kan iemand helpen voor mijn herexamen?

Hallo iedereen, ik heb herexamen elektronica, van onze leraar hebben we een copie meegekregen van de oude examens en ik snapte helemaal nix van dit af:

Onderstaande schakeling als serie spanningsregelaar uitgevoerd, krijgt naast de bestaande belasting Rb en 2de belasting parallel bij aangeschakeld.

http://users.telenet.be/neosmurfs/labo.bmp

IE zal hierdoor ................. (stijgen, dalen of constant blijven)
UE zal ....................
UB=Uz zal ....................
UBE gaat .....................
IB zal nu .....................
IC zal .....................
IE ......................
IRb ......................
Uo=Rb//Rb' x IE gaat alzo ............... en de uitgangsspanning blijft alzo ....................

Weet iemand wat hier moet ingevuld worden? En mssn een woordje uitleg als dat ook kan

Hartelijk dank bij voorbaat!!
(de tekening is een beetje met Tensor en paint in elkaar gefrutseld)

Hugo Welther

Moderator

Verplaatst naar schoolvragen

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

bedankt, sorry had niet gezien dat die groep er ook was

free_electron

Silicon Member

de -- is 'school uitleg' .tussen haakjes staat wat er echt gebeurt

IE zal hierdoor : stijgen
-- de belasting is hoger dus moet er meer stroom geleverd worden

UE zal gelijk blijven
-- die regelaar blijft gelijk.
( eigenlijk een klein beetje dalen : zie later )

UB=Uz zal gelijk blijven
-- de zenerspanning verandert niet. dus Ub blijft gelijk
( eigenlijk ook een heeel klein beetje dalen : zie later)

UBE gaat
gelijk blijven . dat is een diode drop ( 0.7 volt )
( int echt een beetje stijgen : zie later)

IB zal nu vergroten. ( belasting trekt meer stroom )

IC zal vergroten ( belasting trekt meer stroom )

IE vergroten want ie = ib + ic

IRb gelijk blijven
-- de extra stroom gat door IRb' lopen
( eigenlijk ene klein beetje dalen want Uo daalt beetje)

Uo=Rb//Rb' x IE gaat alzo gelijk blijven
de stroom neemt toe. maar de parallelschakeling van rb rn eb' daalt. het ene compenseert het andere

( eigenlijk beetje dalen omdat u0 gedaald is wegens de vergrootte drop van vbe)

en nu voor de echte uitleg.

dat commentaar tussen haakjes kan je vergeten. de leraar is daar niet in geinteresseert want die weet heel waarschijnlijk niet dat als je meer stroom uit de be junctie trekt dat de drop erover (Vbe) stijgt waardoor de uitgangsspanning van die regelaar daalt.
die stroom moet van ergenst komen ( van de zeverdiode ) dus je trekt daar ook ene beetje stroom weg. die diode drift dus ook een beetje. ( we spreken over 0.1 millivolt op Vbe of zoiets hoor ) eigenlijk gaat de psanning over de zener ene beetje oplopen waardoor de uitgang bijna terug komt waar die moet zijn. maar veel hangt van die R af. als die te kritisch gekozen is kan de drift groot zijn. als er veel stroom door de zener gaat zal je dit nauwelijks merken. als het kantje boordje is zal je het wel merken.
doe de test : zet daar 12 volt aan de ingang , ene 5 volt zener en gebruik 1k voor R. belast met 220 ohm en meet spanning.
verander die R in 100 kiloohm : meet maar. als er nog 2 volt uitkomt zal't heel vele zijn. de reden is dat je de stroom wegtrekt van de zenerdiode. die moet door de weerstand. de spanningsval is zo groot dat je de zenerpsanning niet meer haalt. de zener komt dus nooit in geleiding.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 12 augustus 2006 15:48:01 schreef nero987:
[...]

Onderstaande schakeling als serie spanningsregelaar uitgevoerd, krijgt naast de bestaande belasting Rb en 2de belasting parallel bij aangeschakeld.

IE zal hierdoor ................. (stijgen, dalen of constant blijven)
[...]

Als je dat al niet weet kan je beter je schoolgeld terugvragen...

Verder hoop ik niet dat die gestippelde stroomkring in de orginele opgave staat, dan zou ik zeker m'n schoolgeld terug vragen!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Neem dan maar snel contact op met mijn school om te zeggen dat ze 13mensen hun geld moeten teruggeven. De tekening die ik daar geplaatst heb is exact dezelfde als de tekening op de examens!

Henry S.

Moderator

Gefeliciteerd, je school heeft een nieuwe onuitputtelijke energiebron uitgevonden!

Maar eigenlijk is het om te janken. :'-(

Zoals ik het begrijp, is Z geen zenerdiode, maar een turbo-aanjager.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

jullie zullen vast wel gelijk hebben met het feit dat dat verkeerd is maar dit is echt een exacte weergave van de examenvraag. Het enige dat niet hetzelfde is, is het lettertype en de schaal.

iig bedankt free_electron voor de nuttige info die ik gekregen heb. Ben blij dat er iemand zn tijd heeft willen insteken:)

[Bericht gewijzigd door Nero987 op zaterdag 12 augustus 2006 20:34:10

free_electron

Silicon Member

vti in kortrijk ?

-edit- ik had mislezen . twas zever

het is wel juist dat die stroomlus daar belachelijk is.
der zijn 3 stroomlussne in dat circit

lus 1 loopt van voeding door transistor door belasting terug naar voeding
lus 2 loopt van voeding dooe R dan doro zener en dan terug naar voeding
en lus drie van voeding door R door transistor door belasting en terug naar voeding.

zoals ie daar getekend staat loopt de stroom van grond terug de zener binnen.... en dat klopt langs geen kanten.

de meesten kennen mijn standpunt over dit soort 'school'voorbeelden hier op het forum. tis inderdaad triestig.

je mag me altijd dat adres van die school eens geven. als ik ooit eens terug in belgie ben ga ik ze dan wel eens persoonlijk uitlachen

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 12 augustus 2006 20:48:29

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 augustus 2006 20:18:10 schreef Henry S.:
Gefeliciteerd, je school heeft een nieuwe onuitputtelijke energiebron uitgevonden!

Maar eigenlijk is het om te janken. :'-(

Ben je niet te vlug ? Zie jij I bij die kring staan ?

Met die lus wordt waarschijnlijk de terugkoppeling van de wijziging van de uitgangsspanning op Ube weergegeven.
Uz = Ube + Ub
Maar als er stroom mee bedoeld wordt is het wel erg ja.

beetje gek

sla me nu dood die stippelijn is komplete waanzin ! de stroom door die zener loopt de andere kant uit hoor (gelukkig)

R en Z geven je een refferentiespanning, gelijk aan de zenerspanning.

met een beetje fantasie staat de BE diode van die tor parallel op die zener. The basic wetgeving in den elektriek zegt dat de spanning over Z gelijk is aan de spanning over de BE diode en Rb. dus de spanning over Rb = zenerspanning min BD diodespanning. als dit niet zo is, zal de spanning over de CE van de tor zo verandere dat dit wel het geval wordt.

dit noemen we ook wel een emittervolger :p:p:p

die vraagjes kun je dus allemaal berederneren. mss een tip, de emittorstroom verandert door het bijschakelen van een belasting, dus wat gebeurd er met IB... (hfe KUCH:+)

Ue = Ub-O,7 dus de spanning over CE ...

jajaja enzoverder (ik ga het heus niet allemaal zeggen :p)

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zaterdag 12 augustus 2006 21:05:30

Henry S.

Moderator

Op 12 augustus 2006 20:53:48 schreef elektron_:
[...]
Ben je niet te vlug ? Zie jij I bij die kring staan ?

Met die lus wordt waarschijnlijk de terugkoppeling van de wijziging van de uitgangsspanning op Ube weergegeven.
Uz = Ube + Ub
Maar als er stroom mee bedoeld wordt is het wel erg ja.

Er staat een pijl in, die een stroomrichtig moet voorstellen.

Uz = Ube + Ub? Dat kan toch niet! Ubelasting=Uz+Ube.

Ub benoemen als spanning over de belastingweerstand is ook niet handig btw.

Op 12 augustus 2006 21:14:25 schreef Henry S.:
[...]

Uz = Ube + Ub? Dat kan toch niet!

Bij een emitter volger wel ! Rb (RL hier) is de emitter weerstand.
http://www.tpub.com/neets/book7/0283.GIF

http://www.tpub.com/neets/book7/27k.htm

beetje gek
Henry S.

Moderator

Verdorie! Dat is ook zo, stom, stom, stom!
Rl is de emitterweerstand.

Rb van Rbelasting :+ Rl van Rload, zelfde, alleen effe andere codec in je koppie steken :p

op school halen we die ook wel door elkaar ...

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zondag 13 augustus 2006 00:04:03

Bedankt voor de hulp iedereen, ik heb 73% op mijn herexamen behaald dus ik ben door naar mijn laatste jaar:)

Henry S.

Moderator

Dat hoeft niet in elk topic hoor ;)
Succes het komende jaar.

Hahaha sorry, ik wil IEDEREEN bedanken... Ook de mensen die me geholpen hebben met slechts 1 ding;)

En bedankt:)