Frequentie -> BPM

Hallo,

Voor mijn GIP maak ik een digitale metronoom.
Je zou de frequentie analoog moeten kunnen regelen en deze dan kunnen omzetten in BPM (delen door 60).
Je zou het aantal BPM dan moeten kunnen aflezen op een lcd.
Het zou natuurlijk beter zijn moesten we een soort draaiknop hebben die je in stappen kunt regelen (zodat je dan niet meer moet omzetten naar een digitaal verloop).
Hoe ik de frequentie zou moeten omzetten in BPM heb ik geen idee van.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Alvast bedankt

High met Henk

Special Member

microcontroller?

knop voor omhoog, knop voor omlaag LCD eraan en de timing is ultra simpel door de ingebouwde timer?

je hebt een uc nodig met: display aansturing (I2C/TWI??)
2 ingangen
een ingebouwde timer
1 uitgang

is wel een hele simpele microcontroller, wellicht is er een ATTINY die dit kan, anders misschien een pic of een mega 8 iig maar das wel weer overkill

op zich voor het circuit is het niet zo'n probleem om iets te maken, maar die display sturing is hetgeen het moeilijk maakt om onder die uC uit te komen. of je krijgt een ongecalibreerd iets (DWZ een spannings(paneel) meter of iets wat iig niet als frequency teller werkt. uC is in hardware gewoon het makkelijkste.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 23 september 2006 15:26:58

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

We hebben nog niets gezien van microcontrollers en we gaan dit ook niet zien...
Is er geen andere manier?

Bedankt voor je reactie.

Henry S.

Moderator

Met een emmer vol logica misschien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

oe oe oe oe ! ik heb er ook ene !
met een FPGA !

effe serieus nu

een 555 brengt je al ene hele eind.
tis nu nog die BPM he ... en volgenst mij is dat niet delen aar vermenigvuldigen wat je moet doen
je zou ene voltmeterjte kunnen nemen , spanninkgje over de potmeter aflezen.
en dan dat spanningkje van de potmeter gebruiken om via een regelcircuitje de frequentie te controleren.
tmoet te doen zijn met paar opampjes

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
High met Henk

Special Member

hmm free electron: das wat ik ook zei: voltage naar frequency converter zijn volgens mij wel te maken!

of dat met een 555 kan weet ik niet, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Maar je moet dan idd een relatie gaan leggen tussen die spanning en de frequency op het display en die relatie moet gelijk zijn aan de relatie spanning en frequency die uitgegeven wordt.

En die kan dus weleens afwijken! Dat maakt het lastig, daarom die microcontroller! Anders had ik idd wel voor jouw oplossing gekozen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???