gip 6 elektriciteit elektronica ?

ik moet dit jaar een eindwerk maken, nu ben ik op zoek naar enkele ideetjes. Ik wil er wel een schema bij zodat ik het kan maken
dank bij voorbaat

Waar had je zo aan gedacht? Heb je een bepaalde voorkeur?

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Voor een eindwerk een kant en klaar iets :S Het is toch de bedoeling je kennis in praktijk te brengen ? Niet om een kant en klaar schematje te bouwen :S

Op 7 september 2006 18:25:18 schreef barre:
ik moet dit jaar een eindwerk maken, nu ben ik op zoek naar enkele ideetjes. Ik wil er wel een schema bij zodat ik het kan maken
dank bij voorbaat

Ik doe dezelfde richting en heb nu een keuze gemaakt.
Het word een DCF-77 (atoomklok).
Schema is niet echt nodig op dit niveau zeker :9
Wat mag en kan je gebruiken ? µC (microcontrollers)?

ik had ergens gedag iets in de sector van video
trouwens ik zit in don bosco Halle TI

@meert: ik ga ervan uit dat je ongeveer in de laatste klas middelbare school zit, is dan een simpel atoomklokje genoeg bij jullie?
waarom moeten wij toch iets onderzoeken:'(, de elektronica is het makkelijkste.

Digitaal - Mijn ding :P

bij ons is een atoom klokje niet voldoende

Op 7 september 2006 19:29:47 schreef barre:
bij ons is een atoom klokje niet voldoende

Ik zit in dezelfde klas als Bart en ik had gedacht aan een ventilator met temperaratuursregeling is dit mogelijk ?

Op 7 september 2006 20:14:38 schreef Dieter100:
[...]
Ik zit in dezelfde klas als Bart en ik had gedacht aan een ventilator met temperaratuursregeling is dit mogelijk ?

normaal weet je in het 6de jaar wel al of zoiets moeilijk is of niet (voor een gip is dit dus veel te simpel)

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

maar om terug te komen om de vraag van barre.
je dacht iets van video of zo he.
vga box of zo iets of is da te moeilijk ik zeg maar iet he

Ik bedoelde wel een ingebouwde ventilator met temperatuursregeling en timer , ik ga dit allemaal zelf maken en allemaal zelf ontwerpen , ik weet dit niet het is den eerste keer da ik zoiets moet maken , het enige wat ik vraag is of dit mogelijk en of dit te simpel is voor een gip zal ik zelf wel uitmaken

Er is hier elk jaar wel één of ander topic over een eindwerk (gip).
Regelmatig krijg je dan reacties van:
- Een kant en klaar schema nabouwen is veel te simpel...
- Het is de bedoeling dat je zelf iets ontwerp...
- ...
Ikzelf ben van mening dat een kant en klaar schema nabouwen, dat je tot in de puntjes begrijpt, even waardig is dan zelf iets te ontwerpen.
Door die vele reacties van die zelfontwerpers, ben ik vastgelopen op onderstaande vraag.
Wat waren de eindwerken (gip) vorig schooljaar van onze afgestudeerden?

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

kan je de verschillende schema's en onderwerpen van die eindwerken eens nazoeken. want ik moet ook een eindwerk maken dit jaar en ik vind niet direct een onderwerp.

Op 7 september 2006 19:29:47 schreef barre:
bij ons is een atoom klokje niet voldoende

Deze is voor de school zelf, zodat ze in ons labo kan opgehangen worden.
Er moet ook en piep toon bij 5 min voor het einde van de les (niet dat dat moeilijk is ;))
Maar het decoderen met een avr is mss niet zo makkelijk,
Heb namelijk geen voorbeeld. En moet sgnaal zelf ontleden.

free_electron

Silicon Member

maak een perpeteuum mobile.
gegarandeerd magna cum laude geslaagd.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Een 7-segments display met TL buizen als segmenten. Daar kun je dan je klok mee bouwen.

carpe cerevisi

Op 7 september 2006 18:25:18 schreef barre:
ik moet dit jaar een eindwerk maken, nu ben ik op zoek naar enkele ideetjes. Ik wil er wel een schema bij zodat ik het kan maken
dank bij voorbaat

Hallo??????
Wat voor zin heeft een eindwerk dan als je alles met de paplepel in de mond moet opgediend krijgen.
We kunnen je wel ideeën geven, heel veel helpen en heel veel tips om het te verwezenlijken maar de bedoeling van een eindwerk is toch altijd dat je er wat van leert. Wat voor zin heeft het als je enkel maar stomweg de componenten aan mekaar hoeft te solderen zonder dat je kan zeggen hoe het in mekaar steekt. Je kan altijd op ons rekenen als er problemen zijn tijdens het implementeren van het eindwerk maar we moeten toch niet alles voorkouwen?

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
free_electron

Silicon Member

juist. zet dan een velleman kitje in elkaar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
KT88

Overleden

Op 8 september 2006 22:18:55 schreef free_electron:
maak een perpeteuum mobile.
gegarandeerd magna cum laude geslaagd.

Dat zou dan "magna cum fraude" worden vrees ik, als iemand het batterijtje onder de tafel ontdekt.... >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Allé, ik zal mezelf maar eens quoten....

Op 7 september 2006 21:21:41 schreef tEmPeSt:
Door die vele reacties van die zelfontwerpers, ben ik vastgelopen op onderstaande vraag.
Wat waren de eindwerken (gip) vorig schooljaar van onze afgestudeerden?

Niemand die vorig jaar een eindwerk heeft ingediend?
Allé, laten we dan uitbreiden naar de vorige jaren.
Ikzelf heb 12 jaar geleden een 100W eindversterker uit elektuur gemaakt. Dat moet ergens een elektuur van uit de jaren 80 geweest zijn. Dit gecombineerd met een voorversterker, eveneens uit elektuur, maar dan ééntje van uit de jaren 90. Mijn bespreking (dossier) is helaas nog gemaakt met de typmachine (ik had nog geen PC)en is in de loop der jaren verdwenen. De versterker zelf heeft nog tot vorig jaar dienst gedaan.....
Zoals jullie zien was het bij mij geen zelfontwerp, daar ik twee bestaande schema's heb gebruikt van elektuur. Ik moet wel zeggen dat ik uren metingen gedaan heb om een goed geargumenteerd verslag (dossier) te maken, en dat ik het schema tot in de puntjes begreep.

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Henry S.

Moderator

Distortion & Flanger beiden uit de Elektuur, is alweer 17 jaar geleden.
En net als bij tEmPeSt uit het PC-loze tijdperk, geschreven, en met uitgebreide meetrapporten. Waar het verslag gebleven is... Het project is jaren geleden al weer eens ontmanteld. Was leuk maar de lol was er af en m'n gitaarkunsten om te janken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

uit het PC-loze tijdperk

Dat was nogal iets hé. Als je aan het overlezen was op fouten, en je was een beetje fier op je werk, begon je heel het blad te hertypen i.p.v. tippex te gebruiken.

Wat wordt er nu verwacht van de studenten elektronica?
Als je een 10 tal jaar geleden met een µC in je eindwerk (gip) zat, werd je al aanzien als de nieuwe Einstein! Nu zijn de talloze pic's en avr's schering en inslag. Het gaat hier in principe niet meer om de elektronica, maar meer om het efficient programmeren van deze dingen. Een paar displays en stappenmotoren aansturen, daar draaien ze hier op CO hun hand niet meer voor om.
Ik denk eerlijk gezegd dat het vandaag de dag moeilijker is geworden om een keuze te maken. De leerstof die wij te verwerken kregen (laar ons dit de klassieke elektronica noemen) wordt er nu vlug ingepompt, om dan zo vlug mogelijk aan de nieuwe technieken te beginnen.
Of heb ik een verkeerd beeld van de opleiding techniek anno 2006 ???

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Henry S.

Moderator

[OT]
Manowar? :P Blow Your Speakers!
[/OT]

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 12 september 2006 02:05:39

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

"De leerstof die wij te verwerken kregen (laar ons dit de klassieke elektronica noemen) wordt er nu vlug ingepompt"

lol
ik zit in dezelfde klas als bart en dieter enzo... echt veel elektronica hebben wij nog niet gehad ,
4EE=> basis
5EE=> tellers, beetje van geheuge en stuk of 5-6 componenten

dus denk niet dat een eigen schema opbouwen al zal gaan voor ons, toch niet voor degenene die met een eigen idee op de proppe zijn gekomen.
Wij zijn nog ons idee aan het uitwerken en dat van ons is een auto die automatisch naar je toekomt(met behulp van een zendertje) en die blokades kan omzeilen...(was het idee van de leerkracht).
Wat wij gaan proberen te doen is naar een elektronica bedrijf bellen/mailen... zodat zij het schema voor ons zouden kunnen maken waarna wij dat zelf op de printplaten enzo zullen maken. (we hebben al wat prijzen gehoord van rond de 200€)
Dit lijkt ons het makelijkste omdat we nog niet eens hebben geleerd hoewe de diktes van de "draden" op de printplaten kunnen berekenen