examenvragen, gelijkstroommotoren, driehoek,sterschakeling

Allen bedankt voor jullie hulp op mijn vorige vragen,

Ik zit nu nog met een aantal vraagjes die ik ga krijgen,

1) welke soorten gelijkstroommotoren +werking

2) de driehoek en de sterschakeling

Kunnen jullie me nog even met deze helpen ?

Alvast bedankt

Henry S.

Moderator

Zoek eerst maar eens goed!

Antwoorden staan op CO, aankomen met 'ik kan niks vinden' gaat niet op, je vorige vraag kreeg je ook op een presenteerblaadje maar dat is niet de bedoeling van de Schoolvragen sectie!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 16 november 2006 00:15:53

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ben jij je handboek 'electrische machines' kwijt? :-)

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

Je ziet ze wel vaker in deze sectie, scholen zonder boeken... ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

google is echt goede zoekmachine zenne, keer proberen zou ik zeggen :P

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ster-driehoektransformatie

edit:

Soorten gelijkstroommotoren + eigenschappen:

Shuntmotor:

Bij shuntmotoren bestaan de veldwikkelingen uit veel dunne wikkelingen, en is de wikkeling parallel over de motor aangesloten. Een shuntmotor draait met een vrijwel constant toerental. De shuntmotor heeft een laag aanloopkoppel. Het koppel loopt evenredig aan de ankerstroom. Vergroot de ankerstroom, dan vergroot het koppel dus ook.

Seriemotor:

Bij seriemotoren bestaan de veldwikkelingen uit weinig dikke wikkelingen en is de wikkeling in serie met de motor aangesloten. Doordat de veldwikkeling in serie staat met het anker, zal bij een grote belasting een hoog koppel worden ontwikkeld. De stroom in het veld wordt groter en in het anker. Wordt de stroom in het anker 2 keer zo groot, dan dus ook in het veld. Hierdoor krijg je dus een 4 keer zo groot koppel. Hierdoor zal de motor in toeren dalen. Als de motor onbelast draait, loopt er een kleine stroom en dus een zwak veld. De motor zal dan sneller gaan draaien. Hierdoor onstaat een hoog toerental, en de motor zal op hol slaan.

Deze motor is dus goed te gebruiken bij toepassingen waar een hoog aanloopkoppel nodig is.

Compoundmotor:

Een compoundmotor is een combinatie van een shuntmotor en een seriemotor. Na gelang van de eisen aan de motor heeft hij serie-eigenschappen of shunt-eigenschappen.

Aanzetten:

Het aanzetten van een gelijkstroommotor wordt gedaan met een aanzetweerstand. Als de motor direct op het net zou worden aangesloten, trekt hij een veel te hoge stroom, waardoor de motor zou beschadigen. Dit komt omdat de motor vanuit stilstand nog geen tegenspanning heeft.

Er wordt een variabele weerstand in serie met het anker geplaatst zodat de stroom geleidelijk aan opgevoerd kan worden.

Omkeren:

De motor kan omgekeerd worden door de stroom door het anker om te keren of de stroom door de veldwikkeling om te keren. Worden ze beide tegelijk omgekeerd dan loopt de motor nog de zelfde kant op.

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op donderdag 16 november 2006 16:29:16

ster - driehoek, is ook een aanloopmethode. eerst in ster dan in driehoek.

Maar is ook een schakelmethode afhankelijk van de voeding. bv: een net van 3x230V en een motor van 230/400V. Deze motor schakel je best in driehoek om de volle vermogen te hebben.
Maar een net van 3x380V en motor van 230/400V. Deze motor schakel je best NIET in driehoek, maar in ster.

Verklaring van motorgegevens 230/400V:
-er mag 230V staan over elke fase.
-er mag 400V staan over elke lijn.
fasespanning= lijnspanning / vierkantwortel 3

ah en een gelijkstroommotor nooit onbelast laten draaien.

Wel een beetje laat maar toch: een gelijkstroom motor mag onbelast aanlopen, zolang het een veld heeft. Bij een seriemotor is de veldstroom gelijk de ankerstroom, en dus heel klein indien onbelast. Daarom slaan seriemachines "op hol" als ze niet belast worden.

(stond er ook eigenlijk al in....)

carpe cerevisi
GJ_

Moderator

Op 16 november 2006 18:02:02 schreef sbb:
ah en een gelijkstroommotor nooit onbelast laten draaien.

...tenzij het een gelijkstroomservo is.
(om het allemaal nog ingewikkelder te maken):-)