Kun je niet beter een servo of een stappenmotor nemen?
Ik zou niet weten hoe je dat met een ruitenwissermotor gaat aanpakken..sterker nog, ik denk dat het onmogelijk is.

Dat is niet zo moeilijk hoor.

Wat je nodig hebt is een motorsturing, een terugkoppeling voor de positie en een stukje intelligentie.

Voor enkel positioneren volstaat een systeem van volgende strekking. Houdt er wel rekening mee dat je terugkoppeling genoeg slagen moet kunnen maken ;)

Motor gestuurd door PWM brug (voor die ruitenwissermotor moet je een zwaar ding hebben, baco army goods had die voor een paar euro), voor lichtere dingen gebruik je bv. een L6203. Voor hele zware onnauwkeurige dingen kan je misschien al volstaan met een relays + rem.

Terugkoppeling: simpelste is een potmeter aan de draaibeweeging knopen van je as.

Logica:
Simpelste:
If positie < gewenste_positie then
motor = forward
elseif positie > gewenste_positie then
motor = backward
else
motor = off (brake dus)
endif.

Iets ingewikkelder kan je het maken met een sturing die in vermogen afneemt bij het bereiken van de positie.

Ingewikkeld kan je het maken door acceleratie/decelleratie/krachten(terugkoppeling van I nodig) en dergelijke toe te voegen.

Ik heb een keer een servo uit elkaar gehaald, deze aan een H-brug geknoopt en de potmeter uit de servo in het systeem verbonden met de elektromotor. Voila, gij heeft een 12V max 30A servo :P Ik zou niet weten waarom dit niet opgaat voor een ruitenwissermotor ;)

Mocht je interesse hebben in de schakeling, dan hoor ik het wel (ik zal flink ver moeten zoeken voor die schakeling....)

Hoi Arjan M,

Het zou heel tof zijn, moest je die schakeling nog ergens weten terug te vinden! Ik wil het best wel eens proberen.

Thanx!!!

Wil je hem op dezelfde manier positioneren als een modelbouwservo?

Dan kan je gewoon de pulsen uit de zwakke H brug gebruik voor het sturen van de grote ;)

een ruitenwismotor gaat iets te snel om daar een potmeter aan te knopen. Je zal dus een vertraging achter de motor moeten plaatsen en daarmee de potmeter aan te sturen.

Zo'n motor draait erg door als de spanning er vanaf is. Dan zal de potmeter dus doorslaan, en gaat kapot.

Ook mag de motor meerdere rondjes draaien.

Op 13 juli 2006 20:50:31 schreef Jan Bot:
een ruitenwismotor gaat iets te snel om daar een potmeter aan te knopen. Je zal dus een vertraging achter de motor moeten plaatsen en daarmee de potmeter aan te sturen.

Zo'n motor draait erg door als de spanning er vanaf is. Dan zal de potmeter dus doorslaan, en gaat kapot.

Op een ruitenwissermotor zit als ik het me goed herinner een vertraging icm een wormwiel. Wat betreft het doordraaien zal het wel meevallen, aangezien het moment voor het uitschakelen de motor nog steeds geregeld werd... Ik heb eigenlijk mn modelbouwservo simpelweg 'opgevoerd' met een veeeeeeel sterkere motor die ik aan 12V kon hangen met flink wat kracht. (De vertraging van die motor was niet enorm, maar tot nu toe is er nog nix gesneuveld.)

@ elmowww
Ik gebruik idd de pulsen uit de zwakke H-brug van de servo voor de aansturing van mn 'grote' H-brug. Dus 1:1 overdracht & besturing.

Ik zal komend weekend even op zoek gaan Aibo ;)
Ehm, houd er wel rekening mee dat ik mijn servo nog steeds gewoon op mijn 'ontvanger' aangesloten heb bij gebruik. Als jij je ruitenwissermotor met de hand wil gaan 'draaien' dan heb je wel een zogenaamde 'servotester' nodig op de ingang van de servo. Deze koop je voor een paar euro bij de winkel met de C.

Je krijgt dan dus: servotester --> servo --> H-brug --> ruitenwissermotor

Op 13 juli 2006 20:50:31 schreef Jan Bot:

De potmeter moet wel zó geplaatst worden dat de juiste hoek word bereikt van de ruitenwissermotor icm de de maximale en minimale draaiing van de potmeter, dit is niet moelijk te bereiken... Je moet de potmeter idd niet direct op de as van de ruitenwissermotor zetten ;)

Er wordt van alles over terugkoppeling op de ruitenwissermotor gezegd, maar ik betwijfel of dat gaat werken. Mijn ervaring met die motoren is dat ze uilopen als je de spanning er af haalt.
Idd, je zou dit met enige intelligentie kunnen oplossen (iets eerder afzetten dan eindpunt), maar ik denk dat je wel wat potmeters gaat slopen..
Ik blijf dus bij een oplossing met servo of stappenmotor.

Maar goed, mocht het toch lukken..ik ben benieuwd!

Op 14 juli 2006 11:46:00 schreef DIY:
Er wordt van alles over terugkoppeling op de ruitenwissermotor gezegd, maar ik betwijfel of dat gaat werken.

Hmm, mocht dat voorkomen (kans bestaat natuurlijk altijd) dan kun je bv een potmeter nemen met een wat grotere weerstand dan de servo gebruikt.

Bv een 50 Kohm ipv een 25 Kohm; de maximale / minimale waarde zal eerder bereikt zijn en mocht je de motor op het moment van uitschakelen nog flink uitsturen; dan zet de 'servo' zijn motor uit wanneer zijn maximale / minimale waarde is bereikt. Als je dan nog een doorlopende hoekverdraaiing hebt, dan vormt dat geen probleem omdat de potmeter nog wat verder kan draaien ;)

Stelt je dat gerust DIY? :P

misschien een IR led en transistor wat?

Op 14 juli 2006 12:04:46 schreef Arjan M:

Bijna een hartverzakking, maar nu ben ik weer helemaal rustig :)

Ik blijf toch bij m'n standpunt..:)

Er wordt van alles over terugkoppeling op de ruitenwissermotor gezegd, maar ik betwijfel of dat gaat werken. Mijn ervaring met die motoren is dat ze uilopen als je de spanning er af haalt.
Idd, je zou dit met enige intelligentie kunnen oplossen (iets eerder afzetten dan eindpunt), maar ik denk dat je wel wat potmeters gaat slopen..
Ik blijf dus bij een oplossing met servo of stappenmotor.

Ik neem aan dat je wel eens een regeling waarin enige vorm van overshootcompensatie te vinden is gemaakt hebt.

Heel makkelijk om dat een beetje te implementeren.

Op 14 juli 2006 12:04:46 schreef Arjan M:
[...] Hmm, mocht dat voorkomen (kans bestaat natuurlijk altijd) dan kun je bv een potmeter nemen met een wat grotere weerstand dan de servo gebruikt.

Bv een 50 Kohm ipv een 25 Kohm; de maximale / minimale waarde zal eerder bereikt zijn en mocht je de motor op het moment van uitschakelen nog flink uitsturen; dan zet de 'servo' zijn motor uit wanneer zijn maximale / minimale waarde is bereikt. Als je dan nog een doorlopende hoekverdraaiing hebt, dan vormt dat geen probleem omdat de potmeter nog wat verder kan draaien ;)

Is niet een oplossing. De servo elektronica gebruikt mijns inziens de potmeters als spannningsdeler. In het beste geval merk je niets, in het slechtste geval wordt de reactietijd (vanwege de capaciteit aan de analoge ingang) dusdanig hoog dat je oscillaties krijgt.

Op 14 juli 2006 18:08:23 schreef elmowww:
[...]

Is niet een oplossing. De servo elektronica gebruikt mijns inziens de potmeters als spannningsdeler. In het beste geval merk je niets, in het slechtste geval wordt de reactietijd (vanwege de capaciteit aan de analoge ingang) dusdanig hoog dat je oscillaties krijgt.

Hmmm, zolang de servo gewoon teruggekoppeld word en krijgt wat hij verwacht van de potmeter, dan doetie gewoon zn werk. Ik zie niet zo snel waarom je oscillaties zou krijgen door een verkeerde spanningsdeling dmv de potmeter omdat de servo nooit de motor verder zal laten draaien dan de maximale (of minimale) weerstand die de servoschakeling 'lust'. Maargoed, ik ben niet alwetend misschien heb je gelijk elmowww ;) Gewoon uitproberen zou ik zeggen, wel eerst ff testopstellingkje maken ofcourse.

Op 14 juli 2006 19:27:49 schreef Arjan M:
[...] Hmmm, zolang de servo gewoon teruggekoppeld word en krijgt wat hij verwacht van de potmeter, dan doetie gewoon zn werk. Ik zie niet zo snel waarom je oscillaties zou krijgen door een verkeerde spanningsdeling dmv de potmeter omdat de servo nooit de motor verder zal laten draaien dan de maximale (of minimale) weerstand die de servoschakeling 'lust'. Maargoed, ik ben niet alwetend misschien heb je gelijk elmowww ;) Gewoon uitproberen zou ik zeggen, wel eerst ff testopstellingkje maken ofcourse.

De servo gebruikt de pot als spanningsdeler, komt dus een spanning uit de pot :P

Die gaat naar één of ander circuit die het signaal gebruikt als terugkoppeling. Mocht die signaalweg een hoge capaciteit hebben, dan duurt het (bij een hogere weerstandswaarde) dus langer ttotdat die capaciteit geladen is. Waardoor je spanning op dat signaal áchterloopt op de werkelijke positie van de potmeter. Waardoor je weer oscillaties kan krijgen (wel rond het regeltpunt).

Dit is allemaal wel weer theorethisch gezwam, in de praktijk zal je er niet zo snel last van hebben, maar voor het verkleinen van de slag werkt een grotere pot niet, hij veroozaakt eerder een storing ;)

Hmm..stel dat je niet gaat voor een potmeter, maar voor een soort van achtig encoder wieltje, waar een gray-code uitgelezen word? Dan kan je vrij naukeurig de positie van je wiel bepalen, en heb je geen mechanisch contact tussen wiel en terugkoppeling...

Op 14 juli 2006 19:33:12 schreef elmowww:
[...]
Dit is allemaal wel weer theorethisch gezwam, in de praktijk zal je er niet zo snel last van hebben, maar voor het verkleinen van de slag werkt een grotere pot niet, hij veroozaakt eerder een storing ;)

Nou elmowww, het ging mij niet om het verkleinen van de slag, maar dat je links en rechts nog wat speling in je potmeter hebt (mocht je motor nog ietsie gaan doordraaien ;)) maar er zit wel wat in je verhaal :P

Op 14 juli 2006 21:00:22 schreef madthijs:
Hmm..stel dat je niet gaat voor een potmeter, maar voor een soort van achtig encoder wieltje, waar een gray-code uitgelezen word? Dan kan je vrij naukeurig de positie van je wiel bepalen, en heb je geen mechanisch contact tussen wiel en terugkoppeling...

Kan ook, maar dan kun je niet 'simpel' en servo open slopen, het motortje eruit pielen, er een H-brug aanhangen en een grotere motor aansturen ;), omdat je dan niet meer een potmeter als referentie gebruikt waarop de servo oorspronkelijk gebaseerd is. Maargoed, vele wegen leiden naar Rome :P

Maar als je een motor wilt stoppen dan haal je toch niet de spanning eraf, dan sluit je 'm kort (eventueel over een kleine weerstand). En een intelligente aansturing vertraagt een motor die 'doorslaat' al wat voordat-ie op het gewenste punt is.

Dat is inderdaad lastig programmeren hoor... Integreren/differentierenn...

Dan doe ik wel een echte servo ;)

Het leuke met zo`n ruitenwissermotor is dat je ook nog een 10 of 20-turn potmeter kan gebruiken, dus dat je een veel grotere slag kan maken :)

Op 13 juli 2006 16:40:47 schreef Aibo:
Hoi Arjan M,

Het zou heel tof zijn, moest je die schakeling nog ergens weten terug te vinden! Ik wil het best wel eens proberen.

Thanx!!!

Ik heb m voor je gevonden Aibo ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/Schema%20H-bridge%2030A%20max.jpg

Succes!

1000 x Thanx Arjan M !!!
Ik ga het zo snel mogelijk uitproberen :-)

En als je het echt pro wil maken: gebruik een LM628 (analoge uitgang) of LM629 (PWM uitgang) en zet een encoder op de as.

Op deze manier bouw je het om tot een echte µC gestuurde servo.

- - big bang - -

Op 17 juli 2006 14:35:31 schreef Aibo:
1000 x Thanx Arjan M !!!
Ik ga het zo snel mogelijk uitproberen :-)

Graag gedaan! ;)