Ik ben op zoek naar de juiste werking van een kWh-teller. Ik werk met een kWh-teller van Landis & Gyr. Maar als ik het principe ongeveer weet is dit ook goed.
Dan heb ik ook nog volgende vraag:
Welk nut heeft een galvanische scheiding?
Ik ben op zoek naar de juiste werking van een kWh-teller. Ik werk met een kWh-teller van Landis & Gyr. Maar als ik het principe ongeveer weet is dit ook goed.
Dan heb ik ook nog volgende vraag:
Welk nut heeft een galvanische scheiding?
Galvanische scheiding? Zodat het ene circuit geen 'last' heeft van het andere. Bijv. Als je kortsluiting maakt in circuit A, dan blijft circuit B ongeschonden.
Het heeft wel veel weg van schoolvragen, daarom een vriendelijke Move.
Een galvanische scheiding zorgt er voor dat er wel energie en/of informatie tussen twee circuits kan worden uitgewisselt terwijl er op hetzelfde moment geen elektrische verbinding tussen die circuits is.
Dit wordt toegepast ivm veiligheid, storingsgevoeligheid.
Wat voor kWh meter gaat het om ? een elektronische of een elektromechanische ?
[Bericht gewijzigd door Aart op 15 juni 2006 11:47:37
Honourable Member
Kijk eens naar fig. 4 op blz. 5 in
http://www.usbr.gov/power/data/fist/fist3_10/vol3-10.pdf
Het aluminium schijfje gaat draaien met een snelheid die evenredig is met het product van het veld van de spanningsspoel, dat van de stroomspoel, en de cosinus van het faseverschil daartussen; kortom met het vermogen.
Door de omwentelingen te tellen wordt het vermogen mechanisch geïntegreerd, en dus de energie berekend.
Elektronische meters doen het net zo, maar dan.. eh.. elektronisch.
Het gaat hier over een elektronische kWh-teller van Landis & Gyr
die heb ik ook deze heeft een direct field sensor ik denk een soort hallgever.
Moderator
Op 15 juni 2006 12:16:00 schreef brono:
Het gaat hier over een elektronische kWh-teller van Landis & Gyr
Vraag het Landis & Gyr eens, misschien hebben ze een foldertje met een mooie opgewerkte tekening.
Galvanische scheiding wordt ook toegepast bij stuursystemen welke electronisch worden gestuurd met processoren waarbij sterkstroom de fucties uitvoert. Bijvoorbeeld rollen transport banen, liften, sorteer installaties enz. Hierbij wordt de informatie optisch met optocouplers over gebracht. Een transformator voor een huisbel is ook een vorm van galvanische scheiding, dus iets wat niet direct met het lichtnet is verbonden voor een bepaalde functie. Een KWH meter werkt met twee spoelen waar het vermogen wat wordt afgenomen doorheen gaat en daardoor een magnitisch veld opwekken. Tussen die spoelen zit een schijf van aluminium waar inductie stromen in ontstaan doordat het magnetisme er doorheen gaat. Deze inductie stromen hebben ook een magnetisch veld en doordat dit veld altijd een N en een Z pool heeft worden deze afgestoten waardoor de schijf gaat draaien. Hoe groter het vermogen, hoe sterker het magnetisch veld, dus hoe sneller de schijf gaat draaien. Aangezien het vermogen wordt berekend in kilowatt maal uur is de tijd dat een bepaald aantal omwentelingen is gemaak bepalend hoeveel er is afgenomen en dat wordt op het telwerk uitgelezen. Bijvoorbeeld is 600 toeren 1 KW dan loopt de meter 600 toeren per uur bij een verbruik van 1 KW.
Groetjes Hans.