wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen deze twee condensatoren. gebruik deze als ontkoppelcondensator(100nF) en gebruik het liefst de rechter, omdat die gemakkelijker op een pcb is te solderen..
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
de een is een mkt condensator en de andere is een keramische multilayer condensator
[Bericht gewijzigd door timmie op maandag 23 oktober 2006 20:07:00 ]
De multilayers hebben betere HF-eigenschappen, maar soms te goede. Voor normale toepassing mag je zelf kiezen, voor het ontkoppelen van HF komt alleen multilayer aan bod.
@timmie: Ook bij de multilayers loopt het lasje helemaal door.
Ik snap even niet wat je met ontkoppelen bedoeld, maar voor het gebruik op voedinglijnen is de rechter "de condensator" de linker is een folie condensator, ze werden gemaakt door een aantal lagen te wikkelen op een soort wiel waarna ze in mootjes werden gezaagd en voor zien van aansluitdraden. Groot nadeel vind ik dat ze eigenlijk aan boven en onderzijde open en onbeschermd zijn (vocht) kortom dit soor condensatoren vind ik troep. Gewoon de rechter gebruiken.
timmie
ik denk dat ik beter mijn stukje kan wegahlen het klopt niet als ik je goed begrijp H
en de rechter is een mkt condensator?
p.s. ik zit hiermee wel vaker te kloten...
[Bericht gewijzigd door Mitchell S op maandag 23 oktober 2006 20:05:41 ]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik zou denken dat het een MKM is...
Siemens MKM
Tijd voor een upgrade van de eprom...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 oktober 2006 20:31:16 ]
timmie
het is een siemens mkt condensator (meen ik)heb ze hier ook liggen
en het zijn ondingen
ik snap er nu geen bal meer van:P
hoe heet die rechter condensator?:D
Multilayer http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/442398
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 oktober 2006 20:25:36 ]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Stuur ze maar hierheen...
Verder is en blijft het MKM, een foliecondensator die kwalitatief beter is dan MKT, en zelfs in zekere mate zelfherstellend is: als het diëlectricum op 1 punt doorlaat zal de folie rond het doorslagpunt tot stof en as vergaan, waardoor de isolatie zich herstelt. Afin, dat is de theorie die ze mij 45 jaar geleden in het hoofd probeerden te prenten.
Op 23 oktober 2006 20:12:12 schreef timmie:
het is een siemens mkt condensator (meen ik)heb ze hier ook liggen
en het zijn ondingen
Nu twijfelde ik ook even, opgezocht in een oude catalogus:
MKT Zelfherstellende gemetalliseerde polyester film
Serie B325 60/61/62
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 oktober 2006 20:30:29 ]
timmie
heb ik toch nog eens gelijk;)
[Bericht gewijzigd door timmie op maandag 23 oktober 2006 20:29:46 ]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 23 oktober 2006 20:28:04 schreef pros:
Stuur ze maar hierheen...
Verder is en blijft het MKM, een foliecondensator die kwalitatief beter is dan MKT, en zelfs in zekere mate zelfherstellend is: als het diëlectricum op 1 punt doorlaat zal de folie rond het doorslagpunt tot stof en as vergaan, waardoor de isolatie zich herstelt. Afin, dat is de theorie die ze mij 45 jaar geleden in het hoofd probeerden te prenten.
Yep, klopt, bij het produceren gaan ze nog altijd ff een ferme spanning op een foliecondensator steken, om interne kortsluitingen weg te branden (knettert mooi).
Trouwens, die rechter condensator, die gele, wordt bijna altijd gebruikt als ontstoringscondensator bij digitale IC's, deze is ideaal om HF storingen weg te werken (capaciteit maakt niet veel uit).
Die linker wordt dacht ik vooral gebruikt voor "echte wisselspanning", dus in oscillatoren, filters,... Daarbij is de capaciteit en inductie van de condensator belangerijker, die moet nogal juist zijn, zo'n ontstoringsbeestje moet gewoon wat storing wegwerken en mag gerust ferm afwijken qua capaciteit.
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op maandag 23 oktober 2006 22:05:28 ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
die linker dingen ( zilvergrijs geval 0 is) heeft het F_e keurmerk 'OUDEN BROL' ( voor je 'flamed' lees eerst gans het verhaal.. materiaal is heel goed , de kak-constructie van siemens trekt op geen kl..eurpotl..oten.
zoals hier al imeand schreef ; die dingen zuigen vocht opmaar ook : ze verlopen in waarde , de poten vallen er na verloop van tijd vanaf , zijn slecht bestand tegen mechanische schokken ( ik heb er geziene in printen uit weefgetouwen .. na 2 maanden stonden alleen de pootjes nog op het bord , het lichaampje lag onderaan de kast ... )
elektrisch zijn die dingen wel zeer goed voor AC signalen. foliecondensatoren MKM , MKT , PEN en dergelijke zijn heel goed,
alleen de triestige constructie van siemens heeft ze een slechte naam bezorgd.
philips had krak dezelfde maar dan gecoat in een oranje jasje.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 23 oktober 2006 22:15:51 schreef free_electron:
zoals hier al imeand schreef ; die dingen zuigen vocht opmaar ook : ze verlopen in waarde , de poten vallen er na verloop van tijd vanaf , zijn slecht bestand tegen mechanische schokken ( ik heb er geziene in printen uit weefgetouwen .. na 2 maanden stonden alleen de pootjes nog op het bord , het lichaampje lag onderaan de kast ... )
elektrisch zijn die dingen wel zeer goed voor AC signalen. foliecondensatoren MKM , MKT , PEN en dergelijke zijn heel goed,
alleen de triestige constructie van siemens heeft ze een slechte naam bezorgd.
philips had krak dezelfde maar dan gecoat in een oranje jasje.
Vocht opzuigen kunnen ze inderdaad heel erg goed, ik heb er een hele hoop gezien die 'gepoft' uit het soldeerproces kwamen.
Siemens Matsushita/Epcos maakte ze ook met een kunststof huisje gesealed in epoxy, inderdaad een stuk degelijker.
Deze open constructie werkt wel goed bij produkten die worden ingegoten in epoxy of PUR.
Ze zitten onder andere in de 'brick' omzetters van Vicor.
Op 23 oktober 2006 22:26:15 schreef Xenobinol:
[...]
Siemens Matsushita/Epcos maakte ze ook met een kunststof huisje gesealed in epoxy, inderdaad een stuk degelijker.
[...]
Met de blauwe kopse kanten.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 23 oktober 2006 23:34:53 schreef Henry S.:
Met de blauwe kopse kanten.
Die bedoelde ik niet, maar nu je ze zo noemt, ik ken ze.
De verbeterde versie, zullen we maar zeggen
zoals ik nu dus begrijp zijn die rechter(die aan elkaar gesoldeerde zilveren blokkies) goed voor AC gebruik, alleen zijn deze kwalitatief niet echt goed te noemen.
Die rechter(die gele) zijn daar en tegen goed te gebruiken als ontstoringscondensator bij digitale IC's.
Maar waar kan ik die rechter kopen?
Bij elektronica-onderdelen(http://www.elektronica-onderdelen.nl/?page=product&id=868) staat geen plaatje.
Bij conrad staan er wel een paar: ,
[mod edit] direct linken naar de site van Conrad gaat niet goed. Geef de bestelnummers.
maar dan moet ik dus niet die zilveren goedkope nemen, maar die blauwe daaronder?
Verder vind ik het juist handig zoals die rechter(gele in het begin plaatje), omdat je die erg makkelijk te monteren zijn op een pcb.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op dinsdag 24 oktober 2006 07:31:38 ]
zoals ik nu dus begrijp zijn die rechter(die aan elkaar gesoldeerde zilveren blokkies) goed voor AC gebruik, alleen zijn deze kwalitatief niet echt goed te noemen.
Beetje problemen met links en rechts?
De linker zijn prima voor huistuinenkeukengebruik. De problemen doen zich bij industrieel gebruik voor en vochtige omgevingen, ik heb projecten vol met die dingen omdat ze toendertijd standaardcomponenten waren.
Het gemakkelijk monteren zijn ze beiden, alleen is de linker bedoelt voor een bepaalt raster.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 oktober 2006 12:35:24 ]
Anoniem
Vreemd allemaal, ik heb er nooit meer bij stilgestaan, maar toen de Siemens MKT condensatoren zo'n 20 jaar geleden volop in de mode waren, werden ze als duur maar van superieure kwaliteit omschreven.
Nu moet je idd niet aan de pootjes gaan sleuren,maar dat kon je bij de vorige generaties vlagcondensatoren ook niet.
En bij de huidige ook niet (daar hangen geen draadjs meer aan)