tbot
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources." - Albert Einstein
M'n broer is op dit moment voor z'n studie in Bangladesh. Hij heeft daar 'n bepaald meetapparaat wat via de RS323 poort communiceert, het probleem is echter dat hij zo'n poort niet op z'n laptop heeft.
Zijn vraag aan mij was dus hoe het mogelijk is om de RS323 uitgang op een COM poort aan te sluiten om zo te kunnen communiceren met het meetapparaat (beide richtingen op) via een programma als hyperterminal.
Ik weet hier echter geen antwoord op, dus ik hoop dat iemand hier daar misschien iets meer van weet.
mvg
tbot
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Weet je zeker dat het RS 323 is en niet 232? De google matches die ik krijg voor rs232 lijken me allemaal foute spellingen waar eigenlijk 232 werd bedoeld. En 232 is de COM poort...
tbot
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources." - Albert Einstein
RS323c om precies te zijn. In z'n email zouden twee plaatjes moeten staan, maar die zijn niet doorgekomen, maar ik weet wel zeker dat het niet dezelfde poorten zijn anders had hij me nooit gemaild 
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
dit vond ik:
De RS323 is een afspraak over hoe de pins van een stekker aan de ene zijde moeten worden aangesloten op een kabel en hoe deze kabel, aan het andere eind, weer moet worden aangesloten op een stekker. Deze stekkers bestaan uit 24 pinnen, waarvan er, volgens RS323, maar drie gebruikt worden. De verzendzijde van de kabel wordt DCE genoemd. Dit staat voor Data Communications Equiptment. De ontvangstzijde van de kabel wordt DTE genoemd, hetgeen voor Data Termination Equiptment staat.
De drie pinnen die in RS323 gebruikt worden zijn pin nummer 2, 3 en 7. Pin 7 wordt gebruikt als aarde.Aan de DCE zijde wordt pin 2 gebruikt voor het verzenden van gegevens en pin 3 voor het ontvangen van gegevens. Tevens is deze stekker van het type female, hetgeen inhoudt dat de stekker uit putjes bestaat. Bij DCE moet men onder andere denken aan een mod em.
Aan de DTE zijde wordt pin 2 gebruikt voor het ontvangen van gegevens en pin 3 voor het verzenden van gegevens. Deze stekker is van het type male. Dit houdt in dat de stekker uit uitstekende pinnen bestaat. Bij DTE kan men denken aan een PC of aan een ter minal.
In de volgende tabel wordt een overzicht gegeven.
Pin 2 Pin 3 Stekkertype Voorbeeld
DCE Transmit Receive Female Modem
DTE Receive Transmit Male PC, TerminalEen speciaal geval van de RS323 is een zogenaamde nullmodem kabel. Bij een nullmodem kabel zijn beide stekkers male. Het zijn beide DTE's. Dit houdt in dat op beide stekkers wordt verzonden op pin 3 en ontvangen op pin 2. In principe worden twee gelijke s tekkers aan weerszijden van een kabel aangesloten waarbij de twee draadjes (verbonden aan pin 2 en pin 3) worden gekruist. Pin 7 blijft gewoon aarde.
dit een nullmodem kabel kunnen twee computers aan elkaar worden gekoppeld. De kabel fungeert dan als netwerk. In feite heeft dit mini-netwerk niets met het 'echte' netwerk; het internet te maken. Het is er dan ook zeker geen bedreiging voor. Het is hier o pgenomen ter illustratie. Het geeft aan dat men ook een netwerk kan hebben, zonder dat er periodieke kosten (denk aan telefoonkosten) aan verbonden zijn.
bron: http://infolab.kub.nl/edu/telematica/scripties96/groep11/technisc.htm
misschien heb je hier wat aan!
aan de hand van deze informatie zou je kunnen proberen om natuurlijk zelf een rs323 --> rs232 adapter te maken, je moet gewoon ff de juiste pinnen op de juiste draadjes aansluiten denk ik 
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
De drie pinnen die in RS323 gebruikt worden zijn pin nummer 2, 3 en 7. Pin 7
De verloopstekker voor RS323 <-> RS232 volgens die gegevens wil ik wel levern, voor een heel zacht prijsje!
tbot
Heb ik weinig aan, aangezien m'n broer in bangladesh zit. Ik heb eigenlijk alleen maar een schemaatje van welke pin van de RS323C poort naar welke pin van de COM poort moet nodig.
Wouter van Ooijen
Sorry, smiley vergeten 
De tekst die Jeroen aanhaalt is duidelijk een 232/323 vergissing: zenden/ontvangen op 2 en 3, massa op 7. Gewoon een standaard RS-232 DB25 connector.
Daarmee is het probleem van je broer nog niet opgelost, vraag hem om alle gegevens die hij heeft: documentatie, foto van de stekker etc.
Jeroen Boere
beetje zoeken kan geen kwaad hoor, op internet staan veel overzichten van welke pin van de compoort waar voor dient, vanuit hier kun je zelf denk ik wel een schema bedenken!
Jeroen Boere
Op 15 maart 2003 14:04:45 schreef Wouter van Ooijen:
Sorry, smiley vergetenDe tekst die Jeroen aanhaalt is duidelijk een 232/323 vergissing: zenden/ontvangen op 2 en 3, massa op 7. Gewoon een standaard RS-232 DB25 connector.
Daarmee is het probleem van je broer nog niet opgelost, vraag hem om alle gegevens die hij heeft: documentatie, foto van de stekker etc.
oh, ik had wel verwacht dat de KUB toch re-de-lijk betrouwnbaar zou zijn 
maar misschien komt juist wel de rs323 met de rs232 configuratie over.... alleen zijn er meer aders voor meer functies etc
tbot
wie zegt dat ik niet zoek?
Het probleem van de plaatjes is achterhaald
M$ word was 'n beetje evil. De RS323C is een 9 pins poort, en zijn COM poort 25 pins. Het is zijn bedoeling om via hyperterminal commando's te versturen naar het meetapparaat, om dan meetwaarden terug te krijgen. Verder weet ik er nog niets van.
Jeroen Boere
probeer eens het merk van het meetdevice te achterhalen, misschien dat de producent een hapklare oplossing bied.
Wouter van Ooijen
De RS323C is een 9 pins poort, en zijn COM poort 25 pins. Het is zijn bedoeling om via hyperterminal commando's te versturen naar het meetapparaat, om dan meetwaarden terug te krijgen. Verder weet ik er nog niets van.
Als je geluk heb dan heb je dus alleen een DB9/DB25 verloopstekker (of verloop kabel) nodig. Kan je zo in een willekeurige onderdelen winkel kopen (zelfs de stofzuigerkoning bij mij om de hoek heeft ze).
tbot
De handleiding had niet veel nuttige informatie volgens m'n broer.
Kan het zijn dat de RS323C gewoon de standaard kleine COM poort is ???
Mijn computer hier heeft nl. twee kleine COM poorten (ook 9 pins), in de handleinding van m'n mobo staat alleen niet bij of dit nou RS323 is...
Als dat nl. zo is dan schroef ik gewoon een van m'n COM verloopstekkers uit elkaar die ik hier nog wel ergens heb liggen.
Jeroen Boere
rs323c is gewoonweg een afspraak over de aansluitingen van de pinnen, waar welke pin voor dient, dit is per apparaat verschillend... vaag he, al die kabel standaarden 
Op 15 maart 2003 15:03:48 schreef Jeroen Boere:
rs323c is gewoonweg een afspraak over de aansluitingen van de pinnen, waar welke pin voor dient, dit is per apparaat verschillend... vaag he, al die kabel standaarden
Jongens het is RS232C !!
elektron_
beetje gek
Als het apparaat ook een DTE uitgang heeft, heb je een modem-eliminator nodig.
Deze zorgt ervoor dat het DTR signaal van de pc omgezet wordt naar de nodig modem signalen, en ook in de ander richting.
Sommige interfaces zijn tevreden met 3 signalen andere hebben meer nodig. (RX TX Ground, dan heb je deze niet nodig, maar de kans is klein dat dit het geval is)
Hoe kan je met een multimeter en één weerstand weten welke interface je hebt.
Je verbind beurtelings een pin met de ground(pin 7)
en dan moet er op de interface pin nog duidelijk een signaal staan, als dat het geval is voor
2 TX
4 RTS
20 DTR
dan heb je een DTE interface.
Geen Multimeter ? en niet dringend. JE kan een mini-LED en een weerstand van 680 Ohm aan mekaar solderen en opsturen per post.
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
tbot
Ooooooooohk 
Ik vraag m'n broer wel ff om wat dingen uit te proberen, en als het niet lukt dan horen jullie het wel