hoe heet dit ontvangstprincipe?

ik zat vannacht eens wat te denken, en toen bedacht ik dat je met 2 Synchrondyne-ontvangers een ontvanger kan bouwen die ook geschikt is voor AM (wat van een synchrodyne amper valt te zeggen)

dit is het principe:

antenne
                             |
                             |
                      .------------.
                      |            |
                      | preselectie|
                      |            |
                      '------------'
                             |
                             |
         .-------------------o------------------------------.
         |                                                  |
     .------------.         .--------------.       .--------------.
     |            |   cos   |              |  sin  |              |
     |  mixer     | ------- |  oscillator  | ----- |    mixer     |
     |            |         |              |       |              |
     '------------'         '--------------'       '--------------'
    .-------------.                                 .-------------.
    |  low-pass   |                                 |  low-pass   |
    |             |                                 |             |
    |   filter    |                                 |  filter     |
    '-------------'         .------------.          '-------------'
         |              .---|  opteller  |---.             |
    .-------------.     |   |            |   |      .-------------.
    |  spannings  |-----'   '------------'   '------|  spannings  |
    |             |               |                 |             |
    |kwadrateerder|         .------------.          |kwadrateerder|
    '-------------'         |   audio    |          '-------------'
                            '------------'
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

dit is het principe. Het klopt dat het lastig is om de spanning te kwadrateren, maar dat kan verder digitaal gebeuren. De hoogste frequentiecomponenten zijn toch maar zo'n 10kHz, dus dat kan gewoon met een vrij simpele AD convertor gebeuren.
Doordat er preselectie is, is het mogelijk om te mixen met een blokgolf, en je kan dus vrij simpel digitaal, door een 4x te hoge frequentie te delen ook de twee 90 graden in fase verschoven signalen maken.

Waarschijnlijk kan je er ook wel SSB mee ontvangen als je op allebei een sinus zet, of een sinus en -sinus.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Lijkt in de verte op de 'Costas' methode voor dubbel zijband ontvangst.

http://www1.labvolt.com/publications/Courseware_Samples/cwa8080.pdf#se…

http://www.ehb.itu.edu.tr/~spaker/courses/2004/ee376_2004_03.pdf#searc…

Maar dat is een 'loop' en dat is bij jou niet het geval.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 2 september 2006 11:37:00

Het heeft misschien in de verte wel wat weg van een QAM demodulator, maar het verschil tussen digitaal en analoog is toch net iets te groot, en belangrijk, het is gewoon om AM te demoduleren.

Zijn er eigenlijk nauwkeurige analoge methoden om een spanning te kwadrateren? Ik dacht het niet, maar ik weet het niet echt zeker.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Een signaal met zichzelf vermeigvuldigen doe je met een DBM, zie Costas-loop.

Zie een DBM als een produkt-detector, het uitgangssigaal is het produkt van de ingangssignalen. Biedt dus op de ingangen één signaal aan, dan wordt dat signaal dus gekwdrateerd.

En waarom denk je bij QAM gelijk aan digitaal?
Is sin2(x) + cos2(x)=1 ? Ergo er zal weinig AM gedemoduleerd worden door jouw opzet, maar wellicht heb ik het mis!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 2 september 2006 12:02:48

uhm, ik zou zo niet meteen weten wat een DBM is, en ik zie het ook niet uitgelegd staan bij het stukje over de costas loop.
Overigens is die costas loop weer wat anders, want als ik het goed begrijp wordt dat gebruikt voor de afstemming van de PLL bij DSB-modulatie. Het gebruikt weer hele andere principes...

DBM = double balanced mixer.
AM is slechts een bijzonder geval van DSB (of andersom)...

je hebt gelijk dat sin2(x) + cos2(x)=1; maar dit is alleen waardoor de hinderlijke pieptoon (normaal bij AM-ontvangst op synchrodynes) weg zou moeten vallen. Als het goed is komt het audio-signaal nog wel door. De pieptoon is namelijk een sinus bij de ene, en een cosinus bij de andere.
De grootte van de sinus en cosinus hangt af van de grootte van het ontvangen signaal. de pieptoon valt weg, maar het audio-signaal blijft over. (en maple is het volgens mij met me eens)
a^2sin^2(t)+a^2cos^2(t)=a^2
In principe houd je, als ik het goed snap, eigenlijk het kwadraat van het audiosignaal over. Maar dus eigenlijk moet je ook nog gaan wortelen, maar het gaat mij meestal toch alleen maar om verstaanbaarheid.

owja, een DoubleBalancedMixer, dat zal idd wel werken...

edit: de costas loop is gemaakt om de PLL goed in het midden af te stemmen, als ik het goed begrijp, en daar gaat dit dus helemaal niet over.

Misschien moet ik het gewoon eens gaan proberen. Het kost alleen waarschijnlijk wel wat tijd. (en zoals altijd heb ik dat natuurlijk weer niet...)

De Costas loop is gemaakt om DSB te ontvangen, dat daarbij een VCO wordt afgestemd is niet het hoofddoel.

Met dat kwadratuur mengen gebeurt niet magisch hoor, je krijgt gewoon twee de zelfde signalen die 90 graden verschoven zijn. Dus op ieder tijdstip (na kwadrateren en optellen) geldt: sin²(x) + cos²(x)=1 waarbij x het teruggemengde antenne signaal is.

Maar vooral proberen!! Want misschien heb ik wel ongelijk :) Dat is juist het leuke! En tijd kan je maken, naar zeggen (ik weet ook niet hoe)

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 2 september 2006 12:45:20

Dit is een vrij standaard werkwijze voor DSP systemen.
in princype kun je op die manier elke modulatie techniek detecteren

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

ja, dat klopt. Ik wilde dit dan min of meer analoog eens proberen. Het valt natuurlijk ook vrij goed digitaal te maken, vanwege het zeer simpele HF deel.

Ik heb daarvoor echter van die dubbelgebalanceerde mixer-IC's nodig (los opbouwen met d-g-fets is zo'n gedoe en veel duurder). Jammer genoeg zijn ze op, dus het kan weer eens in de koelkast gezet worden. Nouja, ik laat wel wat horen als ik er nog eens aan toekom.

Anoniem

Op 2 september 2006 11:40:06 schreef (Z)weetvoetje:
Het heeft misschien in de verte wel wat weg van een QAM demodulator, maar het verschil tussen digitaal en analoog is toch net iets te groot, en belangrijk, het is gewoon om AM te demoduleren.

Zijn er eigenlijk nauwkeurige analoge methoden om een spanning te kwadrateren? Ik dacht het niet, maar ik weet het niet echt zeker.

Je kunt het benaderen door de doorlaatflank van een diodekarakteristiek te gebruiken. Die is in een bepaald gebied kwadratisch.

Wat ik gisteren schreef was tendele apenkool, het RF + LO signaal na de mixers is 90 graden verschoven. Niet de omhullende welke de LF informatie bevat.

Die laatste is maar 1/4 periode van het HF signaal verschoven!
Maar helaas geldt dat ook voor de interferentie toon als je naast de zender staat.

@grootendikken: ja, dat klopt, maar dan wordt het volgens mij echt prutsen. Ik ben bang dat het dan toch te slecht zal gaan werken. enige nauwkeurigheid is toch wel gewenst om een beetje te kunnen kijken of het principe werkt.