Ik heb vandaag in Helmond bij Westerhof Electronica Natriumpersulfat (250 gram) gekocht voor 8 euro. Die meneer daar zei dat ik het gewoon moest oplossen in warm water en dan kan de belichte en ontwikkelde print erin.

Wie heet ook wel een met natriumpersulfat geetst en heeft daar misschien foto's van? of een goede beschrijving???

Bastiaan

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Volgensmij gewoon gebruiken zoals die man vertelde, dat is dezelfde manier als met IjzerIIIChloride. Kijk bij de artikelen hier op de site voor meer info daarover.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik gebruik natrium/ammoniumpersulfaat op printjes de etsen.
Dit gaat op dezelfde wijze als met ijzerIIIchloride.

Je kan persulfaat echter niet gebruiken in een schuim- etsmachine, het schuimt namelijk niet.

Kan het wel in zo'n bubbelbadje?? Want ik was vanplan om die te gaan maken van plexiglas.

Aedolon

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

waarom niet ? :) zo een schuimets machine zuigt... waar het schuim geproduceerd wordt daar het dichtste bij gaat het koper er het snelste af...

Atlantis

ciao 4 now.....

Natriumpersulfaat is ideaal om een print te etsen. Er hangt helaas, vanwege het millieu-aspect, wel een prijskaartje aan.... Een vers natriumpersulfaat bad echter, op een temperatuur van 40-50 graden C lost al het overbodige koper van je print op in zo'n 5 minuten waarbij de oplossing van het natriumpersulfaat steeds blauwer wordt. Wanneer de oplossing echt blauw is en niets meer doet kan ik aanraden om de oplossing met gips te vermengen: dit geeft een harde klomp die eenvoudig bij het afval kan. Ferrie-Chloride is uiteraard een veel beter alternatief zoals Bastiaan opmerkte: minder millieu belastend en dtg ook veel goedkoper. Het is smerig spul maar het werkt net zo goed als natriumpersulfaat, behalve dan dat natriumpersulfaat niet "underetched" waarbij je met Ferrie-Chloride er echt op moet letten dat je de print op tijd uit 'het sop' haalt. Anders worden de verbindingen wel erg dun.....

en nog ff over het ontwikkelen met crofty (gootsteenontstopper) hoe gaat dat precies??

ontwikkeld er hier iemand met gootsteen ontstopper? zoja welk merk?

Bastiaan

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 29 maart 2003 20:10:17 schreef Olivier:
ontwikkeld er hier iemand met gootsteen ontstopper? zoja welk merk?

Zowat heel CO doet het met een gootsteen ontstopper. Iedereen alleen weer met een ander merk, maar als het een gootsteenontstopper is en je kunt iets van "caustic soda" op de verpakking terugvinden dan kun je het gebruiken.

Los maximaal 15gr van dat spul op in 1 ltr. water. (let op, het water wordt vrij warm, tot heet). Voor het ontwikkelen is het niet nodig dat het warm is dus je kunt het gerust laten afkoelen en de volgende keer weer koud gebruiken.

Leg je printje in de vloeistof en schud het een beetje heen en weer. Ga hiermee door tot er geen rood/paarse waas meer van je printje afkomt. Spoel het daarna goed af met water en dan kun je het gaan etsen.

bedankt bastiaan voor de info. en kan je die fotogevoelige printjes gewoon knipper/zaagen ofzo?? zonder dat ze kapot gaan. want ik heb per printje 4.50 betaald.

Op 30 maart 2003 12:16:36 schreef Olivier:
bedankt bastiaan voor de info. en kan je die fotogevoelige printjes gewoon knipper/zaagen ofzo?? zonder dat ze kapot gaan. want ik heb per printje 4.50 betaald.

Je kunt ze zagen met een fijn zaagje in een decoupeer zaag (Dat doe ik tenminste). 4.50 per printje is wel veel, ik betaal 2.95 voor een 100x160mm printje bij mijn electroboer!

Bastiaan

Op 30 maart 2003 12:19:25 schreef Tristan:
4.50 per printje is wel veel

Je weet natuurlijk niet hoe groot dat printje is.

Ronflonflon-tip van Jan Vos:
Zet je decoupeerzaag-machine (met ijzerzaagje) op de kop in een houder of een bankschroef.
Zo beschadig je niet de koperlaag en is het overzichtelijk zagen langs het lijntje.

By the way: zorg ervoor dat je caustic soda echt goed opgelost is in het water, want als er een onopgelost korreltje op je belichte print komt, "brand" je fotolaag daar ter plekke weg.

Met een "flinke" schaar om gewoon zon ding uit de supermarkt gaat het ook uitstekend, probeer maar eens, keurig nette randen ! ooit eens geprobeerd en supersnel te knippen

dan heb jij denk ik geen epoxy printplaten, maar karton.Of niet? als je wel epoxy heb, dan ga ik t ook ff proberen ;-)

[Bericht gewijzigd door casemoddertje op vrijdag 4 april 2003 21:23:01 ]