Analoge LED klok

Ik ben nieuw op het gebied van elektronica
maar ik wil gaan beginnen met een leuk project
Ik wil een analoge LED klok maken zoals
http://www.woe.onlinehome.de/gif/uhr_led.gif
alleen dan ook nog voor minuten een ring en 12 losse LED voor de uren.
Alleen weet ik niet hoe ik dit het efficienst kan aanpakken.
Is de oplossing met een PIC 16F628 en vele schuif registers de beste of zijn er nog andere oplossingen mogelijk.

Je zou iets kunnen maken in de trend van een schakeling die elke minuut een puls geeft, waardoor een volgend ledje gaat branden, en iedere keer dat het bovenste ledje aan is verspringt het uren ledje 1 plaats.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Of eens kijken of je zoiets af kunt dmv charlieplexing.

Wil je dat de minuten die gepasseerd zijn blijven oplichten, of moet alleen het ledje van de huidige minuut branden?
Ik neem ff aan dat het het eerste is: het eenvoudigste voor jou is een reeks schuifregisters na elkaar, de serial out van de eerste gaat naar de serial in van de tweede, enzoverder (hang er zoveel na elkaar tot je 60 uitgangen hebt). Alle clock's zijn aan elkaar verbonden, de eerste schuifregister hangt met zijn serial in aan de +5V. Elke keer dat je dan een kloktik geeft, wordt het '1' signaal dat je bij de eerste erin steekt doorgeschoven, daardoor gaan alle ledje's (die aan de parallele uitgangen van de schuifregisters hangen) een na een branden. De 60e uitgang hangt aan de reset's van alle schuifregister's (dus de laatste led licht nooit op), en ook wordt deze gebruikt als ingang voor de uren (tellertje die tot 12 telt, en decimale uitgangen heeft).

Aan de clock pinnen moet je een goeie stabiele oscillator hebben, deze kan je maken uit de netfrequentie (50Hz delen door 3000), je kan een RTC die een seconden-uitgang heeft gebruiken met een 60deler erachter, of met een gewoon kristalletje.
Best kan je ook met een schakelaartje ofzo een keuze mogelijk maken voor de clock's van de uren en minuten, en zo een frequentie van ongeveer 1Hz, of de normale verbindingen kiezen; zodat je de ledje's kan op het juiste uur instellen.

(ik weet dat het mss even raar lijkt, kijk eerst eens goed wat een schuifregister doet, probeer eens met een schuifregistertje wat te spelen, lees mijn post nog eens en als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 26 juni 2006 10:22:30 schreef danie123:
Is de oplossing met een PIC 16F628 en vele schuif registers de beste of zijn er nog andere oplossingen mogelijk.

Met 17 uitgangen van een microcontroller kun je een matrix van 9x8 leds multiplexen (60 voor de minuten + 12 voor de uren). Dan heb je helemaal geen schuifregisters nodig.

reading can seriously damage your ignorance

Met Charlieplexing kan je hetzelfde maar met maar 8 poortjes.
Dan houd je er dus nog een paar over voor het op tijd zetten.
en eventueel zelfs een alarm.

O, je wil een PIC gebruiken. Dan raad ik je aan een RTC te gebruiken, neem er eentje met ingebouwd kristal, hang er een kleine knoopcelbatterij aan, en je tijd staat altijd juist. Naar de RTC kan je via I2C communiceren, goed kijken naar clock stretching (ik heb er al een paar keer uitleg van gegeven, dat vind je wel).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 26 juni 2006 12:45:17 schreef The Headhunter:
Met Charlieplexing kan je hetzelfde maar met maar 8 poortjes.
Dan houd je er dus nog een paar over voor het op tijd zetten.
en eventueel zelfs een alarm.

Leuke techniek dat charlieplexen, ik had er nog nooit van gehoord. Hoewel het altijd leuk is om eens iets nieuws uit te proberen zet ik toch vraagtekens bij een paar dingen.
Hoeveel uc's kunnen zonder charliedrivers direct led's aansturen? Als het zonder extra ic's kan dan moet je het zeker gebruiken.
Als je aan een driver ic overgeleverd bent, hoe verkrijgbaar is die dan?

Noem me conservatief, maar ik zou voor zo'n analoge klok toch gewoon gaan multiplexen. Als het nodig is om een paar pennen uit te sparen dan kun je een 74138 misbruiken als 4 naar 9 decoder. Dan heb je 5 pennen over om andere leuke dingen mee te doen.

De 138 ligt bij iedere electronicazaak in de bak, van die maxim ic's hoef je dat niet te verwachten.

je kunt wel een simpel programmaatje maken, maar dan ben je meerdere PIC's nodig.

wie geen vragen stelt zal geen antwoord krijgen, maar wie geen antwoord krijgt kan wel een vraag hebben gesteld, raaaaaaaaaarrrrr!!!

Elektuur heeft ooit (jaren geleden) een ledklok gepubliceerd. De leds stonden in een cirkel, je kon de tijd op 5 minuten nauwkeurig aflezen.
De syncpuls pakten ze van de 50 hz voedingsspanning uit het lichtnet.
Vraag me niet wanneer dit artikel gepubliceerd is, misschien dat de elektuur site je verder kan helpen en anders misschien de zoekfunctie op deze site (volgensmij heb ik al eens eerder naar dit artikel verwezen).

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Op 12 juli 2006 11:09:17 schreef rookie35:
je kunt wel een simpel programmaatje maken, maar dan ben je meerdere PIC's nodig.

?????.

Henry S.

Moderator

Mei/Juni 1971, met lampjes, en is op de minuut nauwkeurig af te lezen met een kleine uitbreiding die ook beschreven is.
Het toeval wil dat ik met dit project bezig ben, het omzetten naar LS-TTL en ledjes, en een modernere print.

Hier een filmpje met een gedeelte van de tijdbasis:
.mov filmpje

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 14 juli 2006 00:42:05

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nope, ik bedoelde toch een andere. De ledklok die ik bedoelde stond in het Januari nummer van 1995.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Henry S.

Moderator

Ohhh die!
ook heel apart. :) De opwekking van de 3,33ms puls is ook creatief.

Waarom direct met een uC ? Waarom niet met logica ?

Henry S.

Moderator

Kan idd gemakkelijk met logica.
Die No_Brain aangaf is met logica
Die ik aangaf ook, en die van Sine (ander topic)

Op 12 juli 2006 11:09:17 schreef rookie35:

Waarom meerdere?

Op 26 juni 2006 11:41:35 schreef Videomodulator:
Wil je dat de minuten die gepasseerd zijn blijven oplichten, of moet alleen het ledje van de huidige minuut branden?
Ik neem ff aan dat het het eerste is: het eenvoudigste voor jou is een reeks schuifregisters na elkaar, de serial out van de eerste gaat naar de serial in van de tweede, enzoverder (hang er zoveel na elkaar tot je 60 uitgangen hebt). Alle clock's zijn aan elkaar verbonden, de eerste schuifregister hangt met zijn serial in aan de +5V. Elke keer dat je dan een kloktik geeft, wordt het '1' signaal dat je bij de eerste erin steekt doorgeschoven, daardoor gaan alle ledje's (die aan de parallele uitgangen van de schuifregisters hangen) een na een branden. De 60e uitgang hangt aan de reset's van alle schuifregister's (dus de laatste led licht nooit op), en ook wordt deze gebruikt als ingang voor de uren (tellertje die tot 12 telt, en decimale uitgangen heeft).

Aan de clock pinnen moet je een goeie stabiele oscillator hebben, deze kan je maken uit de netfrequentie (50Hz delen door 3000), je kan een RTC die een seconden-uitgang heeft gebruiken met een 60deler erachter, of met een gewoon kristalletje.
Best kan je ook met een schakelaartje ofzo een keuze mogelijk maken voor de clock's van de uren en minuten, en zo een frequentie van ongeveer 1Hz, of de normale verbindingen kiezen; zodat je de ledje's kan op het juiste uur instellen.

(ik weet dat het mss even raar lijkt, kijk eerst eens goed wat een schuifregister doet, probeer eens met een schuifregistertje wat te spelen, lees mijn post nog eens en als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust)

Zoiets doe je toch met JK-flipflops?

Dit vind ik niet echt een effectieve manier:
De 7476 heeft 2 JK-flipflops 'aan boord'. Dan heb je voor de minuten al 30 IC's nodig en voor de uren nog 6.
Is 36 IC's niet wat veel? En daar komen ook nog wat NAND's, NOR's en Inverters bij.
Dat word een leuke print...

Dit is voor een beginner wel makkelijk te maken.

(ik weet niet of dit verhaal helemaal goed is, ik heb niet zoveel ervaring met schuifregisters)

Ik
Sine

Moderator

Een typisch schuifregister heeft er 8 in een dil behuizing zitten, dus dan wordt het wat haalbaarder :P

ik heb die led klok van elektuur, jaren terug (toen ik nog klein jongen was ;) ) gebouwd. Was één van m`n eerste projecten. Aangezien ik nergens zo`n grote printplaat kon vinden, moest ik hem zelf resizen naar 1 die op A4 formaat pastte (WAT EEN WERK)
Maar hij is zeker de moeite en leuk. Kan de trafo zo 123 niet vinden anders had ik hem werkend laten zien.
http://home.planet.nl/~maes0146/ledklok.jpg

Ja, nu je het laat zien, ik kan me herinneren ooit eens zoiets in de elektuur te hebben gezien.
Stond dat niet op de voorpagina?

[Bericht gewijzigd door hennep op 14 juli 2006 18:52:38

wat een ongeduld :)
ik had eerst het topic getypt en daarna pas de foto geupload

Henry S.

Moderator

Op 14 juli 2006 18:41:57 schreef hennep:
Ja, nu je het laat zien, ik kan me herinneren ooit eens zoiets in de elektuur te hebben gezien.
Stond dat niet op de voorpagina?

Nee, de 'Surround sound dekoder' staat op voorpagina :)

Idd een megaprint die niet via The PCBshop te krijgen is.