Ik ben op zoek naar 2 stappenmotoren voor een robot van ongeveer 5 kg.
Deze moet soepel kunnen voortbewegen, dus heb ik een vraagje tbv het aantal Nm wat ik dan nodig zou hebben.

Ik heb deze motor gevonden, eerste uit het rijtje: http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Stappenmotoren/Stappenmotoren_…
Deze is 0.5 Nm, is dit veel? genoeg? of te weinig, hoe kan ik ongeveer zelf nagaan hoe sterk zoiets is?

Als ik aan dit motorje een wiel hang met een straal van 1 meter, zou hij 0.5 KG moeten hijsen?

even mijn mechanica bovenhalen:

moment M=f*d, dus bij een straal van 1 meter:

M=0.5=f*1 => f=0.5N

f=m*a -> 0.5=m*10 (valversnelling, ik weet, 9.81, maar we ronden af hier)

=> m=0.5/10=0.05 kg = 50 gram.

Maar dat zou ook wel fout kunnen zijn... mechanica was niet mijn beste vak. Maar ik denk dat er wel een idee van waarheid achter zit...

Bij een kortere straal zou je meer moeten kunnen tillen

Nee, dat is 50 gram op een meter.

Edit: helaas, 10s te langzaam, maar dezelfde conclusie als hierboven.

[Bericht gewijzigd door Boudie op ]

ok, 50 gram dus. Op een straal van 4 cm is dat 50g*(100/4)= 1250g = 1.25 kg. Volgens mij is dat wat aan de lage kant voor een robot, als de wielen al gauw 8 cm in doorsnee zijn? Of zou het meevallen. Wat van stappenmotoren worden hier veel voor gebruikt eigenlijk?

Op 13 november 2006 11:14:30 schreef Boudie:
Edit: helaas, 10s te langzaam, maar dezelfde conclusie als hierboven.

Kikken :)

Op 13 november 2006 11:20:52 schreef remy:
ok, 50 gram dus. Op een straal van 4 cm is dat 50g*(100/4)= 1250g = 1.25 kg. Volgens mij is dat wat aan de lage kant voor een robot, als de wielen al gauw 8 cm in doorsnee zijn? Of zou het meevallen. Wat van stappenmotoren worden hier veel voor gebruikt eigenlijk?

Hoh, dat weet ik zou gauw ook niet. Hangt allemaal een beetje af van het gewicht van je robot, hoe soepel de wielen draaien, ... Tot zo ver rijkt mijn mechanica helaas niet meer :)

ja ik denk dat de robot, ongeveer 40x30 cm groot al gauw 5 kg weegt. Uiteraard worden de assen e.d wel gekogelagerd angedreven, dus dat zou allemaal vrij soepel moeten lopen.

Toch weer een beetje machanica: F=m.a, De F hadden we al uitgerekent: 0.5 N je massa van je robot is 5 kg, dus je maximale versnelling is 0.1 m/s (bij een wiel van 1 m) (als je nergens wrijving hebt) Als je bedenkt dat jij met nogmaal lopen al een tienvoudige versnelling hebt (1 m/s = 3.6 km/hr). Het verhaal wordt natuurlijk anders als je wielen maar 8 cm zijn, dan is je kracht 12.5 x so groot, en kun je "loopsnelheid" redelijk bereiken. Anders wordt het echter als er over een helling gegaan moet worden, maar ook dan is je eigen versenlling niet zo groot.

hmmm

Zou een nema 23 met 0.9Nm voldoen. Er komen er dus 2 op, elk drijft een wiel aan met een vertraging van 2 tot 3. (tandwiel verhouding)
Of zijn er voorbeelden van robots wel ke met deze motoren gebouwd zijn, ik zie meestal de nema 17 voor dit soort toepassingen, alleen staan het aantal Nm er dan niet bij :)

Hallo,

De grootte ( nema 23 of nema 17 ) maakt op zich in deze toepassing niet veel uit. Hooguit voor de montage en eventueel eigen gewicht van de motor.
Wat het koppel betreft, een motor van 0,5 Nm kan op een afstand van 1 meter een kracht van 0,5 N vasthouden. Dat is dus inderdaad 50 g.
Let wel, dit is vasthouden en niet in beweging krijgen. ( vandaar houdkoppel ).
Hoe groot de motor moet zijn in deze toepassing hangt van een aantal zaken af. Als de wielen licht lopen en de ondergrond is recht, is er niet veel kracht nodig om hem in beweging te krijgen/houden. Anders wordt het als er een grote versnelling nodig is of de weg naar boven loopt. Dan moet de motor vermogen leveren. Dan gaan er veel zaken meespelen, zoals de gebruikte driver, de spanning die de driver kan leveren, aantal microstappen, enz.
Daar kan heel veel aan gerekend worden, maar in de praktijk is het beter om het gewoon te proberen. Vandaar dat ik aanbied om de motoren te mogen ruilen als deze te sterk of te zwak zijn. Zolang ze maar goed behanderld zijn.
Groetjes
Harrie

Bij hoeveel omwentelingen levert deze dit koppel of hoeveel omwentelingen zijn nodig om voldoende beweging te krijgen?

Wellicht draait je motortje veel te snel rond om de gewenste beweging soepel te maken.

Met een overbrenging kun je veel winnen uiteraard, je vertraagd de beweging en vergroot de kracht.

De maat voor koppel * aantal omwentelingen is het vermogen.