hulp gezocht voor mijn labvoeding

kan iemand mij helpen bij het volgende probleem?!!

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema13.JPG

ik ben een digitaal gestuurde labvoeding aan het maken.
ik gebruik hier 2 8 bit dacjes voor.
de ene geeft de ingestelde spanning aan, en de ander de ingestelde stroom.
de schakeling heb ik een paar maanden geleden op een breadboard opgezet en getest, en dat leek goed te werken
heb toen het schema getekend in eagle en vervolgens afgebroken met het idee dat dat wel goed gaat.
alleen nu dat ik de basis van de voeding heb gemaakt (behuizing, koeling, lcd, trafo, voedings print, mainboard, enz, enz)en blijkt het helemaal niet meer te werken als verwacht.
ik heb de volgende probleemen:

1.de stroom begrenser werkt niet goed.
hij begrenst geen stroom onder de 1.7A
2.de spanning corectie werkt niet, er zit 5V verschil
tussen belast/onbelast.
3.de opamp voor de spanning oscilleerd op de uitgang,
en dat kijg ik ook niet weg.

mijn kennis op analoog gebiet laat te wensen over dus kan ik een beetje hulp erg goed waarderen.
heb ik verkeerde opams gebruikt?
is de schakeling niet goed?
wat is er mis/goed of vergeten, niet goed over nagedacht.
of heb ik er een zooitje van gemaakt!
ach ik heb het in ieder geval eerst zelf geprobeerd.

ik wil alles weten over pic stap voor stap

Je plaatje is zo ontzettend klein dat we niet kunnen zien hoe het één en ander in elkaar zit.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Sine

Moderator

Werkt hier prima anders ..

Je overschat het kunnen van je opampjes ... je zult ze ook met een negatieve spanning moeten voeden,
-12V bijvoorbeeld.

Mag ik eerst vragen of het analoge gedeelte eigen brouwsel is of is het deels nagetekend?
De reden waarom ik dit vraag is de keuze van de transistoren.
Een andere reden is dat je waarschijnlijk fouten en verkeerde weerstandswaarden overgetekend hebt.

Aangezien je zelf zegt dat je weinig kennis op analoog gebied hebt zou ik eerst graag eens het originele schema schema zien.

LDmicro user.

In mijn avr-gestuurde labvoeding gebruik ik de CA3140 als opamp voor de spanning. Die regelt netjes tot 0Volt, ook al krijgt hij geen negatieve voedingsspanning.
Er zit wel een elko over de uitgang, en verder laat ik de stroombegrenzer ingrijpen op de uitgang van de DAC (een R2R-ladder). Dat regelt rustiger, dan wanneer je de basisspanning van een transistor gaat afknijpen.
Nadeel van die elko is, dat de spanning op de uitgang niet (snel) wil zakken als er geen belasting aanwezig is. Een weerstand van 1k/3W over de uitgang lost dit probleem op.

Meer info:
http://home.tiscali.be/prosje/LabVoeding.png

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

als ik op het plaatje klik krijg ik hem goed in beeld.
ik denk dat er geen neg. spanning nodig is.
ik heb deze opampjes gekozen omdat deze ook werden gebruikt in een regelbare voeding van electuur (geloof 1997(REGELBARE VOEDING 0...24, 1 of 2A ideaal "werkpaart" voor elke hobbyist)).
ik heb verder nog 2 schema's gevonden waar er opampjes zijn gebruikt voor spanning en stroom regeling, en die maken ook geen gebruik van een neg. spanning.
op mijn breadboard had ik ook geen last van deze probleemen ... tot zover ik weet.

ik wil alles weten over pic stap voor stap

je hebt de onderdelen niet genummerd, dat praat wat moeilijk

waarom zit de spanningsdeler(2x 1K) achter de spanningsversterker? op die manier is de max spanning op de bc547 6v

je hebt terugkoppeling toegepast in de combinatie bc547 bc557 waardoor de versterking van dit stuk ongeveer 6,6x is, leg die 5k6 aan aarde.

voorzie de uitgang van een elko 100u en een keramko van 100n

verandert ook de ingangsspanning uit de dac bij nul cq vollast?

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

die 0,1 ohm stroomdetectieR moet natuurlijk buiten het spanningsregeldeel gehouden worden.

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

Die 47K in de collecterleiding van die BC547 lijkt mij ook veel te hoog, zelfs niet werkbaar.
Schatten jullie die weerstanden of worden ze berekend?

@pros, die schakeling rond T7 werkt dat?

LDmicro user.

Op 28 augustus 2006 22:06:39 schreef MGP:
@pros, die schakeling rond T7 werkt dat?

Ja, gelukkig wel... ;-)
Als de spanning op (A) lager wordt dan op (B) wordt de uitgang van IC4 negatief, en gaat T7 in geleiding. Hierdoor krijgt T1 basisstroom, zodat hij de ingestelde spanning gaat afknijpen tot een waarde waarbij de spanningsval over R24 ... R27 binnen de ingestelde perken valt.
Aanvankelijk had ik wat last van oscillatieverschijnselen, maar toen was C6 een C'tje van 100n. Deze verhogen tot 100µF bracht soelaas. C6 mag uiteraard niet lekken, anders gaat hij een spanningsdeler vormen met de uitgang van de R2R-ladder. Een 64V-type is bijgevolg een aanrader.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

je moet de stroombegrenzer laten ingrijpen op de ingestelde spanning.

als je probeert de geregelde spanning te veranderen zal de spanningsregeling dat proberen te verhinderen, daar is ie voor

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

de 47k beinvloedt in geringe mate de versterking van de bc547-557 combinatie en kan ook worden weggelaten

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

Op 28 augustus 2006 22:25:31 schreef pros:
[...]

Ja, gelukkig wel... ;-)
...knip...

Aanvankelijk had ik wat last van oscillatieverschijnselen, maar toen was C6 een C'tje van 100n. Deze verhogen tot 100µF bracht soelaas. C6 mag uiteraard niet lekken, anders gaat hij een spanningsdeler vormen met de uitgang van de R2R-ladder. Een 64V-type is bijgevolg een aanrader.

Bijna een schakelende voeding gemaakt. ;)

LDmicro user.

HIER DE LINK NAAR HET SCHEMA MET NUMMERS:

http://www.uploadarchief.net/files/download/SCHNR.JPG

beetje uitleg van schakeling:
de schakeling rond R12, R13, R14, BC557, BC547 is een spannings versterker om van een 5V stuur spanning te versterken tot +- 25/30V.
ps: alles is gebazeerd op een stuurspanning van 0 tot 5V.
de spanningsdeler R9, R10 deeld de spanning omdat de opamp (als de dac maximaal "5V" is)een uitgangsspanning geeft van 10V.

mmmmmm.... je moet een opamp toch in kunnen stellen zodat de spanningsdeler niet meer nodig is? alleen hoe ga ik dan de stroom begrenzen!

dit gaf meteen de mogelijkheid om de spanning daar weg te halen op het moment dat de stroombegrenzer moet gaan ingrijpen.
R16, R17 delen de uitgansspanning die gelijk zou moeten zijn als de ingestelde spanning van de dac. voor de spannings corectie

de spanningsdeler R1, R2, R3 zorgen er voor dat de spanning dan de dac wordt weergegeven in mV. --> 5V = 500mV.
dit omdat R15/1% de stroom in mV weergeeft.

als jullie nog vragen hebben over dit ontwerp:
stel ze gerust.

(ps: nu ik uitleg heb gegeven over mij schakeling, begin ik de indruk te krijgen dat mijn schakeling niet deugd.
hoe wie wat en waarom weet ik niet.
ik heb het idee dat voor de spanning iets van een terug kopeling nodig is of zo.)

ik wil alles weten over pic stap voor stap
Henry S.

Moderator

Maak eerst een voeding die zonder digitale sturing werkt, verzin er dan pas een sturing bij.

Een negatieve spanning is idd niet nodig, maar het is wel handig om rail to rail ic's te gebruiken en je stroommeting buiten de spanningsregeling te houden.

Wat ik vooral mis is een spanningsreferentie, en die torren in de eindtrap... zelf verzonnen of toch zelf overgenomen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 augustus 2006 23:36:00

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de 47k beinvloedt in geringe mate de versterking van de bc547-557 combinatie en kan ook worden weggelaten

deze weerstand kun je niet weg halen omdat deze de versterkings vaktor van de schakeling bepaald.
als je deze weerstend weg zou halendan is de uitgansspanning niet gerelbaar.
die zou blijven steken op een bepaalde spanning die nagenoeg niet geregeld wordt.
dit heb ik weer geleerd van de fan sturing voor de koeling van mijn voeding.
hierbij is de max uitgangsspanning van de uA741 10.55V bij een 12V voedingsspanning.
alleen wou ik dat mijn fan dan op max. spanning van de opamp op max. spanning zou gaan draaien.
toen ik een schakeling had gemaakt zonder DIE weerstand, draaide de fan maar op een paar volt en er werdt er niets geregeld tot ik de uitgangs spanning ging terug koppelen.
probeer het zelf maar eens.
mijn analoge kant mag dan wel erg slecht zijn maar ik leer dagelijks weer nieuwe dingen met dit project.

ik wil alles weten over pic stap voor stap
ik wil alles weten over pic stap voor stap
Sine

Moderator

Een negatieve spanning is idd niet nodig, maar het is wel handig om rail to rail ic's te gebruiken en je stroommeting buiten de spanningsregeling te houden.

Dat bedoel ik met het overschatten van de opamps ...

Rail to rail kan ook, maar of de voordelen van een spanninkje minder opwegen tegen de nadelen ?

Ik heb er een nachtje over liggen woelen en:

De weerstand van 5k6 kun je laten zitten

De weerstand van 0,1 ohm OP DIE PLAATS veroorzaakt een berekende uitgangs-spanningsdaling van 2,5V bij vollast.
dat is inherent aan deze schakeling en werkt dus correct.
DIE WEERSTAND MOET DAAR WEG!

Alles wat met stanningsstabilisatie, instelling of stroombegrenzing te maken heeft moet rechts van deze weerstand op "massa" worden aangesloten.

Je moet de stroombegrenzer laten ingrijpen op de ingestelde spanning.(de uitgang van de spanningsDAC)

De 47k weerstand doet weinig, kan worden weggelaten, kan ook blijven zitten.
Als je geleerd hebt dat deze belangrijk is dan leer nog eens als al het andere werkt, probeer het uit.

ik heb het idee dat voor de spanning iets van een terug kopeling nodig is of zo.

Dat zit er al in, twee keer zelfs.
Via R12/R13 en via R16/R17

[Bericht gewijzigd door 6foot6 op dinsdag 29 augustus 2006 08:07:19

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

Heb even een simulatie gedaan met LTSPice / SwitcherCad.
Je hebt van de eerste opamp , waarme je spanning instelt, een
comparator gemaakt.
Als je een weerstand van 47K van de uitgang naar de min ingang toevoegt, zal je zien dat alles een stuk beter werkt !

mvg

ST

Even mijn mening zeggen. ;)

R15 staat volgens mij op de juiste plaats, omdat alles gevoed wordt uit de 12V en de spanningsmeting staat rechts van die weerstand zoals het moet.

Enkele wijzigingen die ik zou doorvoeren aan de eindtrap:

R4 470 ohm
R2 verplaatsen naar de collector van de BC547 zodat de basis van de BC557 tussen R4 en R2 ligt.
R13 (5K6) verlagen naar 470 ohm en de onderkant aan de emitter van de 2SC3281 leggen ipv de BC547.
R10 weglaten.

...en maar 1 transistor om 25V/5A te regelen, dat is om problemen vragen... 2 zou beter zijn, gewoon parallel leggen.

LDmicro user.

het is wel even geleden dat jullie van mij gehoord hebben maar ik ben terug.
hier de link naar het schema van spannings regeling
http://www.uploadarchief.net/files/download/spanning.JPG
de stroom regeling komt ff een andere keer.
deze schakeling begind aardig goed te werken alleen heb ik nog 2 probleemen.
1. in het begin had ik last van een spannings verlies van meer dan 200mV tussen belast en onbelast.
een weerstand zat op de verkeerde plek op de print, dit veranderd en toen had ik nog + 100mV over tussen belast en onbelast.
na het plaatsen van R20 werd het nog iets beter en heb nu nog een verlies van 87mV over, alleen ik vind dat dit nog veel beter moet kunnen.

2. vervolgens loopt de uitgangs spanning niet helemaal gelijk mee met de ingestelde spanning.
hiermee bedoel ik dus: 8 bit dac's zijn 255 stappen van 0 tot max. waarde van de dacjes
zet een puntje tussen de 2 fijven (25.5) zet dat op mijn lcd en denk dan in dat dit de opgegeven spanning moet zijn op de uitgang van de voeding.
alleen loopt dit dus niet echt gelijk mee.
ook als ik opgeef dat ik een spanning wil van bv.2mV op de uitgang dan staat er nog niets. dit komt weer omdat de opampeerst de drempel spanning van 0.6V moet halen om Q3 open te kunnen gaan sturen. hoe los ik dit nu weer op?
of moet ik R12 weg halen, omdat ik wel de opgegeven spanningen meet op de + en - ingangen van de opamp.

ik hoop dat jullie alles een beetje begrijpen.
anders vraag je het maar.

ik wil alles weten over pic stap voor stap