Regeltechniek

Kan iemand mij helpen bij het vak regeltechniek? Ben afgestudeerd voor HTS elektrotechniek, maar moet voor de zoveelste keer regeltechniek herkansen. Ik heb nu een opdracht waar ik gedeeltelijk uitkom. Mensen die mij willen helpen verzoek ik even te mailen met miepkoers@hotmail.com. Zo kan ik de opdracht duidelijk maken en vertellen hoever ik ben.

Groet

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 16 augustus 2006 21:24:13 schreef miep82:
Kan iemand mij helpen bij het vak regeltechniek? Ben afgestudeerd voor HTS elektrotechniek, maar moet voor de zoveelste keer regeltechniek herkansen. Ik heb nu een opdracht waar ik gedeeltelijk uitkom. Mensen die mij willen helpen verzoek ik even te mailen met miepkoers@hotmail.com. Zo kan ik de opdracht duidelijk maken en vertellen hoever ik ben.

Groet

als je het hier vertelt heb je meer kans dat er iemand is die het weet...

Henry S.

Moderator

Weer een mailbox open voor spam :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

beste,

Hier staat onze opdracht beschreven:
http://www.xs4all.nl/~noppwes/Regeltechniek.doc

Wij zijn nu met een groep van 4 personen bezig om het voor elkaar te krijgen. We hebben al wel wat op papier maar lopen vast bij de 2e opdracht waardoor wij dus zeker weten dat wij de eerste opdracht ook fout hebben.

Het probleem waar wij op stuiten is eigenlijk 2.2 Wij komen met een K-osc van -9.8 en wij weten dus niet of die waarde correct is want bij 2.2 komen wij er dus niet meer uit.

als iemand geintereseerd is in de uitwerkingen tot nu toe dan zal ik deze ook online plaatsen.

Henry S.

Moderator

Graag je posts wijzigen!

En waar is miep gebleven?
Zeer onhandig om onder een andere naam verder te posten! Al is het dan namens een groep personen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

(j . ws - p1) * (j. ws - p2)*... *(j. ws -pn) + K * (j . ws - z1)*(j. ws - z2)*... *(j. ws -zn)=0 (= Poolbaanvergelijking)

stel reeël deel=0
stel imaginair deel=0

2 vergl => daaruit 2 onbekende Kosc en Wosc

Indien TF juist is zou hieruit juiste Kosc en Wosc volgen

ok, misschien domme vragen, maar wat is TF?

Wosc = V180 (V=wortelteken)
Kosc = -9,8
Dit zijn onze waardes. In het begin kregen wij Kosc=-1, maar die waarde klopte volgens ons niet en toen hebben wij zoals Nicknaam het suggereert gedaan en toen kwamen er deze waardes uit.

Maar dan gaan wij verder rekenen, dus bij opdracht 2.2 en dan zien wij het nu ff niet meer..... dus als wij voor K=Kosc invullen, en dan de polen weer berekenen. Wij komen dan op 1 of andere manier bij -7 uit, en andere waardes krijgen wij niet.

miep zit momenteel naast mij...... Maar heeft geen laptop bij de hand en ik wel vandaar dat we onder mijn naam maar even verder gaan.

[Bericht gewijzigd door noppwes op vrijdag 25 augustus 2006 13:21:20

TF = transfert functie

Wat kom je uit voor G(s)?

Bij Kosc zit je met een marginaal stabiel systeem dus moet je volgens mij één imaginair poolpaar krijgen (als ik mij niet vergis. Is ook al enige tijd geleden).

Als je in 1.2 de poolbaan geschetst hebt zou je dit moeten zien.

met waarden komen wij uit bij G(s)=((1)/(A1R1s+1)(A2R2s+1)(A3R3s+1)) ingevuld resulteerd dit in:

((1)/(0,1s+1)^2(0,25s+1))

Je hebt dus in totaal 3 polen 2x bij -10 en een op -4

Met deze G(s):

vgl reeël deel: -0.06 * w² + k+ 1
vgl complex deel: -0.0025*w(w²-180)

=> Kosc = 9,8 en voor Wosc = 13,4164

De polen bij Kosc worden dan i*13,4164 en -i*13,4164.

Das ook zichtbaar op de poolbaan
http://users.telenet.be/Volckaert.Nico/poolbaan.JPG

hartelijk hartelijk bedankt..... ik denk dat wij hier wel een stuk mee vooruit komen. Ik ben bezig met het verslag digitaal te maken, en heb nog 1 klein vraagje. Zou je dat pn-figuut ook zonder dat infoblokje online kunnen plaatsen? dat staat mooier in het verslag dan mijn in elkaar geprutst plaatje van paint.

ik zal dit verslag dan ook weer even digitaal zetten, misschien dat anderen er ook wat aan hebben

[Bericht gewijzigd door noppwes op zaterdag 26 augustus 2006 16:07:47

En stel je hebt dezelde overdrachtsfunctie. Dit is dus een derdeorde-systeem. De ppolbaanvergelijking wordt dan.
(0,1s+1)(0,25s+1)(0,1s+1)+K=0
Als we hiervoor voor K=0,16 invullen. Wat worden dan de polen voor S? Als het nou een tweedeorde-systeem was dan kon je dat oplossen dmv de ABC-formule, maar hoe doet men het met zo'n functie? En hoe ziet het poolbaanfiguur er dan uit?

Hoop spoedig antwoord hierop te krijgen!

Op 27 augustus 2006 11:53:34 schreef The Man:
En stel je hebt dezelde overdrachtsfunctie. Dit is dus een derdeorde-systeem. De ppolbaanvergelijking wordt dan.
(0,1s+1)(0,25s+1)(0,1s+1)+K=0
Als we hiervoor voor K=0,16 invullen. Wat worden dan de polen voor S? Als het nou een tweedeorde-systeem was dan kon je dat oplossen dmv de ABC-formule, maar hoe doet men het met zo'n functie? En hoe ziet het poolbaanfiguur er dan uit?

Poolbaanfiguur is zelfde want poolbaanvgl is zelfde.
Nulpunten vinden van 3de orde systeem door te factoriseren in een eerste en een 2de orde systeem.
Hier zou da 0.0025* (s+12,7)*(s²+11,3.s+36.5) worden
of dus { -12,7 ; -5,6+ i.2,15 ; -5,6-i.2.15}

BTW wat is de ABC-formule?

vraagje,

hoe kun je voor de HTS afgestudeerd zijn zonder regeltechniek te halen ?!?
Als wij ergens onvoldoende op hadden mochten wij niet eens afstuderen.

Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan

wij mogen 3 studiepunten missen als wij beginnen met afstuderen.... in dit geval zijn die drie studiepunten regeltechniek.....

inmiddels is de toets gemaakt en is het afwachten geblazen.... op zich heb ik er wel een goed vertrouwen in....

welke opleiding doe je als ik vragen mag?
ik heb dit regeltechniek verhaal in het 2e jaar van hbo elektro gehad, haalde een 8 ervoor

Beter nooit dan te laat...

HBO Elektro

WIj krijgen dit 1 periode (7 weken) in het 2e leerjaar...