Gegroet,

Zins kort ben ik de trotse eigenaar geworden van een Heathkit IO-18U scoop (€10!), maar ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n ding werkt. Ik heb al behoorlijk wat gelezen over de werking van de scoop, maar 'k heb toch nog wat vraagjes:

- Heeft iemand misschien wat meer info over deze scoop, ik kan er zelf niet zo veel over vinden..?

- Op de scoop zitten gewoon banaanplug aansluitingen en geen BNC aansluitingen, heb ik dan een probe nodig?

- Zo ja, is het mogelijk om zelf een probe te bouwen?

- Waar is de TB-out plug voor?

- Wat is het verschil tussen de horizontale en de verticale ingang?

- Hoe kan ik testen of de scoop nog goed werkt?

- Wat moet ik beslist NIET doen?

bvd,
Scrap

die laatste 2 kan ik wel beamtwoorden

testen kan je doen met een functiegenerator en een 2e nieuwe scoop die je ergens leent en dan verglijken

en beslist:
niet laten vallen
niet met 1 megavolt voeden ;)

Hmm, die laatste twee, daar heb ik echt veel aan:D:P

edit: Zijn er ook nog andere manieren om te testen? Want ik zou zo snel niet weten van wie ik een tweede scoop + functiegenegrator moet lenen...

[Bericht gewijzigd door Scrap op ]

Functie generator = geluids kaart uitgang (en je ik weet het, het is niet ideaal)

Uhmm, en hoe zo ik die dan aan moeten sluiten? Gewoon op de verticale input? En heb ik dan een probe nodig, of kan dat gewoon met een draadje?

Op 23 juli 2006 12:18:11 schreef Scrap:
Gegroet,

- Op de scoop zitten gewoon banaanplug aansluitingen en geen BNC aansluitingen, heb ik dan een probe nodig?

Voor niet te precieze metingen met vrij grove signalen / lage frequenties heb je niet perce een probe nodig, een paar meetsnoeren doen het daar ook, afhankelijk van de afstand van de bussen kun je er misschien een banaan naar bnc verloopje in steken.

Niet aan beginnen zou ik zeggen.

TB staat waatschijnlij voor TimeBase, daar zal het zaagtandje van je tijdbasis op staan.

Horizontaal is normaalgezien je tijdbasis, (X-as)
Verticaal zijn je ingangs versterkers (Y-as)

Een paar bekende signalen er aan hangen en kijken of je metingen kloppen, ( frequentie amplitude en golfvorm )

Ermee gooien inderdaad :P

Met een scope kun je eigenlijk niet veel fout doen, uitkijken voor overspanning en houdt er rekening mee dat de massa bus waarschijnlijk aan aarde hangt.

- Heeft iemand misschien wat meer info over deze scoop, ik kan er zelf niet zo veel over vinden..?

Heb je het Heathkit Manual er niet bij.
Ik heb wel het schema in DJVU formaat voor je.

liefst wel, al kan het ook met twee draadjes

Ja

TimeBase, Tijdbasis uitgang. Hier staat een zaagtandspanning op. Handig voor een sweeper

Vertikaal biedt je het te meten singaal op aan. Horizontaal gebruik je als je ook in het tijd domein wilt meten

zoals reeds gezeg, functiegenerator op de vertikale ingang

De ingang op het lichtnet aansluiten of hoge spanning op de ingang zetten

De TB input

Tijdbasis ingang, als je externe zaagtand wilt aanbieden

Voor te testen kan je er bijvoorbeeld 5VAC uit een transformator aanhangen (kan je hem ook netjes met de 50hz kalibreren :-p). Wel zorgen dat de spanning die je eraan hangt net gescheiden is.

Met draadjes meten kan wel maar je hebt kans dat ze wat achtergrond ruis oppikken en weergeven.

je hebt een vertikale input en een horizontale input?
Geen tydbase?

Op de horizontale input moet eigenlijk een zaagtand signaal zodat de beam van links naar rechts gaat bewegen. normaal word dit signaal door de scoop zelf verzorgt(tydbase)

Vertikale zorgt voor het omhoog en naar beneden gaan van de Beam dit is je te meten signaal icm de horizontale tydbase krijg je dan een golfpatroon te zien .

volgens mij is TB-out je tydbase siganaal en moet je die aansluiten op de horizontale input.

Sommige scoops hebben een 'ijksignaal' ingebouwd.
Meestal is het een rond gaatje in de frontplaat waar bij 'calibate' staat en eronder de golfvorm en tydbase instelling.

Oke, heel erg bedankt allemaal! Ik ben weer heel wat kennis rijker:p Dan nog even een vraagje: Ik moet niet te hoge spanningen op de ingang zetten, wat is "te" hoog?

edit:

@Hugo Welther: Ik heb 't schema niet, zou heel leuk zijn als je die wil mailen...

[Bericht gewijzigd door Scrap op ]

Dat staat meestal op het front max 100Vpp oid.

Als je veilig wilt zitten kijk dan naar de schaal van je scope ( 10 div bijvoorbeeld ) en vermenigvuldig dat met de hoogste spanning op je v/div knop.

Op 23 juli 2006 12:55:33 schreef Sine:
Dat staat meestal op het front max 100Vpp oid.

Als je veilig wilt zitten kijk dan naar de schaal van je scope ( 10 div bijvoorbeeld ) en vermenigvuldig dat met de hoogste spanning op je v/div knop.

dan moet ik me tevreden stellen met 40Vpp :S op het voorpaneel staat max 400Vpp (nulletje meer) nu zou ik dat toch ook met een koreetje zout nemen ... ingangsbereik zou dan van 1mV tot 400V lopen - no way niet met mijn scoop, of je gaat eraan. het is en meettoestel, en een weerstandsdelertje is snel gemaakt (of gebruik die omschakelfunctie aan je probes als je die hebt)

scoopjes vinden het ook niet zo leuk als je de gnd's van de verschillende kanalen op een verschillend potentiaal brengt.

Als je effe wat geld over hebt, en je net-gerelateerde zaken gaat meten, zet je scoop met een scheidingtransfo op het net ...

Op 23 juli 2006 12:18:11 schreef Scrap:
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar geworden van een Heathkit IO-18U scoop (€10!), maar ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n ding werkt. Ik heb al behoorlijk wat gelezen over de werking van de scoop, maar 'k heb toch nog wat vraagjes:

Volgens http://www.qsl.net/kb7rgg/heath/heathkit.html is de Heathkit IO-18U geleverd tussen 1968 en 1970. De bandbreedte is 5MHz, dus dit apparaat is voornamelijk geschikt voor metingen aan audio apparatuur.

Fotootje van het apparaat:
http://www.qsl.net/kb7rgg/heath/products/test/io18.jpg

Schema in djvu formaat: ftp://bama.sbc.edu/downloads/heath/io18/io-18.djvu
Een browser plugin voor het bekijken van djvu bestanden vind je hier:
http://www.lizardtech.com/download/dl_options.php?page=doc

Oke, bedankt, dat is idd de scoop die ik hier heb staan!

Heb je al een groene horizontale lijn ?
Geen felle groene punt op één plaats laten staan.( inbranden)
Begin daar al mee ! Als dit al ok is, steek dan je vinger in de rode banaan van de vertikale input , en draai aan de knoppen tot je een lelijke sinus hebt.
Begin op de hoge spanning stand. Draai de tijdbasis op 1/100 sec/div

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

10 Euri is beslist niet teveel voor het apparaat.
Voordeel is ook nog dat het om een bekend merk gaat zodat schema's en afregelgegevens nog te krijgen zijn.
Het tis geen superscoop maar om te beginnen heel aardig.

Zoals electron al zegt,
hang gewoon een losse draad aan de ingang en zie dat je een ruwe sinus (50Hz brom) krijgt door aan de Horz/Freq/Selector en aan de Vert/Gain te draaien.

Ook zul je de triggerknop en level even moeten instellen op het kanaal waar je het signaal op zet.
(weet niet welke dat is, plaatje is daar te vaag voor)

De meeste scoops hebben trouwens een ingebouwde generator die
blokgolfjes van pakweg 1000Hz maakt.
die is bedoeld voor het afregelen van je probes.
Maar op deze scoop heeft dat geen zin he ;)

Sucses ermee.

Oke, ik heb nu wel een beetje door hoe het werkt, maar hoe kan ik van een sinus op de scoop achterhalen hoeveel Hz die is?

1/t is de frequentie in Hz.
Stel de tijdbasis zo in, dat je een volledige periode van een sinus ziet.
Bijvoorbeeld de stand 5mSec.

Tel nu het aantal hokjes op de X-as dat de periode omvat, bijvoorbeeld 4.
Elk hokje is dus 5mSec x 4 ==> 20mSec.
1/t ==> 1/0,020 = 50Hz

Ah, bedankt, ik ga weer even spelen met m'n scoop:p

Sluit die TB-out eens aan op een ingang. Je moet nu een perfect rechte streep van links onder naar rechts boven van het scherm krijgen (de "tijdbasis" zaagtand). Zo niet dan deugt er iets niet met de tijdbasis van de scoop, of met de ingangsversterker. Loop nu alle standen van de time / div na, en je krijgt een goede indruk van de kwaliteit van de scoop.