rest van de schakeling. Het schakelen wordt doorgegeven door het licht. De poort moet maar een heel klein stroompje leveren om het ledje te doen branden.

waarom geen relais bij een plotter? omdat het te traag werkt? Het is overigens geen super serieuze plottor om het zo maar te zeggen, je kunt er gewoon wat eenvoudige figuurtjes mee maken zoals je op het plaatje ziet.

Bedankt, het verhaal voor de optocoupler is duidelijk. Deze optocoupler komt dus op de plaats van de normale transistor te staan als ik het goed begrijp. Ik heb zo'n ding echter nog nooit in het echt gezien. Zijn die extreem prijzig?

Ik ben even met crocodile clips aan de slag gegaan en kom zelf tot het volgende schema:

http://img156.imageshack.us/img156/9534/nieuw33xf.png

Er zal wel niet veel van kloppen maar ik heb geprobeerd in feite 2 aparte schakelingen in een te voegen. Alleen kom ik niet weg met de - aansluiting van de printerpoort en ik denk ook niet dat hij thuishoort op de plaats waar ik hem getekend heb. De weerstandswaarde heb ik gewoon 4k7 gelaten zoals in het voorbeeld maar weet dus niet of het klopt. Op welke plaatsen is het verstandig om nog wat diodes in het schema te zetten? Hopenlijk kom ik met jullie hulp tot een goed werkend schema :)

ik teken morgen (vanmiddag) wel iets, ik heb net multisim afgesloten..

Ik denk dat je nog bij je optocouples een transistor moet plaatsen omdat de optocoupler niet zoveel stroom kan leveren voor de motor

hebben er al mensen nagedacht over het feit, dat je bij een plotter ook nog een keertje terugwil met je pen?
een ompoolfunctie (H-brug?) zou leuk zijn..
zelf heb ik dit ooit gebouwd met een conrad interfacekaart..
die relais waren alleen te langzaam.. verder een leuk project!

gr thijs

Op 22 mei 2006 01:08:55 schreef ikkemik:
...
[afbeelding]
...

De ledjes van je optocouplers staat verkeerd om en er moeten nog weerstanden voor.

Optocouplers kosten niet veel. Zoals al gezegd is, moet er een weerstand voor die ledjes en bij de - van de 9V mag je de LPT poort niet aansluiten. Het zijn twee aparte kringen!

Het voorstel van een H-brug is ook belangrijk! Zoek daar eens op. Ik heb momenteel geen tijd om iets te tekenen.

Ik zou geen relais gebruiken omdat een plotter de motor de hele tijd aan en uitschakelt. Hierdoor zullen de contacten van je relais snel slijten.

Ikkemik,

De basis van je concept is goed.
Wel even een diode antiparrallel over de motor zetten
om te voorkomen dat de EMK de transistoren opblaast.
Je kunt er gewoon 9V op zetten.
Dat de TTLpoort maar 5V stuurt boeid niet, want je stuurt stroom, geen spanning.
De waarde van de R in de basis word dan ook bepaald door de stroom die de legomotor trekt, niet door de spanning op die motor !

Vind je dat de legomotor te snel draait, pas dan PCM toe.
das beter dan de torren heet te laten worden door de op half "gas" te laten werken.

- Optocouplers kunnen waarschijnlijk de stroom niet aan.
Je moet er dan een tor (BD137) achter zetten.
- Relais kan ook maar zijn duur, en langzaam.. PCM valt dan dus af.

Verder, gewoon proberen.

Sucses.

p.s. 9 Legomotoren ???? Papa Miljoenair of zo ????

Op 22 mei 2006 14:44:17 schreef Capt501:

p.s. 9 Legomotoren ???? Papa Miljoenair of zo ????

Idd duur speelgoed:P

In mijn geval wil ik er dus lego motoren mee aansturen van 9 volt.

Een stuk of 3 maximaal is wel genoeg.

Ok bedankt voor de reacties tot nu toe! :D

Ik wil maar 3 lego motors aansturen en geen 9 zoals iemand zei. Overigens financiert iemand van 20 dat zelf :P

Dat het schema wat ik getekend had niet helemaal klopt had ik wel verwacht.

- De - aansluiting van de printerpoort zou niet goed aangesloten zijn. Waar moet ik die dan wel aansluiten of is die niet nodig omdat de schakeling van de adapter stroom krijgt? Hoeft de + dan ook niet aangesloten te worden?

- Diodes bij de motors ga ik toevoegen aan het schema evenals de weerstanden voor de ledjes.

- FET'S BD137 weet ik niet precies hoe ik ze aan moet sluiten

- Relais blijken niet geschikt maar waren in principe toch al van de baan

- Waar ik idd al aan gedacht had, maar nog niet hier vermeld had, was dat de motors ook terug moeten kunnen. Bij die lego motors werkt dat heel makkelijk door enkel de polen om te wisselen. Van een zogenaamde H-brug heb ik nog nooit gehoord maar daar zal ik eens op gaan zoeken.

Dit resulteert in het volgende schema (nog zonder H-brug):

http://img235.imageshack.us/img235/2024/schemaplotter20zj.jpg

Waarschijnlijk zal dit schema nog minder kloppen en zal mijn gepruts voor jullie waarschijnlijk lachwekkend zijn, maar zoals ik al zei heb ik helaas niet zo heel veel verstand van elektronica :)

[Bericht gewijzigd door ikkemik op ]

Die motortjes draaien ook wel op 6 volt, met gemak zelfs, dus geen probleem met schema as is volgens mij.

Toevallig heb ik er van de week nog een paar experimenten mee gedaan op school (2 motortjes aan elkaar, 1 als aandrijving, de ander als generator)

Op 23 mei 2006 00:34:46 schreef ikkemik:
Dit resulteert in het volgende schema (nog zonder H-brug):

[afbeelding]

Waarschijnlijk zal dit schema nog minder kloppen en zal mijn gepruts voor jullie waarschijnlijk lachwekkend zijn, maar zoals ik al zei heb ik helaas niet zo heel veel verstand van elektronica :)

Je transistors hangen tussen de plus en de... plus.
Verder hangen de motortjes in de emitters van de transistors, doe ze aub in de collectors, dat schakelt veel beter.
Diodes in serie met de motors heeft geen nut, je wil/moet de tegen EMK van de motors onderdrukken, dat doe je door diodes in sper over de motors te zetten (kathode naar de voeding, anode naar de collector van de transistor).
Dan zal het nog niet werken, een transistor wil graag wat basisspanning, die mis ik nog ;).

Een middel tegen gebrek aan kennis is de volgende site:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html

Je bent behoorlijk op de juiste weg,
dus wat je kennis van electronica betreft zou ik me niet te veel zorgen maken.

Een BD137 is een gewone (goedkope) NPN-power- tor.
kan net iets meer hebben dan een BC547 he ;)
Wat je wilt is niet zo lastig
ik heb een tijdje geleden iets soortgelijks gedaan
in een RealTime projectje met een modeltreintje.

ok bedankt weer mensen, ik ga weer een nieuw schema ontwerpen aan de hand van de gegeven punten. Alleen ben ik er even een paar dagen tussenuit maar daarna pak ik het zeker weer op! ;)

Ik heb een tijd geleden ook veel met Lego-motortjes gedaan, in de vorm van robotwagentjes. Die werden bestuurd door een microcontroller, maar da's eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een printerpoort.

Ik heb het op de volgende manier gedaan: Ik heb een L293 genomen, dat is een dual full H-bridge. Je kan daarmee dus 2 motoren links en rechtsom laten draaien. Als je een L293D neemt zitten de flyback-diodes ook al ingebakken op de chip, bij een A/B/C moet je die zelf toevoegen. Dit staat allemaal uitgelegd in de datasheet. Je kan wel best een koelvin op die L293 monteren, of doe het zoals ik: zet er gewoon 2 boven elkaar, in hun regime-toestand verdelen ze de stroom zodat dan elks +- 50% krijgt. Dit is geen propere oplossing, maar ik had geen koelvin ter mijner beschikking dus heb ik het zo opgelost, en dat werkt perfect.

Je hebt ook nog de L298, die kan zwaardere motoren schakelen.

Het voordeel aan die H-bridges is dat je simpelweg een TTl signaal kan aanleggen van 2 bits + eventueel 1 bit PWM per motor (er is een enable lijn, die je dus zou kunnen gebruiken als PWM ingang. Maar je zou die ook gewoon constant hoog of laag kunnen maken en dan draait ie constant op 100%)

Je zou dat dan ook nog kunnen scheiden dmv een optocoupler, maar dat heb ik nog nooit gedaan en heb nog nooit iets gefrituurd... Da's een persoonlijke keuze

Het staat perfect uitgelegd in hun datasheet hoe je alles moet aansluiten.

Greetz
Jan

Op 21 mei 2006 21:49:38 schreef ikkemik:

...Wat wel een probleem op gaat leveren is dat de schakeling maar op 6 volt werkt (de spanning die de printerpoort levert wordt door een netadapter uiterst rechts in het schema aangevuld). Er zal dus een spanningsverhoging van 6 naar 9 volt plaats moeten gaan vinden. Tevens heb ik geen flauw idee hoeveel ampere zo'n lego motortje trekt want ik kan daar geen informatie over vinden. Veel zal dat echter niet zijn, eentje draait heel wat uurtjes op een paar batterijtjes als het goed is....

Zouden jullie me misschien wat verder willen helpen? Als er meer info nodig is dan hoor ik dat wel. Alvast bedankt!

Die lego moters werken al op 4.5 Volt. Ligt eraan welke type je hebt. Ik heb een zeer handige pagina voor je die nog in mijn favoriete staat (beetje lego fan he ;) )
Hier is die:
http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm
ALLE specs (hoeveel kracht, ampere, vermogen etc) en allerlei tests van de legomoters op een pagina. Zéér handig. Doe je voordeel ermee. :)

TIP:

Lego mindstorms soort 'plc' van lego componenten en 1 besturings programma voor 3 motoren en 3 sensoren

www.lego.com