Solid State relais

ik lees hier al een tijdje mee maar had nooit echt zin om me aan te melden tot vandaag de dag.

ik zal maar gelijk beginnen. Ik heb een probleem ik probeer schema van solid state relais te vertalen naar multisim maar kom er gewoon niet uit. nou heb ik al een schema gemaakt maar het wil gewoon niet lukken.
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000067.gif

Ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen ik wil het namenlijk graag werkend krijgen. Ik ben (nog) geen kei in multisim/ultiboard dus vandaar. Ik heb al de search functie gebruikt maar kwam nergens uitleg tegen met schema's voor multisim. Ook van google werd ik niet wijzer.

Dus bij deze wie o wie heeft het schema voor deze solid state relais voor multisim kan mijn mailen.

GJ_

Moderator

Op 31 mei 2006 22:24:53 schreef Montelly:
ik lees hier al een tijdje mee maar had nooit echt zin om me aan te melden tot vandaag de dag.

Dan weet je dat dubbelposten niet de bedoeling is.

Ik snap het schema niet, waarom wordt er gebruik gemaakt van 12 volt. Terwijl het gebruik van een opto-triac een veel logischere keuze is. De MOC2030 oid. Als je maar weinig stroom nodig hebt kan je de triac nog weglaten ook.

Staat hier ook bij de schakelingen:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132

IMO een veel betere keuze

[Bericht gewijzigd door T.Assies op donderdag 1 juni 2006 09:00:24

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

sorry voor mijn dubbelpost,

@T.Assies
ik snap dat er ook een less versie van bestaat maar ik heb een opdracht en bij deze moet de volledige schema izitten. Nou heb ik een schema in multisim gemaakt maar deze werkt niet hieronder een screenshot.

http://img55.imageshack.us/img55/7900/schema7ai.jpg
Wat doe ik hier nou fout, wie kan hierbij mijn aub assisteren?

ik heb al heel wat uurtjes aan dit gewerkt en ik snap best dat het piece of cake is maar ik ben nog geen pro in multisim. Wil het graag leren maar kan mij tot niemand wenden in mijn directe omgeving met deze vragen.

[Bericht gewijzigd door Montelly op donderdag 1 juni 2006 22:33:31

Frederick E. Terman

Honourable Member

Moet de nul van de 230 V niet ook onderaan die triac aangesloten getekend worden?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
klein is fijn

Moderator

Ik zie helemaal geen dingen die spanning verzorgen. Misschien eens een spanningsbron eraan hangen?

Tevens, dat gedoe met de jumpers gaat ook niet werken zo, voor een multisim test kan je beter de boel gewoon aan elkaar hangen.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op donderdag 1 juni 2006 22:42:53

Ok heb ik gedaan....
Ik snap nu nog een ding niet en dat is dat 'Uit'

Wat geeft die 'Uit' aan??...met die 2 kleine jumpertjes
moet ik daar iets aan hangen??

sorry als het een domme vraag is maar ik probeer het echt te begrijpen.

Om de uitgang (UIT) te simuleren moet je er een belasting aan hangen. Neem een weerstand of zo.
Verder kan het zijn dat je de 12V op een of andere manier moet koppelen met de 230Vac, ik weet niet of dit in de simulatie namelijk wordt meegenomen.
En de rest van de opmerkingen ook aanpassen in het schema.
Dan moet het lukken denk ik.

Duco ergo sum.

Ok dus om te simuleren moet ik daar een weerstandje plaatsen. Maar als ik het nou naar ultiboard vertaal gaat die belasting mee?

Verder heb ik schema aangepast.
http://img319.imageshack.us/img319/6383/schema28jd.jpg

opmerkingen zijn welkom.

[Bericht gewijzigd door Montelly op woensdag 7 juni 2006 22:33:20

Die weerstand als belasting is alleen voor de simulatie.
Als je naar Ultiboard gaat vervalt die weerstand.

Alle externe bronnen/belastingen heb je nodig voor de simulatie, maar vervallen in Ultiboard. Meestal is dat externe spul de connectoren.

Duco ergo sum.

Aha das duidelijk. Ik heb het even aangepast. Ik gebruik als connectoren jumpertjes als ik eenmaal een printje ga maken doe ik wel extern connectoren bevestigen. Nog een laatste vraagje die 12+ boven R4 waarom ziet het daar?...
Die fototransistor krijgt toch spanning van optocoupler?

http://img197.imageshack.us/img197/9480/schema31yl.jpg
aangepaste schema

klein is fijn

Moderator

Ik heb ook een leuk aangepast schema:

http://www.kleinisfijn.nl/co/montelly.png

Mooi he? :)

Dus, U1 en U2 gaan echt geen spanning geven, daar zet je dus even twee normale spanningbronnen neer, de zenerdiode check je even of ie wel 12V is (volgens mij nu 28..) en de elco draai je om omdat ie anders digitaal uit elkaar knal.

Vervolgens trek je draadjes tussen de plekken die met mooie kleurtjes aan elkaar hangen en instaleer je een mooie lamp ertussen.

Daarna hang je nog hier een daar een paar volt en stroommeters in het schema, dan weet je tenminste waar het fout gaat.

Henry S.

Moderator

Die zener is geen 28V, maar ook geen 12...

Maar waarom wil je dit simuleren, bang voor de bout? >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ok...wat voor type zou ik dan kunnen gebruiken??...

Henry S.

Moderator

Een 12V type, google twee tellen met 1N4728 en je hebt een tabel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

zoals wij het gaan leren is eest ontwerpen/soms simuleren dan bouwen als jet niet werkt bouw je de practijkschakeling op met crocodile of een ander sim progamma,,,, dus pracktijk kan je ook veel van leren;)

P.s. (zit daar nog niet op school moet eerst nog horen of ik geslaagd ben;))

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ok alles is gelukt ik heb de schema's getekend en gesimuleerd. Ook in de ontwerp met ultiboard uitgewerkt.
Nu ben ik een behuizing/kastje aan het maken. Enige ideeen zijn welkom.

Henry S.

Moderator

Kunststof, geen uitstekende metalen delen. Geen connectors naar buiten toe, alleen kabel met trekontlasting, behalve het 5V gedeelte voor de optocoupler.

Waarom? Bijna alle delen zijn verbonden met het lichtnet, aanraking kan dodelijk zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 juni 2006 23:36:34

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Die transistor heb je niet eens nodig, daar kun je ook je optocoupler voor gebruiken.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op maandag 12 juni 2006 12:47:57