noodverlichting

ik maakte een eindwerk over transistor - waarvoor dank aan deze site voor schakelschema's van de transistortester en de noodverlichting!

ik moet morgen op mijn mondeling examen dat eindwerk verdedigen, en ik zie het niet direct meer hoe bij de noodverlichting het laadsysteem werkt... :s

zou iemand kunnen helpen aub?

http://users.pandora.be/stijnderoo/noodverlichting.gif

sorry voor de erbarmelijke kwaliteit van dit schakelschema!

Stijn dr

Sine

Moderator

Hmm, ik zie het ook niet helemaal.

Dat komt waarschijnlijk omdat het bovenstaande schema NIET gaat werken, als je de stekker in steekt wordt de accu alleen nog maar harder ontladen.
En de gloeilamp hangt in serie met twee leds aan de accu ?
dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

[Bericht gewijzigd door Sine op 22 juni 2006 21:09:45

de batterijen werden niet ontladen, want na lange tijd inzitten werkte het lampje nog... en ik dacht dat mijn medewerker spanningen had gemeten en daaruit had geconcludeerd dat er werd geladen...

die leds zitten er in voor het verbruik, er was geen lichtere trafo...

Stijn

Sine

Moderator

Dan heb je het anders gebouwd als getekend, de min van je voeding hangt nu aan de plus van je accu ...

En als je camera ( en mijn monitor ) een beetje kleurecht zijn ziet die gele led er uit alsof hij teveel stroom te verwerken heeft.

Hoe vaker ik het schema bekijk hoe verder ik er van overtuigd ben dat dit onmogelijk kan werken.

1. je accu staat verkeerd om.

2. die leds horen NIET in de accu leiding.

Je accu kan nu namelijk alleen maar geladen OF ontladen worden ( diode werking )
En wat nog veel erger is, je veel te grote lamp stroom moet OOK door die leds ... foute boel !

- edit -

En het komt hier vandaan ?

http://www.geocities.com/elektrozone/Noodverlichting.htm

[Bericht gewijzigd door Sine op 23 juni 2006 00:02:25

Henry S.

Moderator

De twee leds in serie met de batterij krijgen op hun lazer...

Wil Stijn de editknop gebruiken aub?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.