wie kan er een schema regelen voor de acoustimas 3 ( de kleine sub met versterker van bose)?
alle eindtrappen occileren , en ik kom er niet uit waar het vandaan komt
wie heeft er tips ???? of een schema ??
hellup !!
Hoe weet je dat de eindtrappen oscileren? Zit er een IC versterker in of gewoon discreet opgebouwd?
150 pf tussen basis en collector van de eindtorren zetten, wil wel eens helpen.
HET IS OPGEBOUWD MET GEWONE TRANSISTORS. EN HELEMAAL IN HET begin zit een 8 pens ic'tje
Ik meet met mijn scoop op diverse punten , en veel punten occileren. Dit is ook hoorbaar in de luidsprekers (klinkt als fm ruis).
Nb: het relais heb ik overbrugd omdat hij anders steeds in protectie gaat.
NB: er zitten 4 eindtrappen in . 1 voor kleine ls links , 1 voor kleine ls rechts. en 2 dezelfde soort eindtrappen die voor de sub is. (gebrugd als in een auto booster) ofwel 1 180 graden uit fase.
Het leek allemaal zo makkelijk": genoeg eindtrappen om te vergelijken, maar ze hebben allemaal het zelfde probleem , ook als ik ze 1 voor 1 loshaal...ik wordt gek..
o nee : blijven laggen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
lag ? waar ?
Dat relais zal niet voor niets niet aantrekken, zeker omdat het probleem in alle trappen zit zou ik eens naar de gemeenschappelijke onderdelen kijken ..
Ontbreekt er een voedings spanning bijvoorbeeld ?
tja...das het eerste waar ik aan dacht. keb inmiddels ook alle elco's vervangen......helaas geen resultaat.
weet jij waar ik een schema kan vinden? zonder is wel erg lastig
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
beertje_01
My Tube is bigger then yours
zie eens of er nergens problemen zijn met de aarde.
zie ook eens naar de 100nF ctjes in de voeding die houden al wel wat hf rommel tegen.(die zitten daar toch hoop ik?)
hang ook de voedingsspannign eens aan je scoop om naar te kijken.
en anders miss de aansturing voor de versterkers.
Op 14 augustus 2006 14:20:35 schreef beertje_01:
zie eens of er nergens problemen zijn met de aarde.
zie ook eens naar de 100nF ctjes in de voeding die houden al wel wat hf rommel tegen.(die zitten daar toch hoop ik?)
hang ook de voedingsspannign eens aan je scoop om naar te kijken.
en anders miss de aansturing voor de versterkers.
Met tranen in mijn ogen moet ik zeggen dat ik de voeding met de scoop heb geopserveerd, en er zitten geen 100 nf c'tjes in de voeding. (deze zijn inderdaad vaak verdacht!)
Ik moet er eigenlijk nog bij zeggen dat ik de 2 sub eindtrapjes niet helemaal los kan testen.. op de een of andere manier moet de sub uitgang op spanning blijven staan...waarom weer ik niet. deze is dus ook verdacht......
IPV SUB EINDTRAPJES BEDOEL IK SATELLIET EINDTRAPJES.
U heeft niet toevallig iemand die een schema heeft??
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
beertje_01
My Tube is bigger then yours
cho schema niet nee.
probeer een keer te meten wat er op de eindtrap binnenkomt.
ik verdenk de preamp toch. zie ook een keer de tegenkoppellus na van de versterkers maar het is raar dat ze alle 4 oscilleren. ben trouwens niet zo'n bose fan maar swat.
Als je van Bose had gehoord...
Van Bose zal je geen schema vinden, dat wordt gezien als een staatsgeheim.
Alle eindtrappen doen hetzelfde: Zoek het in het gemeenschappelijke, ook IC's met meerdere opamps.
Titel fix en @Teun: graag het gebruik van ongepaste hoofdletters vermijden, het komt over als scheeuwen.
Wil je wat benadrukken gebruik dan vet of onderstrepen, ook kan je je posts wijzigen, en ik heb een post verwijderd.
ik heb wel schema's van bose hoor! zat zelfs.
zelfs nog van de afstandbedieningen....
ik denk dat dit de tip wel is
Replace 2 capacitors (560uF/16V use 680uF) in power board smoothing and transistor Q10 on amplifier board.
Op 14 augustus 2006 19:43:41 schreef mark m:
ik heb wel schema's van bose hoor! zat zelfs.zelfs nog van de afstandbedieningen....
Dat is wel eens anders geweest.
ik denk dat dit de tip wel is
Replace 2 capacitors (560uF/16V use 680uF) in power board smoothing and transistor Q10 on amplifier board.
Klinkt goed, Euras?
Op 14 augustus 2006 20:34:33 schreef Henry S.:
[...]
Dat is wel eens anders geweest.
[...]
Klinkt goed, Euras?
bedankt voor de tip
inmiddels heb ik van bose het schema gehad.
thanks for your tips
the service manual i have just resived from bose 
"I just received the service manual from Bose".
En wat had dr. Amar te zeggen?
Ik heb nog geen antwoord gelezen op de vraag wat je met de scoop op de voedingslijnen hebt gezien?
Kan er een ground los liggen/printspoor doorgebrand?
Ritsjie
Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...
Dit probleem heb ik wel een paar keer al gehad. Je moet alle 10 uF elco's op het signaal printje, en de ontkoppel elco's aan de ingang van de eindversterker vervangen. Die zeijn gaan lekken. Ook meen ik dat je dan nog een paar transistoren moest vervangen in de voorversterker omdat die door de troep uit de elco's zijn aangetast.
TEUN,
Heb je het opgelost? Ik zit met hetzelfde probleem... Zie je anders kans om het schema voor mij in te scannen of anders te vertellen waar je het schema hebt gekregen?
Ik heb ook een Bose Acoustimass 3ii powered subwoofer met zo'n probleem: hij ruist een tijdje na het opstarten. Na 10 seconden vervaagt het, waarna de versterker prima speelt. Als ik hem na circa 3 uur weer eens opstart dan ruist hij niet, maar wacht ik meer dan 6 uur, dan begint het ruisen opnieuw. Ik heb inmiddels alle elco's vervangen. Met name alle 10 uf elco's bleken groen geoxideerde pootjes te hebben - zijn die misschien allemaal gaan lekken? Na vervanging van de elco's is de ruis vrijwel weg; ik hoor alleen bij het inschakelen nog even (nog geen halve seconde) iets, zou dat te maken kunnen hebben met die "aangetaste transistoren" waar in een eerder post over gesproken werd? Welke transistoren zijn dat? Heeft iemand de nummers en de waarden?
Nee, dat zal niets met transistor pootjes te maken hebben, maar eerder met een andere elco die vervelend doet, de bovengenoemde 560uF al vervangen ?
nee, de pootjes van de 10 uf elco's waren allemaal groen, maar ergens las ik dat door aangetaste elco's ook enkele transistoren van slag raken en vervangen moeten worden.
ja, die van 560uf heb ik vervangen door 2 van 680uf (560 was niet verkrijgbaar). Maar wat ik nog niet vervangen heb zijn die 2 grote van 10.000uf. Zouden die het ruisje kunnen veroorzaken? Ik dacht dat die alleen voor de voeding van de woofer waren, en de ruis komt uit de speakertjes. Enige reden dat ik ze nog niet vervangen heb is de toch wel hoge kostprijs van die dingen.
Verder zit er een 33uf condensator (nr. C17) in die blijkbaar bi-polair is want geen + en -. Wat zou dat voor iets zijn. Mijn onderdelenman heeft het niet en kent het niet, alleen in hele grote vorm als scheidingscondensator voor in een filter. Deze 33 uf is maar 5 mm hoog en 4 doorsnede.
Iemand enig idee waarom er 2 gescheiden voedingsstabilisatoren op 1 print zitten? Een tot slot: wie helpt mij aan een schema van deze versterker?
van de 2 acoustimass 3 sets heb ik er nu 1 helemaal goed werkend. De tweede is echter een raadsel. Ook daar heb ik alle elco's vervangen (behalve de 2 grote van 10.000 uf. De kleine speakers geven prima geluid, maar uit de woofer komt heel zacht geluid, en af en toen een enorme knal (klinkt echt als een ontploffing, dus niet als muziek die even heel hard doorkomt). Ik heb de spanning over de polen van de grote voedingselco's gemeten; die spanning is identiek. Dan houdt het voor mij verder op. Ik heb geen scope, en ook al had ik er een dan zou ik niet weten hoe die te gebruiken. Guido, enig idee of een tip?
die harde knallen lijken bij goed luisteren toch bastonen te zijn die alleen boven een drempelwaarde verwrongen er uit knallen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]