Asuro robot (soldeer) ervaringen.

We moetten binnekort, een setje van velleman ofzo gaan solderen voor school.
Gewoon puur als soldeer oefening, niet om de elektronica zelf ofzo.
Maar ik heb nog nooit op een printplaatje gesoldeerd.
Ik kan wel redelijk netjes gewone losse componentjes solderen.

Ik had eens die asuro robot zien staan op de site van conrad.

Het is toch gewoon de pinnejes door de gaatjes steken, vertinnen en vastsolderen en pootjes afknippen?

Dus ik vraag me nu af, of zoiets een beetje te doen is, vooral die PIC-houdertjes enzo.

Inderdaad, en ervoor zorgen dat alles op de goede temeperatuur komt, te koud en/of bewogen dan heb je een koude las, die gaat problemen geven op ten duur, te heet en je komponentjes zijn im eimer. Maar hier is inderdaad ervaring de beste leermeester.

carpe cerevisi

Wat bedoel je met op goede temp brengen?
Temp instellen ofzo of gewoon verhitten tot hij goed vloeit?

En ervaring de beste leermeester...
Bedoel dat je er veel mee leert of dat je best wat ervaring hebt voor je er aan begint?

Want het is eigenlijk de bedoeling dat hij wel gaat werken aangezien hij €50 kost natuurlijk :p

Solderen leer je aleen maar door vaak te doen. Als je voor alle kritische en dure komponenten (Controller e.d.) een voetje gebruikt, en de rest niet al the heet stookt dan moet het heel goed te doen zijn. Mijn soldeerbout staat afgestelt op 350'C en met een seconde of twee/drie heb ik een nette soldeerverbinding. Maar je ziet het snel genoeg wat een goede en wat geen goede verbinding is.

carpe cerevisi

Ik heb ook de asuro robot gesoldeert.
Het is goed te doen.. goed kijken waar je begint en of je er allemaal nog wel goed bij kan op het einde, dan is het goed te doen.

Niet te warm stoken en goed opletten dat de soldeerpunten elkaar niet raken als je er spanning op gaat zette..

succes

groetjes,

Erik

Met de lage componenten beginnen, en dan verder gaan met de daaropvolgende lage componenten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Henry S.

Moderator

Velleman levert goede documentatie bij een kits. :)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Wat bedoelen jullie met de lage componenten beginnen?
eerst weerstandjes enzo en dan pas de condensators enzo?

Heeft er mischien iemand een foto van de achterkant van de asuro? Kan er op het i-net zo direct geen vinden.

Is het trouwens ook niet best dat je een beetje in het midden van de printplaat begint en zo naar buiten toewerkt?

@Henry S.: Ik had bij velleman ook al een klein robotje gezien maar deze leek me veel cooler en kan je ook zelf programmeren :)

En van de asuro staat er ook een engelse handleiding van 80 pagina's ofzo die ik nu aan het doorlezen ben :)

Eerst inderdaad met weerstanden beginnen, als je met elco's zou beginnen dan moet je later al je weerstanden met de hand tegen de print aanhouden.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

zijn er trouwens nog componenten waar ik op moet letten kwa warmte?

Ik heb wel eens gelezen dat je daartegen eventueel een stuk ijzer ertegen kan houden of een oude heatsink ofzo.

Zo gevoelig zijn de meeste komponenten nu ook weer niet. Ik heb wel eens een SMD mosfet aan mijn soldeerboutpunt laten hangen voor een paar seconden, en die heeft het ook overleefd. Het belangrijkste is echter netjes werken, zodat je geen soldeer verbindingen maakt die er niet horen. Houd je print goed schoon (zelfs niet onnodig aanraken), zodat het tin mooi uit kan vloeien. Voor de zekerheid kun je de "gevoelige" componenten (I.C.'s etc) in een voetje zetten.

carpe cerevisi
Henry S.

Moderator

Op 8 november 2006 20:15:10 schreef robbeke:
zijn er trouwens nog componenten waar ik op moet letten kwa warmte?

Ik heb wel eens gelezen dat je daartegen eventueel een stuk ijzer ertegen kan houden of een oude heatsink ofzo.

Als die er tussen zitten dan wordt dat aangegeven in de handleiding, in tegenstelling tot die van Conrad |:(, en gebruik voor het koelen aluminium, geen ijzer.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.