geachte heren (en dames natuurlijk),
al geruime tijd ben ik bezig met het maken van een cnc freesmachine, het hardware matige deel heb ik op dit moment vrijwel klaar, en nu bezig met de aansturing en dergelijke, hiervoor heb inmiddels 3 stappenmotoren aangeschaft en ben op zoek naar een geschikte aansturingskaart.
ik wil hiervoor graag gebruik maken van deze kaart:
http://www.freescale.com/webapp/sps/site/prod_summary.jsp?code=MC9S12D… , deze heeft mijn broer in bezit en heeft voldoende in-outputs om later eventueel uit te breiden met bijv een meetliniaal.
mijn stappenmotoren zijn van stappenmotor.nl en wel deze:
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/ShiMotoren/23LC%20F%20Serie.pdf , de 1,5Nm.
deze stappenmotoren moeten volgens de pdf gevoed worden met 1,5V 2,5A per fase.
mijn elektronica kennis is niet zo groot,(ben werktuigbouwkundige) maar wel heel geïnteresseerd. echter kijkend naar andere zelfbouw schema`s kom ik nergens een schema tegen welke ook geschikt is voor 1,5V@2,5A.
wie kan mij voorzien van een toepasselijk schema(ik wil hier delen van gebruiken van mijn toepassing) of wie wil mij helpen zo`n schema op te zetten/ontwikkelen, of wie kan mij de goede kant op wijzen, voor al jullie raad ban ik heel dankbaar,
Met vriendelijke groet,
Maarten
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Als je al chema's op een ander voltage hebt kan je die toch opzetten naar 1.5V.
Je zou kunnen werken via een weerstand-weerstand spanningsdeler, alleen ga je zo veel vermogen in je weerstanden verbruiken. (2.5A x 3.5/10.5V = 8.75/26.25W)
Ik ben dus geneigd van te zeggen een transistor schakeling of zo, kan via een ULN200x (al kan die denk ik niet zoveel vermogen schakelen, 3.75W?) Maar je kan natuurlijk zelf zo een schakeling bouwen. Moet je eens in de datasheet van de ULN2004 de kijken, of zoeken naar "Darlington transistor array".
Je kan eventueel ook richting relais beginnen denken, maar op grote snelheden gaat misschien je relais het minder gaan doen. En je zit dan met dat geluid van het schakelen van het relais.
Vergeet in elk geval je vrijloop diode niet, bij 2.5A motoren is die zeker de moeite om niet te vergeten.
dank je voor je reactie,
echter mijn probleem is dat deze motoren op 1,5V werken, en mijn wetens moeten transistoren een grotre spanning op de base hebben dan op de collector. deze transistor array heeft een imput spanning van 30V.
en idd ik vind relais out of the question vanwege de schakelsnelheden.
dus hoe los ik dit op, of denk ik verkeerd?!
PS. ik zag net dat dit topic volgens mij bij robotica thuishoort, kan deze verplaats worden? bvd
Gr. Maarten
Ik weet niet hoe je die spanning moet lezen, maar 1,5V lijkt me ERG weinig voor een toch vrij force stepper ...
klopt helemaal Sine, zoiets had ik ook al, maar van de andere kant als dit een fout is dan heeft hij een fout gemaakt bij al die stappenmotoren. heb hem zojuist een mail gestuurd voor wat opheldering.
of is het normaal dat stappenmotoren gestuurd kunnen worden door een hogere spanning(12V of zo)??
De motoren worden aangestuurd met 24 Volt of meer via een chopper <<klik>>. Naar het voltage in de datasheet hoef je niet te kijken. De schakeling bepaalt de stroom via de chopper en de sense weerstanden enz. Een motor op 1,5V gaat niet vooruit komen.
stappenmotor
Stappenmotoren op www.stappenmotor.nl
Hallo, ik ben de eigenaar van stappenmotor.nl
Wat betreft de spanning van de stappenmotoren, dat is geen fout. Een goede driver stuurt een stroom door de spoel van de motor, zonder op de spanning te letten. Het is zelfs zo dat hoe hoger de spanning die de driver kan leveren, hoe sneller de motor kan draaien. Vandaar dat de meeste van mijn motoren een lage spanning ( en hoge stroom ) hebben. Mocht iemand graag een spoel direct aansturen ( zonder PWM ) dan is het het beste om de spoelen in serie te schakelen. De benodigde spanning is dan 2 maal zo hoog, dus in dit geval 3 Volt. Alleen raad ik dat ten zeerste af, daar de motor op die manier waarschijnlijk nooit sneller zal draaien dan 1 a 2 Omwentelingen per seconde. Terwijl dat met de kleinste driver van mij ( MSD-32-2.5 ) bij 12 Volt al meer dan 25 Omwentelingen per seconde is.
Ik hoop dat ik het een en ander wat duidelijker heb gemaakt, en wellicht is het leerzaam om de simpele stappenmotor en simpel driver richtlijnen eens te lezen die op mijn site staan.
Groetjes
Harrie
aard
dus...
ik hreb zelf een schakelprint gemaakt, deze laat 3 motoren links of rechtsturen, heel simpel door een dubbelpolig relias en dan als hij schakelt, gaat de stroom via de andere kant en draait de motor anders
Op 17 oktober 2006 22:30:51 schreef ML1:
dank je voor je reactie,echter mijn probleem is dat deze motoren op 1,5V werken, en mijn wetens moeten transistoren een grotre spanning op de base hebben dan op de collector
[...]
Dat is niet zo, zou ze heel onpraktisch maken 
PS. ik zag net dat dit topic volgens mij bij robotica thuishoort, kan deze verplaats worden? bvd
Gr. Maarten
Laat maar toch gedaan.
:D:D