Darlington transistor

Hallo iedereen,Wie weet waarom darlingtonschakelingen worden toegepast. Wat is het nut ervan. Is dit om een grotere stroom te kunnen bekomen (stroomversterker).

de stroomversterking van de darlington is veel groter. het is namelijk de hfe van beide torren vermenigvuldigd, waardoor makkelijk ver boven de 1000 haalbaar is. Nadeel is de 2x zo grote basis-emitter-spanningsdrempel.
Het is zeer geschikt voor het schakelen van zware lasten met een klein signaaltje. Maar tegenwoordig zijn daar toch FETs voor...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Van de andere kant zijn transistors doorgaans goedkoper, de BD677 kost bijvoorbeeld maar rond de 50 a 60 cent en schakelt 4A. Een mosfet betaal je al snel 2 a 3 euro voor. En voor batterij en 5 Volt toepassingen is de 'hoge' basis-emitter spanning veel minder een probleem dan bij fets.

Hier onder nog een interessant documentje over verschillende types transistoren.
klik hier

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Oef! Is me dat even schrikken! Beginnen met een BC107?
Afin, ik heb enkel de eerste regels gelezen, en ga zeker geen oordeel vellen over het document.

Maar dit wou ik wel even kwijt: De BD135 bv. is normaliter verkrijgbaar in verschillende variaties, afhankelijk van de versterkingsfactor. Sinds enige tijd is de BD135-16 bij de plaatselijke electronicaboer niet meer verkrijgbaar. Als vervanger raadt de catalogus een BD677 (een darlington!) aan. Maar als je dan ter plaatse komt, is die laatste ook niet meer leverbaar, maar kan je nog wel voor de BD681 kiezen - die ondertussen 30% meer kost dan hetgeen je hebben wou. Is dat nu een algemene trend, of ben ik nu druk bezig, de nieuwe locatie van de PEB af te betalen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 2 september 2006 21:15:09 schreef pros:
Oef! Is me dat even schrikken! Beginnen met een BC107?
Afin, ik heb enkel de eerste regels gelezen, en ga zeker geen oordeel vellen over het document.

Met dit document wil ik aantonen dat er verschillende soorten van transistoren bestaan. De éne schakelt al wat vlugger dan de andere.....en wat vooral belangrijk is, de tekst is begrijpelijk om te lezen. Dat de gebruikte voorbeelden niet meer up-to-date zijn, doet niets af aan het inhoudelijke.

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.