Hallo Forum

Sinds een tijdje ben ik bezig een vonkverspanings machine(tje)te bouwen.
Nu moet de aandrijving verzorgd worden door een omkeerbaar syngroon-motortje.
En die bestaan niet nu is er wel een motor die omkeerbaar is,dat werkt omdat er als het ware twee motoren in een behuizing zitten,deze zijn echter erg prijzig en slecht leverbaar.
Nu is mijn vraag is dit motortje ook te vervangen door een stappenmotor.

Groetjes Baldewini

Jazeker, geen probleem, als je maar de gepaste aansturing gebruikt.

En ervoor zorgt dat alle andere iegenschappen (toeren/koppel karakteristiek ook ongeveer dezelfde zijn. Op de keper beschouwd is een stappen motor een synchroon motor.

Move /Robotica en title-fix.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 13 december 2006 22:44:35 schreef LaStei:
(...) Op de keper beschouwd is een stappen motor een synchroon motor.

Zou je dit wat nader toe kunnen lichten? Zou dit inhouden dat je een stappenmotor wellicht met een frequentieregelaar zou kunnen aansturen?

Synchroon in de vorm van synchroon aan de aangeboden pulsen is uiteraard juist, maar dan zou je een relais dat je een blokgolf aanbiedt ook synchroon kunnen noemen.

De opbouw van een stappen- en een synchroonmotor komen erg overeen.
Een stappenmotor zou je kunnen aansturen met een tweefasige frequentieregelaar (zo die bestaat). Je zult voor een stappenmotor de spoelen met een faseverschil van 90 graden moeten sturen.

Het is waarschijnlijk eenvoudiger een schakeling te gebruiken die speciaal voor een stappenmotor bedoeld is.

Ik zou een stappenmotor nog synchroner dat een synchroonmotor willen noemen :)

Als ik het goed begrijp wil je iets positioneren met de motor, het is dan zowieso meer voor de hand liggend om dit met een stappenmotor te doen.

[Bericht gewijzigd door gradtje op ]

Het gaat hier om een machine die spanning opbouwd en als
de motor de elektrode doet zakken naar het werkstuk, een vonk over doet slaan.
De spanning zo staat in de sumiere omschrijving word vergeleken met de sperspanning van de zenerdiode, dan word de motor omgeschakeld gaat omhoog,als de condesatoren weer opgeladen zijn dan zakt hij weeer, en veroorzaakt weer een vonk, dat herhaald zich dan met ongeveer 5 maal per sec.
De afstand die afgelegd word bij zakken en omhoog gaan is slechts enkele tienden millimeters.
Helaas heb ik te weinig verstand van electronica om dit haarfijn uit te leggen.

Gr Baldewini

Waarom gebruik je geen elektromagneet? Stroom erdoor, pennetje hoog, geen stroom, pennetje naar beneden. En dan kun je de inductie van de spoel zelfs nog gebuiken voor een stevige vonk!

Hallo Lastei

Helaas ben ik pas een beetje met elektronica aan het knoeien,en zou niet weten hoe ik dit zou moeten doen.
Wellicht dat ik in mijn omgeving iemand zou kunnen vragen.
Van de vonkmachine heb ik een schema via de Ned vereniging
voor modelbouw.
Maar misschien is jou idee wel een betere oplossing.

Bedankt

Als de electrode niet al te zwaar is dan zou ik in dit geval voor een servo gaan.
Een goed deel van het mechaniek is dan al gerealiseerd, je zou zo een electrode aan de as kunnen maken. Wat je nog rest een een sturing voor de servo.

Pas wel op dat kruipwegen van je hoogspanning de boel niet vernielen. Hoogspanning neemt vreemde wegen en vernielt alle electronica in die weg. Ja ik spreek uit ervaring :)