/

[Bericht gewijzigd door vlad op (100%)]

Jah, maar er was geen tijd meer om nog een nieuw IC te bestellen vandaag dat ik die niet nieuw heb...

Oké het uiteindelijke schema dan maar hier:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school_fixed_werkend.GIF
Nu is er nog 1 probleempje bij dit schema... Als hij word geschakeld dan schakelen de relais wel maar schakeld er maar 1 relais uit... Is de oplossing gewoon een haffel diodes?
De voedings spanning komt namenlijk allemaal uit 1 bron..

Naar mijn idee moet ik een diode achter R2 en achter R5 plaatsen.. Klopt dat? Wil iemand het AUB voor mij controleeren...

Nee hoezo? Als test voeding hebben we op school een gewoone regelbaare voeding gebruikt en hier thuis heb ik (omdat mijn labvoeding nog niet af is) een PC voeding gebruikt.. Bij beide werkt hij niet zoals het moet... Lijkt me stug dat het een soldeer fout is omdat ik die niet kan ondekken...

Oké kan iemand mij helpen bij dit probleem:
Ik heb nu dit schema:
En nu heb ik de motoren vervangen door 2 leds om het te testen... Nou kom ik er achter dat alleen de schakeling aan de linker kant het doet, de rechter kant blijft constand aan.. Kan het zijn dat er een component kapot is zoals bijv. een transistor, dit kan gerust zijn omdat de onderelen van school af komen en niet echt nieuw zijn (veel al een keer gebruikt en weer terug gedumt), en kan ik bijv. T1 of T2 vervangen door een BC547C omdat ik die hier nog wel heb liggen waarvan ik zeker weet dat ze het doen, BC547B's heb ik maar 2 en die zijn ook al gebruikt, ze zullen het wel doen maar er op vertrouwen doe ik niet echt...
Ik heb op mijn multimeter wel een tor tester, maar ik weet niet hoe die werkt... Kan iemand mij die uitleggen bij welk nummer dat de tor nog goed is...

de schakeling is vanaf het midden gezien toch aan allebei de kanten hetzelfde opgebouwd? dan moet er dus wel een onderdeel kapot zijn.
normaal staat er bij bc547b iets van 300. de hfe wordt dan gemeten

Och ja vergeten te vertellen, voor de handigheid.. Het zijn gewoon 2 timer schakelingen :p
maar ik zal ze eens los maken en kijken.

EDIT,,
WOW nou moet het niet veel gekker worden... Nu heb ik de transistor weer terug gesoldeerd (omdat hij goed was) en nu doet telkens (als ik de stroom er weer af haal en weer op zet) dan de linker en dan de volgende keer de rechter kant het goed, ik heb zelfs 1x gehad dat ze het beide goed deden... Wat is hier de oorzaak van?

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Zet eens 10k over elk C1 en C2.

Transistor testen: pootjes in de juiste gaatjes, meter op juiste stand en Hfe aflezen.

Jah hoe ik de tranistor moet meten weet ik nu wel :p
Maar die 10k weerstand helpt niet meer als een kleine vertraging van het uitschaklen en dat hij nu niet meer zo raar doet nu doet alleen de linker kant het weer, de rechter kant werkt iedere keer niet....

Meet de spanning over de relais, misschien net te weinig om ze aan te trekken, oftewel de stuurtor komt niet in verzadiging.

Je begrijpt het verkeerd, ze schaklen beide in maar alleen de linkse schakeld weer uit. Dus hij blijft constand aan in plaats van uit..

Vaag, zie btw wel wat anders, schakelaars staan zo parallel...

T3 kan waarschijnlijk T4 niet goed afknijpen, leg de emitters van T1 en T3 eens aan massa.

Klopt dat hoort zo..
Maar ik heb het gedaan, ik had dat alleen bij T3 en T4 gedaan maar toen deed hij het niet meer aan de kant van T1 en T2.. Nu heb ik dat ook gedaan bij de kant van T1 en T2 en hij werkt nu goed :)
Heel erg bedankt Henry S. :)

Ben de draad kwijt.

Op 4 januari 2007 18:20:51 schreef Nieko:
Klopt dat hoort zo..

Dat S1 parallel aan S2 zit? Dacht het niet, dat stuurt beide kanten tegelijk aan, of je nu S1 of S2 indrukt maakt dan niet uit...
P1+R3 komt daarbij ook parallel aan P2+R6, vast niet zo bedoelt. ;)

Maar ik heb het gedaan, ik had dat alleen bij T3 en T4 gedaan maar toen deed hij het niet meer aan de kant van T1 en T2.. Nu heb ik dat ook gedaan bij de kant van T1 en T2 en hij werkt nu goed :)
Heel erg bedankt Henry S. :)

Ik gok er op dat 'het' de emitters van T1 en T3 rechtstreeks naar de massa trekken is...

Jah, maar het moet niks uit maken welke knop je in drukt, jah misschien veranderen we nog wat als we zeggen dat we toch iedere kant appart willen aan stuuren. Maar er komen 2 voelsprieten aan de "robot" zodat hij alles voelt maar of hij nou links of rechts iets voelt, hij moet telkens hetzelfde doen dus vandaar dat we S1 en S2 ( de "voelsprieten" ) parallel aan elkaar hebben gezet.
Maar als ik het goed begrijp hadden we ook een diode tussen S1+S2 en R3+P1 en zo ook bij S1+S2 en P2+R6.. Dan had het ook kunnen werken lijkt mij of niet?

Nou wat maakt het nog uit, hij werkt nu dus alles is goed :)

Nu heb ik inplaats van de led de motoren correct aangesloten op de relais.. Maar ik heb nu een erg groot probleem... De timer schakeld niet meer uit! Teven zit hij nu op 4 1,5V batterijen aangesloten in plaats van een 5V voeding.. Kan dit misschien het probleem zijn? Dat hij nu alsnog weer te veel spanning krijgt dus dat hij niet uit kan schakelen? Alleen nu schakelen ze beide niet uit en toen was het dat er maar 1 niet uitschakelde..
Dit is een groot probleem omdat wij maandag al onze presentatie moeten doen, dus moeten we nog snel even kijken of we dit opgelost krijgen... Moet er misschien een diode parallel over? Het kan niet in serie want dan krijg je het probleem dat hij niet meer achteruit wil en dat is nou net de bedoeling... En nu rijd hij eigenlijk alleen maar achteruit en niet vooruit!

Kan iemand ons hulp bieden?

Ik heb nu de laatste hand gelegt aan het lijmen aan de robot, maar hij werkt nog steeds niet! En maandag hebben wij presentatie van de robot.. Presentatie is al klaar, nu werkt de robot nog steeds niet.. Het is een erg belangrijk werkstuk dus kan iemand ons AUB hulp bieden of weten jullie het ook niet meer? :o

Spanning kan te laag zijn, relais trekken niet goed aan etc... Had je toch kunnen testen?

Waar moet een diode over? Niet over de motor maar over de voeding.

Nee hij schakeld niet meer uit, hij schakeld 1x aan en niet meer uit... Dus de spanning is dan eerder te hoog... En hoezo een diode over de voeding?

Ik heb nu ff de motoren er af gesoldeerd, maar zonder de motoren werkt hij ook niet meer.. Beide schakelen ze in en niet meer uit! Wat is hier aan de hand? Er blijft constand dezelfde spanning op het relais staan, dus het word niet eens minder. Morge moet hij eigenlijk af zijn...
EDIT,,
AHA, na 2 diodes te hebben geplaatst heb ik 1 van de timers aan het werken gekregen nu de andere nog...
Nog iets gevonden, een van de weerstandjes zat niet meer verbonden met de potmeter... Nu heb ik weer hetzelfde probleem als eerst, dat er 1 niet meer uit wil...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Hier het schema, met motoren er op aangesloten heb ik uitgevonden dat maar 1 kant van de schakeling werkt.. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school_fixed_bijna_werkend.GIF
Voor de gene die het nog steeds niet weten, het is een dubbele timer...

EDIT,
Hij werkt, geen hulp meer nodig!

/

[Bericht gewijzigd door vlad op (100%)]