Ik heb me al vaak afgevraagd of het mogelijk is om zekeringen in serie te zetten. Meestal staat op een gewone glaszekering de nominale stroom en spanning. Maar als de spanning 230 volt is, en stel dat ik iets dat op 400 volt werkt,wil afzekeren, mag ik dan twee glaszekeringen in serie zetten ? of wat loopt er dan mis ? Ik ga ervanuit de dat stroom door de zekeringen juist gekozen is tenopzichte van het type zekering.

dan koop je een zekering voor 400 volt een zekering heeft bij een open toestand een bepaalde kruipweg en als je er een hoger voltage op gaat zetten dan heb je kans op overslag

Ik denk dat het weinig zin heeft, door toleranties zal er altijd 1 van de 2 zekeringen eerder doorsmelten, en op dat moment staat de volle spanning over die zekering plus houder - dus alsnog buiten de specs.

waarom zou jij iets op 400 volt willen afzekeren als het op 230 volt moet werken.. mijn ervaring is dat als er 400V op equipment die op 230V werkt word gezet deze niet meer correct functioneren :)

Ik snap je renedenering (wat een fout) redenering Pamwikkeling, in jouw redenering neem jij die zekeringen aan als een weerstand, een zekering is een gewone geleider, en als je over 1 stuk geleider 400V zet of over 2 stukken blijft de spanning daarover 400V, met weerstanden is dit natuurlijk anders,

Het verhaal met de grootte van de kruipweg lijkt me het meest aanneembaar. Maar dan blijf ik erbij, als ik twee zekeringen in serie zet, dan is de kruipweg toch ook tweemaal zo groot?????
Of met andere woorden, als een zekering voor 400 V een kruipweg heeft van "x" mm en de kruipweg voor een zekering van 230 V is groter dan "x/2" dan zou dit resulteren in een voldoende grote kruipweg, en zou ik veilig twee zekeringen van 230V kunnen gebruiken.

Aan mod Jeroen, met afzekeren bedoel ik dat ik in een schakeling een zekering voorzien waarbij de nominale spanning van de zekering te laag gekozen werd ten opzichte van de spanning waarmee de verbruiker gaat gevoed worden.
En omdat ik bij voorbeeld geen juiste zekering in voorraad zou hebben, zou ik er twee in serie gaan zetten.
ik weet dat het niet mag, maar waarom niet ???

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op ]

Op 2 augustus 2006 01:24:51 schreef pamwikkeling:
Of met andere woorden, als een zekering voor 400 V een kruipweg heeft van "x" mm en de kruipweg voor een zekering van 230 V is groter dan "x/2" dan zou dit resulteren in een voldoende grote kruipweg, en zou ik veilig twee zekeringen van 230V kunnen gebruiken.

Dat geldt prima, zolang er spanning op staat. Brand er nu 1 zekering door, dan loopt er geen stroom meer en staat er opeens 400V over de kapotte zekering. En laat die nou net maar 230V tegen kunnen houden.

Op 18 juli 2006 23:43:32 schreef Ben_:
Ik denk dat het weinig zin heeft, door toleranties zal er altijd 1 van de 2 zekeringen eerder doorsmelten, en op dat moment staat de volle spanning over die zekering plus houder - dus alsnog buiten de specs.

Enigste en juiste benadering.
Blijf binnen de specificaties, anders gebeuren er wonderen.
Wonderen waar je nog niet van kunt dromen, dus let op.

Wat is de benadering van 'n specificatie ?

mvg

p.s. waarom is er specificatie ?

Een zekering heeft zeer weinig of geen weerstand als het niet doorgesmolten is.
De zekering zal zeker doorsmelten door de 400V maar dan kan er inderdaad wel iets overspringen :)
Bovendien,... hoe lang zal die 230V-zekering meegaan?
bvb 1A + 1A = 1A toch ?
Als er meer dan 1A op één van beiden komt zal die doorsmelten.

[Bericht gewijzigd door BjornR op ]

de kruipweg zou idd lastig kunnen worden. alhoewel deze voor 400v nog zou lukken denk ik. het mag officieel niet.
in serie zetten heeft weinig zin.
op vlak van veiligheid nemen ze grote toleranties en zal een 230v zekering 400v ook wel kunnen weerstaan als ze is doorgesmolten.
let op dat weet je natuurlijk nooit zeker.
het verhaal is heel wat anders als je er een paar duizend volt op zet.
in veel orange gitaarversterkers zit van uit de fabriek in de B+ leiding een zekering van 1A/230v en daar staat om en bij de 500v ofzo op.
naast de zekering houder staat zelfs gedrukt 1A/230v.

Op 2 augustus 2006 04:05:20 schreef Cracker:
Een zekering heeft zeer weinig of geen weerstand als het niet doorgesmolten is.
De zekering zal zeker doorsmelten door de 400V maar dan kan er inderdaad wel iets overspringen :)
[...]

Zolang er geen stroom loopt smelt er niks door.

Het probleem is vuiligheid, kruipstromen die buiten de zekering omgaan nadat de zekering doorgesmolten is, de garantie van de veiligheid is er niet meer.

Een tweede zekering in serie helpt dus geen biet, er slaat maar een door door de spreiding.

Op 2 augustus 2006 11:05:13 schreef beertje_01:
[...]
in veel orange gitaarversterkers zit van uit de fabriek in de B+ leiding een zekering van 1A/230v en daar staat om en bij de 500v ofzo op.
naast de zekering houder staat zelfs gedrukt 1A/230v.

Hoe wordt deze zekering gebruikt? Ingekapselt, op print met sleuven om de kruipweg te vergroten?

gewoon in het chassis. zo'n zwarte zekering houder.

Op 2 augustus 2006 01:29:55 schreef klein is fijn:
[...]Dat geldt prima, zolang er spanning op staat. Brand er nu 1 zekering door, dan loopt er geen stroom meer en staat er opeens 400V over de kapotte zekering. En laat die nou net maar 230V tegen kunnen houden.

Een reeds doorgesmolten glaszekering kan gemakkelijk 10.000V hebben. Behalve na een directe kortsluiting, dan is het metaal verdampt en op het glas neergeslagen.
Het gaat hier m.i. vooral om vonkblussen. Bij het doorsmelten van bvb een buiszekering krijg je een vonk die uitrekt naarmate de draad verder doorsmelt. het inwendige is dan gevuld met gas en geleidend metaaldamp.Op een gegeven moment wordt de vonk te lang en breekt. Wanneer je zo'n zekering op een te hoge spanning gebruikt zal de vonk onderhouden worden en de zekeringhouder oververhitten.
Wat gebeurt nu bij kortsluiting als je meerdere zekeringen in serie zet?
er zijn nu eenmaal kleine verschillen tussen exemplaren. De zwakste zal doorbranden en een vonk trekken die niet dooft, de stroom blijft dus lopen. Vervolgens zal de tweede zekering ook doorsmelten en theoretisch wordt de vonkbrug dan te lang en dooft. Maar ondertussen zal door de hitteontwikkeling de eerste behuizing al verkoold zijn.
Niet zo'n goed idee dus.

Op 6 augustus 2006 17:02:20 schreef pamwikkeling:
weer iets bijgeleerd :-)

Gelukkig niet door schade en schande :-) :-)