Op 17 april 2007 19:53:33 schreef Rd12tf:
Hier ook hoor, in 't Gooi gaan beide verenigingen gebroederlijk met elkaar om, resources delen, niet versmelten. Want gemaakte keuzes moeten gerespecteerd blijven!
Van de Jutberg weet ik dat 't Gooi altijd veel activiteit ontplooit (kamp TV). Maar ja, ze hebben dan ook de enige echte "Ome Joop"
Ook wel mister OpAmp genoemd.
Er is veel Gooi's materiaal te bekijken op http://www.ch73.net/ (kijk bij Video On-Demand)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zet het maar even hier neer want om daar een heel topic voor te openen. Denk ik net dat ik het ongeveer wel weet hoe het met zenders zit na mijn F examen, vraagt een kennis mij wat over dat alecto portotje uit de Gamma krant. Dat heeft 8 kanalen en 38 subkanalen. Ik heb echter nog nooit van subkanalen gehoord. weet iemand wat daar mee bedoeld wordt.
Het gaat me niet erom of dat ding wel of niet goed is ofzo alleen sta ik met mijn mond vol tanden bij het begrip sub-kanaal en dat vind ik niet leuk. 
fred
Op 24 april 2007 11:11:11 schreef fred101:
Zet het maar even hier neer want om daar een heel topic voor te openen. Denk ik net dat ik het ongeveer wel weet hoe het met zenders zit na mijn F examen, vraagt een kennis mij wat over dat alecto portotje uit de Gamma krant. Dat heeft 8 kanalen en 38 subkanalen. Ik heb echter nog nooit van subkanalen gehoord. weet iemand wat daar mee bedoeld wordt.Het gaat me niet erom of dat ding wel of niet goed is ofzo alleen sta ik met mijn mond vol tanden bij het begrip sub-kanaal en dat vind ik niet leuk.
fred
Dit zal een PMR/LPD porto zijn.
LPD 38 kanalen vanaf de 433.075 in 6.25 kHz raster.
PMR 8 kanalen vanaf de 446.00625 in 6.25 kHz raster.
Die 'sub kanalen' zijn volgens mij gewoon toonslotjes, zodat je alleen diegene hoort die jouw toon (DTMF) uitzend.
Vergelijk het met CTCSS zoals door repeaters gebruikt.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Inderdaad toonslot, maar geen DTMF.
Kijk maar eens hier:
http://www.xs4all.nl/~hanvu/ctcss.html
De bovenste tonen worden niet vaak gebruikt omdat die te dicht bij het hoorbare audio spctrum liggen zodat er 38 bruikbare overblijven.
@Fred101:
Je hebt dus gewoon een PMR portofoon met 8 kanalen die ieder instelbaar zijn met een subaudio toonslot (CTCSS). Zo lijkt het alsof je 38 verschillende gebruikers kunt hebben op één frequentie en dat je dan geen last van elkaar hebt... Mwah!!
[Bericht gewijzigd door echtepino op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ok dan snap ik het, ctcss ken ik, een beetje "valse" voorlichting dus. was al bang dat ik ergens een verstopt hoofdstukje uit het F-boek was vergeten.
Bedankt
fred
megakick>
Het eerstvolgende examen wordt gehouden in het najaar 2007.
De voorzitter van de examencommissie amateurradiozendexamens maakt overeenkomstig het bepaalde in artikel 3 van de Examenregelingfrequentiegebruik (Stcrt 1998, 230) het volgende bekend:
De schriftelijke examens Radiotechniek en Voorschriften I en II
worden in het najaar afgenomen 14 november 2007 te Nieuwegein .
Aanmelding is mogelijk tot en met 15 september 2007.
De aanmeldingstermijn geldt ook voor examens die worden afgeno-
men conform artikel 8 van de Examenregeling frequentiegebruik.
Het aanmelden is mogelijk:
1. 24 uur per dag via de website van Agentschap Telecom;
zie onder Ediensten 'aanmelden amateurexamens';
2. telefonisch tijdens kantooruren op werkdagen bij het
Klantcontactcentrum van Agentschap Telecom te Groningen,
telefoon (050)5877444.
De kosten voor deelname aan de examens zijn vastgesteld volgens
de Regeling Vergoedingen Agentschap Telecom.
De voorzitter van de Examencommissie amateurradiozendexamens, J. ter Maat. Uit: Staatscourant 5 juli 2007, nr. 127/pag. 91 EZ.
toen ik nog in Vlaardingen woonde hoorde ik regelmatig om 2 ,in fm
calls uit SM ,OZ, ik zat met een 19 elements om 50 meter asl.
73,
Mels PE1HEZ
Let wel!
Als u in november examen wil doen voor de f vergunning,
Is geen licentie meer) dient u wel rekening te houden met aanvullende examen eisen. Dit omvat ondermeer digitale technieken, ruis niveaus, en nog andere stof die toch tegen een universitair niveau aanleunen.
Het examenprogramma waar je het over hebt is inmiddels 9 maanden oud, maar hier is het nog eens:
http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/vergunningen/915.pdf
Deeltje 3.9 gaat over DSP, deeltje 4.4 over ruis op de ontvanger-oscillator.
Wat de universitair-niveau stukken zijn weet ik niet.
Voor wie hem gemist heeft, dit artikel - van vijf maanden geleden - over DSP:
http://www.veron.nl/tech/dsp/dsp-syl-pa0mjk.pdf
Een goede inleiding, maar de soep zal "iets" minder heet worden gegeten. 
HF-velddag 2007 SSB van zaterdag 1 september 2007 om 13:00 UTC tot zondag 2 september 2007 om 12:59 UTC.Wie doet mee? oortjes open voor ON4OB/P
QRV op alle HF banden (160m - 10m) "open all band".
150W met TS-480hx 24uur lang, locatie 110m ASL!
Groeten Sjors - ON8JU
Ik doe mee met de velddag van PI4RAZ. Zie ook: www.pi4raz.nl
Wij komen uit onder de special call PA1ØØØZTM. Dit ivm het 1000-jarig bestaan van de gemeente Zoetermeer.
Voor QSL info: www.qrz.com
73 de PA2HW
Vreemd, ik heb (omdat ik het een en ander voor de veron doe) dat nieuwe boek aanvulling f examen op de vr meegenomen. Heb toen nog even met de maker van het boek een en ander door gesproken. Hij gaf aan dat het gedeelte over ruis toch redelijk ingewikkeld was (ook het niveau).
Ik zie dat niet bij die link van agentschap telecom staan. Maar ik heb zelf even in dat boek gekeken, en was toch behoorlijk verrast.
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Op 13 november 2007 19:35:24 schreef Rd12tf:
Morgen zijn er weer examens, ik wens een ieder die opgaat voor N of F heel veel succes!
Ken het huidge boek niet,
mijn oude boek ooit uitgeleend en nooit meer terug gezien 
Wat is er dan zo ingewikkeld aan ruis ?
Paar constanten (van ene meneer plank of zo), de temp en de weerstand
Dat is het toch zo ongeveer ? of mis ik iets ?
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Sterkte iedereen! (alhoewel het hier verdacht stil is de laatste tijd, vast iedereen die hard aan het studeren is
)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member
Hiep hiep, van de vier van ons klasje zijn er ook drie geslaagd.
(Z) ook gefeliciteerd! (had ik al ergens in een topic gedaan maar weet niet meer waar...)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.