Hoe zal ik beginnen:
Ik zou graag een interface willen bouwen en een breedband stekker zodat ik bepaalde gegevens kan uitlezen van mijn auto. Voorbeelden:
- Verandering van ohms (temperatuurssensor)
- Verandering in voltage (Lambdasonde)

Het mooiste zou zijn dat ik een stekker kon maken die tussen de kabelboom en ECU kwam te hangen en waar ik de gegevens "uit kon plukken". Maar het mogen voor mij ook onafhankelijke schakelingen zijn voor het uitlezen van de afzonderlijke bronnen.

Wie kan mij op weg helpen???

P.S.
Hoe kom ik erachter welke IC ik nodig heb voor bijvoorbeeld: Ohm verandering -> omzetten in voltage verandering?

Groet
Ben

Is het nou de bedoeling dat de temperatuur opgeslagen wordt en dan achteraf wordt afgelezen of dat ie real-time wordt uitgelezen? Ik weet dat er een ic is die temperatuur meet en die een tijdje kan onthouden.

Dat kan je volgens mij alleen met kennis en met databases zoals op deze site. Je kan hier ook een programmatje dowloaden dat alle cmos ic's kent en ik dacht ook wat eigenschappen ervan.

P.S. voor ohm -> voltage omzettingen kan je een lm317 gebruiken.

Hoi,
Als je een moderne auto (na 2001) hebt kun je de meeste gegevens gewoon via de "OBD-2" stekker uitlezen mbv een interface en laptop oid.Er zijn diverse te vinden op internet.

Ik ben zelf sinds 1982 werkzaam met Motormanagement systemen en het volgende verhaal is misschien wat ingewikkeld maar pas op wat je doet!!

Als je parallel aan je computer in je auto wilt meten kan dat natuurlijk ook.Houd er rekening mee dat je de sensoren niet teveel "belast" want dan raakt de ECU in je auto in de "war".De Lambda sensor kun je het makkelijkste met een led-bar display meten. Er heeft er onlangs nog een in Elektuur gestaan.De spanning van een Lambda sensor kan per merk varieeren.Echter de meeste geven een spanning tussen 0 en 0,9v.waarbij 0,5v Lambda 1 is.
De temperatuur sensor wordt via de ECU al via weerstanden aan de interne 5v. voeding van de ECU gehangen.
LET HIER DUS OP dat je geen externe spanningen op aansluit dat vernielt vaak de A/D ingang van de Chip waar ie intern in de ECU op aangesloten zit.
De spanning die je met een voltmeter (of ook een led-bar) kan meten aan de temp. sensor varieert van 4v bij -20grd. tot 0,5v bij 120grd. en loopt helaas niet lineair.

Paul

offtopic : Paul Welther, waar kan ik deze connector op de auto vinden als deze er een heeft ? en dit is dus voor alle auto's dezelfde connector ?

Als je auto er eentje heeft dan zal hij waarschijnlijk in het zekeringen kastje zitten, bij opel is dat in elk geval wel zo. Bij andere merken weet ik het niet maar dat zal denk ik wel standaard zijn.

Ik zie Paul dat het verloop logaritmisch afloopt. Alleen zo'n OBD-2 stekker is leuk alleen nu die interface nog!!!!! Die zijn ook op internet te vinden????
En welke meetgegevens kan ik uitlezen via die OBD-2 stekker??
Ik zou graag informatie ontvangen van de verschillende sensoren en op de computer verwerken realtime! Dus motor loopt en ik geef gas wat veranderd er allemaal! Dit wil ik graag visualiseren.
RPM-sensor/temp sensoren/lambda/etc etc...
Liefst van een Bosch Mototronic systeem. (Alfa Romeo
Maar ik zal eens op zoek gaan naar zo'n OBD-2 stekker en wat je ermee kunt doen.

Groet
Ben

Op 8 maart 2003 14:50:12 schreef Rob W.:
Als je auto er eentje heeft dan zal hij waarschijnlijk in het zekeringen kastje zitten, bij opel is dat in elk geval wel zo. Bij andere merken weet ik het niet maar dat zal denk ik wel standaard zijn.

ik herinner mij toen ik in de garage was met mijn opel ze ergens een de handrem een plaatje wegfoefelden en daar een conector instaken

Hey
Bij een alfa (ligt aan het model) zit ie inderdaad bij de zekeringenkast maar deze is alleen OBD-2 als ie na 2001 is!

Iets over V.A.G.
http://www.ross-tech.com/vag-com/index.html
Deze maakt betaalbare aftermarket test apparatuur.

Standaard OBD-1 en OBD-2 en amerikaans ALDL omzetters:
http://www.elmelectronics.com/
Dit zijn eigenlijk voorgeprogrammeerde Pics.

Hier software en schema's met de ELM Ic's
http://www.scantool.net/resources.htm

Trouwens heeft elektuur vorig jaar zoiets beschreven en heeft DIL in R'dam een bouwpakketje hiervan.

Via de OBD-2 kun je realtime de watertemp, de luchttemp, de Lambda waarde, de Airflow indien de auto een airflow meter heeft of de absolute spruitstukdruk, gasklepstand, toerental de foutcode's en nog veel meer.

Maar wat voor Alfa heb jij??

Paul

Oke Paul!!

Ik ben in het bezit van 2 alfa romeo's. Een 75er 1.8IE Indy (die straks omgebouwd gaat worden naar een dubbele carburateur (webers) als alles goed gaat!) en een 1.8TS Lusso 155er!! Het virus heeft mij goed te pakken ;-)))))

Ik ga es effe jou links bekijken. En daarna me nokkenassen timen bij me 75er!!

Groet
Ben

Hoi Ben
De 75 Indy heeft of een Bosch ML4.1 of een Le2 jetronic.
De laatste is een analoge "Computer" die alleen R's en C's heeft en niet veel aan te wijzigen is behalve de toerenbegrenzer.De 155 18TS heeft denk ik een M1.7 die heeft ook geen OBD....
By The WAy als je Carburatuers ruilt voor injectie scheelt dat slechts 5PK!!!!!!!
Je vraagt je misschien af hoe weet je dat, maar zit al lang in het tuningsvak en heb bv als enige tuner in Nederland een 4 wieldrive rollenbank!

Op 8 maart 2003 16:00:34 schreef Beware:
Ik zie Paul dat het verloop logaritmisch afloopt. Alleen zo'n OBD-2 stekker is leuk alleen nu die interface nog!!!!! Die zijn ook op internet te vinden????
En welke meetgegevens kan ik uitlezen via die OBD-2 stekker??
Ik zou graag informatie ontvangen van de verschillende sensoren en op de computer verwerken realtime! Dus motor loopt en ik geef gas wat veranderd er allemaal! Dit wil ik graag visualiseren.
RPM-sensor/temp sensoren/lambda/etc etc...
Liefst van een Bosch Mototronic systeem. (Alfa Romeo
Maar ik zal eens op zoek gaan naar zo'n OBD-2 stekker en wat je ermee kunt doen.

Groet
Ben

Beste;
Elektuur heeft dit jaar zo'n OBD-2-lezer gepubliceerd, denk januari & februari, kan ook een adnere maand zijn zelfs vorig jaar!

Beste ermee.

Daar heb je in dit geval niet veel aan de ECU's ondersteunen dit niet.

Het is trouwens Elektuur november & december 2002

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 9 maart 2003 18:23:31 schreef Damic:

[...]

Beste;
Elektuur heeft dit jaar zo'n OBD-2-lezer gepubliceerd, denk januari & februari, kan ook een adnere maand zijn zelfs vorig jaar!

Beste ermee.

Klopt, stond in elektuur van november 2002 (Nr.469). Ben er zelf nog niet mee aan de slag gegaan. Je hebt volgens het artikel een IC ELM323 nodig dat de omzetting doet van OBD2 naar RS232. Via gratis software van de Elektuur site kun je met je PC alle info opvragen van de wagen. Ga maar eens zien op de elektuur site (www.elektuur.nl) of op de site van de chipleverancier (www.elmelectronics.com).
Het IC kost rond de 17 euro, de speciale ODB stekker 26 euro + verzendingskosten.
Laat eens iets weten als je hiermee aan de slag zou gaan want dit onderwerp boeit me wel.

Hoi
Die OBD-2 interface heb ik reeds gebouwd en je kan daar inderdaad het een en ander mee uitlezen, maar zeker niet alles!!!
Je zult er zelf meer software voor moeten schrijven.
Vergeet niet dat je bij de meeste auto fabrikanten kunt uitlezen wat wettelijk verplicht is via de ODB-2!!
Je kunt wel de foutcodes in het motormanagement uitlezen cq wissen maar bv niet de ABS, Airbag, Versnellingsbak, Gordel spanners en noem maar op.

Op 13 maart 2003 22:46:17 schreef Paul Welther:
Hoi
Die OBD-2 interface heb ik reeds gebouwd en je kan daar inderdaad het een en ander mee uitlezen, maar zeker niet alles!!!
Je zult er zelf meer software voor moeten schrijven.
Vergeet niet dat je bij de meeste auto fabrikanten kunt uitlezen wat wettelijk verplicht is via de ODB-2!!
Je kunt wel de foutcodes in het motormanagement uitlezen cq wissen maar bv niet de ABS, Airbag, Versnellingsbak, Gordel spanners en noem maar op.

Dus allen het legale, maar int fabriek kunde waarschijnlijk alls uitlezen!
Handig is anders # waarschijnlijk dat je niks verkeerd zou't instelln ofzo; veiligheid eerst!!!!:(

Klopt, heeft niets met veiligheid te maken met met copyrights op de software.
De gegevens die je wel kan uitlezen dienen door de fabrikant op basis van een EEG richtlijn verplicht vrij te geven.

Je kan eens kijken op http://www.digimoto.com daar staat een interface en de software ervoor aan ongeveer 107euro. Die werkt zeker en daar kan je een heleboel mee uitlezen. Ik heb hem en gebruik hem zelfs regelmatig om de maff sensor uit te lezen. Je kan er ook de temperatuur en lambdasonde mee uitlezen. Trouwens alle banks kan je ermee bekijken.
groetjes
Luc DMT
http://www.dmtuning.com