Uitgang naar +5V

Beste circuitsonliners

Ik heb nog een klein vraagje, ik zou punt Z op +5V willen krijgen. Maar mijn voeding van de ontvanger (van velleman) is +9V. Vervolgens zou ik de buzzer er uit gooien dus de led zal enkel branden als de lichtstraal onderbroken is, maar nu is mijn vraag hoe krijg ik punt Z nu naar +5V, kan men dit oplossen via een zenner via 4.7V die men schakelt naar de massa, of is dit totaal fout (kan dit niet met een zener?)Alvast bedankt om te reageren of uw mening hier over te uiten, dank u

http://img413.imageshack.us/img413/1952/receiver2jy.jpg

help

Golden Member

Kun je niet voor T2 het signaal al wegpakken en dat naar 5V zetten met bijv. een zener?

free_electron

Silicon Member

van ppo t8 van ic1c gewoon twee weerstanden in serie naar grond ( spanningsdelertje. )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Nee ik wil de led behouden voor controle, zodat er zeker spanning staat en waar en hoe moet ik eigenlijk de zener plaatsen om +5V te hebben op punt Z

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je Z op 5 V brengt, en de voeding bovenaan de LED blijft 9V, dan zal de LED dus continu branden.

Het makkelijkst is misschien de LED uit een 78L05 te voeden. In rust is Z dan 5V, en als de straal onderbroken is brandt de LED evengoed wel. Desnoods maak je R13 wat lager; voor dezelfde stroom wordt-ie ongeveer 470 Ohm.

[edit] er moet ook nog een weerstandje van die plus naar Z (want de buzzer is nu weg). Hoe hoog, hangt af van wat er aan Z komt te hangen. Probeer 1k.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 22 juni 2006 13:59:27

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En als je nu twee led's zet met elk een spanningsval van 2V?
Probleem is dan alleen dat de uitgangsspanning nog altijd 9v is als de led's uit zijn :+

Henry S.

Moderator

Extra torretje op pen 8 van IC1c, die voeden met 5V (Uit een 78L05). Ipv de led/buzzer een weerstand.

Of de spanningsdeler van free_electron. easypeasy.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.