Simpel robotje

Ik moet samen met een vriend van mij een sector werkstuk maken, en je mog zelf weten wat je ging maken en presenteren. Het is de bedoeling dat we iets nemen wat ons interesseerd, en wij dachten zo even om een robotje te gaan maken. Mijn vriend die wou meteen een lopende robot doen maar ik zei dat dat dus onhaalbaar was voor ons VMBO TG4-ers (richting techniek).

Nou heb ik zo bedacht om iets simpels te maken, allereerst moet het dus zonder PIC of AVR of iets wat met programmeeren te maken heeft gebeuren.
En omdat we maar weinig geld (denk ik) tot beschikking heb ook zo goedkoop mogelijk, maar dat is jullie probleem niet :p.
Het idee is om het robotje naar het licht toe te laten rijden (dus een licht zoeker), met acherop een klein zonnepaneeltje zodat hij als hij in het licht is zichzelf kan gaan opladen (dus stil gaan staan en de accu opladen...).

Ik weet niet tot hoever dit realizeerbaar is zonder programmeeren.... Maar ik dacht zo dat jullie ons wel een zetje in de goede riching konnen zetten :)

Alvast bedank! (als je meer info nodig hebt dan zeg het maar!)...

-->Volgende pagina post met het eerste schema, daar lezen!<--

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 6 november 2006 18:33:24 schreef Nieko:
Ik moet samen met een vriend van mij een sector werkstuk maken, en je mog zelf weten wat je ging maken en presenteren. Het is de bedoeling dat we iets nemen wat ons interesseerd, en wij dachten zo even om een robotje te gaan maken. Mijn vriend die wou meteen een lopende robot doen maar ik zei dat dat dus onhaalbaar was voor ons VMBO TG4-ers (richting techniek).

Nou heb ik zo bedacht om iets simpels te maken, allereerst moet het dus zonder PIC of AVR of iets wat met programmeeren te maken heeft gebeuren.
En omdat we maar weinig geld (denk ik) tot beschikking heb ook zo goedkoop mogelijk, maar dat is jullie probleem niet :p.
Het idee is om het robotje naar het licht toe te laten rijden, met acherop een klein zonnepaneeltje zodat hij als hij in het licht is zichzelf kan gaan opladen (dus stil gaan staan en de accu opladen...).

Ik weet niet tot hoever dit realizeerbaar is zonder programmeeren.... Maar ik dacht zo dat jullie ons wel een zetje in de goede riching konnen zetten :)

Alvast bedank! (als je meer info nodig hebt dan zeg het maar!)...

msn me maar
ik ben nu begonnen met een robot met AVR maar zonder heb ik ook nog wel wat ideeen voor

AVR powerd

Het kan goed wat je wil. maar zonder te programmeren zal dit na mijn mening best wel moeilijk worden.

wat je bijvoorbeeld wel kan doen is dat je de robot laat rijden op wieltjes. zodra hij ergens tegenaan rijdt hij de andere kant op gaat rijden. dit met een relais bijvoorbeeld..

groetjes

ga eens zoeken op beam robot's
photopopper, en photovore

dit doet aardig wat jij graag zou willen. en ook de walkers zijn leuke dingen om te onderzoeken.

gr madthijs

Op 6 november 2006 18:46:47 schreef riba:
Het kan goed wat je wil. maar zonder te programmeren zal dit na mijn mening best wel moeilijk worden.

wat je bijvoorbeeld wel kan doen is dat je de robot laat rijden op wieltjes. zodra hij ergens tegenaan rijdt hij de andere kant op gaat rijden. dit met een relais bijvoorbeeld..

groetjes

dat zowiezo maar met een zonnepaneel is het goed regelbaar om de spanning op te slaan 20 sec ofz. wachten
Dan weer checken en dmv bijv een comperator kijken of de spanning niet gedaald is
en anders ompolen

AVR powerd

Het is dus wel de bedoeling dat er wielen onder komen he :p. Anders word het erg moelijk.
@madthijs, ik zal eens kijken :)

kan wat je zegt ja.

dit is al wel iets moeilijker.. en ik vindt het moeilijk om in te schatten wat voro niveau die studenten hebbe... maar het is wel een goed idee wat je zegt..

Op 6 november 2006 18:53:35 schreef Nieko:
Het is dud wel de bedoeling dat er wielen onder komen he :p. Anders word het erg moelijk.
@madthijs, ik zal eens kijken :)

zou jij mij willen toevoegen ?

AVR powerd

Op 6 november 2006 18:53:57 schreef riba:
kan wat je zegt ja.

dit is al wel iets moeilijker.. en ik vindt het moeilijk om in te schatten wat voro niveau die studenten hebbe... maar het is wel een goed idee wat je zegt..

ahum ik doe nu 3e jaar kader
dan ga ik ervan uit dat hij het ook snapt

AVR powerd

Ik ben ook van plan een robot te gaan maken, een die rond kan rijden zonder ergens tegen aan te knallen. Ik heb niet erg veel verstand van progameren dus ik ga hem denk maken met 2lichtsluizen, misschien ook een idee voor julie

Op 6 november 2006 18:57:20 schreef buzzer:
Ik ben ook van plan een robot te gaan maken, een die rond kan rijden zonder ergens tegen aan te knallen. Ik heb niet erg veel verstand van progameren dus ik ga hem denk maken met 2lichtsluizen, misschien ook een idee voor julie

vertel je idee eens ?
ik ben nog een oplossing aan het zoeken om de detecteren nergens tegenaan te botsen

AVR powerd

Op 6 november 2006 18:53:57 schreef riba:
kan wat je zegt ja.

Ik heb misschien VMBO TG niveau voor bijv. nederlands en talen etc. (omdat ik daar erg slecht in ben) maar kwa electronica weet ik toch wel iets meer :). Ik heb de nodige ervaring met schema's lezen maar het maken er van, lukt nog niet 100%, maar ik kan het wel een beetje :)..

Op 6 november 2006 18:58:32 schreef roelke.nl:
[...]
ik ben nog een oplossing aan het zoeken om de detecteren nergens tegenaan te botsen

Ik heb vroeger het tijdschrift "Real Robots" gehad, daar kon je zelf je robot bij bouwen... Daar heb ik ook wel wat van geleerd. Je kunt bijv. IR gebruiken of misschien ultra-sone?

[Bericht gewijzigd door Nieko op maandag 6 november 2006 19:01:28

ik ben doe nu examen jaar high tech metalectro.. da is eigenlijk werktuigbouwkunde en electronica in in opleiding niveau 4 mbo.. dus da snap ik wel..

leuke idee'n trouwens allemaal

Op 6 november 2006 18:59:07 schreef Nieko:
[...]
Ik heb misschien VMBO TG niveau voor bijv. nederlands en talen etc. (omdat ik daar erg slecht in ben) maar kwa electronica weet ik toch wel iets meer :). Ik heb de nodige ervaring met schema's lezen maar het maken er van, lukt nog niet 100%, maar ik kan het wel een beetje :)..

ik hoop het
het is niet makkelijk

overgens he :

waarom lees je steeds over mij msn vraag heen :p

AVR powerd

Op 6 november 2006 18:58:32 schreef roelke.nl:
[...]

vertel je idee eens ?

fototor en irled links-vanvoor en fototor en irled rechtsvanvoor en dan allebei een beetje naar elkaar toegericht zo / \ zodat de irlicht niet in de fototor schijnt en zo gauw er een voorwerp voor komt weerkaatst het irlicht in de fototor en valt een motortje stil zodat de robot draait en dan rijdt hij weer verder:)

Op 6 november 2006 19:03:15 schreef buzzer:
[...]
fototor en irled links-vanvoor en fototor en irled rechtsvanvoor en dan allebei een beetje naar elkaar toegericht zo / \ zodat de irlicht niet in de fototor schijnt en zo gauw er een voorwerp voor komt weerkaatst het irlicht in de fototor en valt een motortje stil zodat de robot draait en dan rijdt hij weer verder:)

jah en met een spiegel of dergelijke stopt ie veel erder dan met een zwarte muur

AVR powerd

Ik wil nog even toevoegen dat wij ook maar 4-6Weeken de tijd hebben, vrijetijd kan ook nog, zoals ik nu doe :p

Op 6 november 2006 19:21:37 schreef roelke.nl:
[...]

jah en met een spiegel of dergelijke stopt ie veel erder dan met een zwarte muur

laat hem dan niet in een ruimte met een spiegel rijden:+

en zo lijkt het net of hij zichtzelf lelijk vindt:+

Op 6 november 2006 19:36:25 schreef buzzer:
[...]
laat hem dan niet in een ruimte met een spiegel rijden:+

en zo lijkt het net of hij zichtzelf lelijk vindt:+

jah met dat is het probleem ontwijken ;)

AVR powerd

maar is er een H-brug IC wat er bijv. 2 of meer bevat (1 is ook al goed)? Ik heb gekeken bij de IC-Database op deze site, maar ik kan er geen vinden..

Op 6 november 2006 20:59:49 schreef Nieko:
maar is er een H-brug IC wat er bijv. 2 of meer bevat (1 is ook al goed)? Ik heb gekeken bij de IC-Database op deze site, maar ik kan er geen vinden..

De L298 bevat er 2
maar kost ook 5 euro

dus zal jij beter af zijn met 2 relais
dan kun je wel maar 1 wiel achteruit draaien maargoed

AVR powerd

Zou iemand ons kunnen helpen? roelke en ik (tenminste vind ik) komen er niet uit.
Hoe kun je zo'n LDR aansturing maken zonder te programmeeren, zodat hij licht zoekt?

gebruik je zonnepaneel ook als sensor.
scherm het paneel langs de zijkanten af zodat die "recht" vooruit kijkt.
als accu-spanning beneden ingestelde waarde komt dan draait de robot rondjes en stop als die de lamp ziet.
rijd dan naar de lamp tot max spanning op paneel is bereikt.
laad de accu op en als die boven de ingestelde waarde is gaat die rijden.
met timers kun je een parcours maken.
drie sec rechtdoor-twee sec links enz

aanvullen met eigen fantasie:)

?

Op 7 november 2006 15:11:56 schreef Nieko:
Zou iemand ons kunnen helpen? roelke en ik (tenminste vind ik) komen er niet uit.
Hoe kun je zo'n LDR aansturing maken zonder te programmeeren, zodat hij licht zoekt?

het probleem is dat we hier over struikelen :

oe kunnen we de spanning een relatief korte tijd (1 minuut) opslaan zonder dat de waarde echt verandert

AVR powerd

Op 7 november 2006 15:38:03 schreef johne:
gebruik je zonnepaneel ook als sensor.
scherm het paneel langs de zijkanten af zodat die "recht" vooruit kijkt.
als accu-spanning beneden ingestelde waarde komt dan draait de robot rondjes en stop als die de lamp ziet.
rijd dan naar de lamp tot max spanning op paneel is bereikt.
laad de accu op en als die boven de ingestelde waarde is gaat die rijden.
met timers kun je een parcours maken.
drie sec rechtdoor-twee sec links enz

aanvullen met eigen fantasie:)

jah zover was ik ook
ik kwam al met een comperator
maar je moet de vergelijk spanning tijdelijk kunnen opslaan
en dat is lastig

AVR powerd