ik ben op zoek naar iemand die mij zou kunnen uitleggen hoe je nu je ontwerpen die ik maak in rhino v 3,0 kunt uitvrezen? ik wil graag een cnc milling machine bouwen maar me eerst verdiepen in de software?
ik zit met hetzelfde idee in gedachten. Ik denk niet dat de software het probleem is. kijk zeker ook eens op www.usbcnc.comen hou ons de hoogte van je bouwvorderingen
bedankt voor je reactie!
de usb aansluitingen zijn interesant he!
maar goed wat is er mis met paralel?
en kun je zware stappe motoren ermee besturen? ik ben echt een leek op dit gebied. ik ben 2 jaar geleden bij complot op bezoek geweest deze kerel is echt een god op het gebied van cnc. door zijn interesses ben ik geenthousiasmeerd. en na jaren wil ik er zelf ook een, logisch als je zo'n ding hebt zien werken. zelf ben ik kunstenaar en zoek nieuwe mogelijkheden om me te uiten.
op mijn website kun je bij others mijn nieuwste vinding zien "stiro giro" het is een foamsnij machine die ik later cnc gestuurd wil hebben.
mijn website is www.stijgerart.nl ( wel geduld hebben)
ik zoek nog wel naar een antwoord op mijn vraag hoe kan ik mijn rhino files converten naar g code. of werkt het niet zo?
Op 31 december 2006 18:46:15 schreef stijgerart:
bedankt voor je reactie!
Niks mis met parallel alleen zal op de volgende generatie(s) computers parallel verdwijnen.
en kun je zware stappe motoren ermee besturen?
Dan zal er driverelectronica aan te pas moeten komen. Kijk eens op www.damencnc.nl, daar zijn o.a. kant-en-klare sets te koop.
ik zoek nog wel naar een antwoord op mijn vraag hoe kan ik mijn rhino files converten naar g code. of werkt het niet zo?
Met een cnc-machine kun je je als kunstenaar lekker uitleven. Rhinobestanden opslaan als .3dm en importeren in Visual Mill. Vervolgens allerlei parameters ingeven (vorm en afmetingen van het materiaal, freesdiameter, max. freesdiepte en nog een stuk of 20 parameters). Vervolgens exporteren als .nc- of .gc-bestand en importeren in je freessoftware (Mach3, turbocnc, kellycam of whatever).
Gr.
Erik
ik ben op zoek naar iemand die mij zou kunnen uitleggen hoe je nu je ontwerpen die ik maak in rhino v 3,0 kunt uitvrezen? ik wil graag een cnc milling machine bouwen maar me eerst verdiepen in de software?
3D object neem ik aan. Je kunt sowieso exporteren naar STL formaat. Dat is de standaard voor rapidprototyping. Dan denk ik niet dat er een commercieel programma is dat deze niet accepteert. Het formaat is zo simpel. De freesbanen kun je berekenen uit de STL met bijvoorbeeld Deskproto (als je er aan kunt komen). 2D is simpeler, want dan hoef je niet zoveel te berekenen. Ik heb dat ooit gewoon zelf geschreven.
Op 1 januari 2007 12:25:04 schreef erik1234:
uitleven. Rhinobestanden opslaan als .3dm en importeren in Visual Mill. Vervolgens allerlei parameters ingeven (vorm en
visual mill is er zelfs als rhino plug-in zie ik op de website.
[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
bedankt voor je reactie!
en kun je zware stappe motoren ermee besturen? ik ben echt een leek op dit gebied. ik ben 2 jaar geleden bij complot op bezoek geweest deze kerel is echt een god op het gebied van cnc. door zijn interesses ben ik geenthousiasmeerd. en na jaren wil ik er zelf ook een, logisch als je zo'n ding hebt zien werken. zelf ben ik kunstenaar en zoek nieuwe mogelijkheden om me te uiten.
op mijn website kun je bij others mijn nieuwste vinding zien "stiro giro" het is een foamsnij machine die ik later cnc gestuurd wil hebben.
mijn website is www.stijgerart.nl ( wel geduld hebben)
Ik denk ook dat het nadeel van de parallelle poort tov USB is dat bij de parallele poort de PC voor de stap/dir pulzen zorgt, bij het USB printje heeft het printje een proccessor die de pulzen maakt...
Xp heeft ook best moeite om de cnc machine bij te houden, veel cnc software is daarom ook nog in DOS...
en zeker een PC waar teveel op de achtergrond draait, mis opeens een paar pulzen als er een msn berichtje binnenkomt ...
maar je vroeg toch iets anders?
hoe je van een tekening naar werkstuk gaat toch?
ik kan alleen rhino v 3,0 niet.. en ook nog nooit mee gewerkt...
kan je wel uitleggen hou het via autocad ofzo gaat...
of met Artcam : http://www.artcam.com/videos/index.htm
Op 1 januari 2007 13:37:41 schreef Arjan Swets:
[...]Ik denk ook dat het nadeel van de parallelle poort tov USB is dat bij de parallele poort de PC voor de stap/dir pulzen zorgt, bij het USB printje heeft het printje een proccessor die de pulzen maakt...
Xp heeft ook best moeite om de cnc machine bij te houden, veel cnc software is daarom ook nog in DOS...
Of je neemt een afdanker PC van 500+ MHz met Windows 95 erop. In je kennissenkring kun je er vast wel gratis aankomen. Verder niets installeren behalve Windows en het freesprogramma. Dan valt het met de timing van de pulsjes in de praktijk best mee. Niet optimaal maar in de praktijk prima werkbaar.
Beste oplossing is dezelfde PC met Dos als O.S. en een Dos-freesprogramma. Of anders diezelfde kale PC met Windows en Mach3 als freesprogramma. Usb schijnt ook goed te werken, maar dan heb je weer een printje nodig tussen USB en driverelectronica http://www.usbcnc.com./
Op 1 januari 2007 13:37:41 schreef Arjan Swets:
[...]
kan je wel uitleggen hou het via autocad ofzo gaat...
of met Artcam : http://www.artcam.com/videos/index.htm
Autocad, Rhino of welk ander tekenprogramma maakt niets uit, zolang ze maar tekeningen kunnen opslaan als .dxf of .dwg. Vervolgens laad je de tekening in in een willekeurig CAM-programma. Artcam, Visual Mill, Bocnc zijn daar een paar voorbeelden van. Het Cam-programma genereert de benodigde g-code voor het freesprogramma. Voorbeelden zijn genoemd in een eerder bericht.
Gr.
Erik
Op 1 januari 2007 19:30:19 schreef erik1234:
freesprogramma. Dan valt het met de timing van de pulsjes in de praktijk best mee. Niet optimaal maar in de praktijk prima werkbaar.
Dat zal aan het programma liggen. Ik heb XP erop met allerlei zooi en het draait gewoon goed. Je moet alleen geen actieve virusscans gaan doen, maar de normale beveiliging staat gewoon aan.
cool bedankt voor alle aandacht te gek.
ik ga er zeker verder mee.
veel geld heb ik niet te besteden (kunstenaar+hollander)
maar de sets bij damencnc zien er erg aantrekkelijk uit.
warschijnelijk ga ik daar een keer langs (ik heb weinig geduld)
als ik het dus goed begrijp kan ik gewoon in rhino iets ontwerpen vervolgends wegschrijven als dwg of dxf
dit in een CAM-programma als Artcam, Visual Mill, Bocnc inladen die er een g code van maakt en moet ik nu hierna dus alleen nog de freesbanen berekenen?
ik heb dus een cnc simulator gedownload om mee te testen enzo het lukt me nog niet om uit rhino iets te loaden. het programma werkt alleen met nc files
ik kon later wel iets downloaden om nc te laden in rhino maar niet andersom
ik wacht het af
Op 1 januari 2007 22:53:11 schreef stijgerart:
als ik het dus goed begrijp kan ik gewoon in rhino iets ontwerpen vervolgends wegschrijven als dwg of dxf
dit in een CAM-programma als Artcam, Visual Mill, Bocnc inladen die er een g code van maakt en moet ik nu hierna dus alleen nog de freesbanen berekenen?ik heb dus een cnc simulator gedownload om mee te testen enzo het lukt me nog niet om uit rhino iets te loaden. het programma werkt alleen met nc files
ik kon later wel iets downloaden om nc te laden in rhino maar niet andersomik wacht het af
Artcam, Visual Mill, Bocnc rekenen de freesbaan uit en houden rekening met een heleboel parameters zoals diameter frees, dikte v.h. materiaal etc. De uitkomst van Artcam, Visual Mill, Bocnc e.d. is een g-code bestand met de extentie .nc of .gc. Dit g-code bestand laad je vervolgens rechtstreeks in de freessoftware of je cnc simulator. In Visual Mill zit al een simulator ingebouwd.
Gr.
Erik
bedankt voor de reactie,
ik krijg er steeds meer vragen bij
wat zijn zo de beste afmetingen van de tafel ivm de geleidestangen ed
ook heb ik ff op artcam gekeken en gezien dat je er van alles mee kunt doen (mooi programma)
maar als ik nu bv ringen wil maken heb ik dan een 4e as nodig? (ik heb een vertex verdeler liggen)
groet
wilfred
Op 2 januari 2007 17:38:33 schreef stijgerart:
Hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Tandwieltjes voor een ouderwets horloge of een platenpakket voor een 1:1 vrachtschip? Materiaal staal, hout, kunststof?
maar als ik nu bv ringen wil maken heb ik dan een 4e as nodig? (ik heb een vertex verdeler liggen)
Of ook nog een vijfde as? Elke cnc-machine die je maakt of koopt heeft natuurlijk z'n beperkingen. Beperkingen tot het te bewerken materiaal, materiaalafmetingen of materiaalsoort. Een cnc-machine om hout te bewerken zal in de regel geen staal kunnen bewerken, en omgekeerd.
Sommige werkstukken zullen een vierde as vereisen, die vertex verdeler zou je ook kunnen motoriseren. Dat zou ik dat in eerste instantie niet doen omdat je al moeite genoeg gaat krijgen om;
a) De juiste materialen bij elkaar te zoeken
b) De machine te bouwen
c) De machine goed te bedienen in relatie tot het materiaal
d) Alle software juist te kunnen bedienen
Je bent inmiddels minimaal een jaar verder en we kunnen aan de optionele vierde as gaan denken.
Gr.
Erik
Arjan Swets
bedankt voor de reactie,ik krijg er steeds meer vragen bij
ook heb ik ff op artcam gekeken en gezien dat je er van alles mee kunt doen (mooi programma)
maar als ik nu bv ringen wil maken heb ik dan een 4e as nodig? (ik heb een vertex verdeler liggen)groet
wilfred
ja het is net wat erik1234 al zegt ...het is net wat je wil... ik kan iemand die heeft zo grote machine gemaakt dat die deuren uit kan frezen, en hobbelpaarden... en allemaal vrij groot spul...
wil je sieraden gaan maken kan je ook denken aan
een tafeltje van proxxon kopen en dat automatiseren ofzo... ( http://www.netshop.nl/shop/proxxon/enter.html?lang=nl&target=d6.ht… )
coole antwoorden
na gisteren ben ik wat gaan ontwerpen en gaan bedenken wat ik er nu allemaal mee wil, zo en zo het bouwen zelf is natuurlijk supercool. ik ben beeldhouwer en doe veel klussen voor idereen en nogwat, soms wat prototyping of plafond elementen, klusjes voor argitecten, kinderdagverblijven (speelgoed) en voor mijzelf zou ik vooral willen experimenteren met oa zand foam aluminium hout (mixed media) etc. ik zal mijn eerste ontwerpje wel wilen tentoonstellen dat zal wel vragen oproepen!
het is ongeveer wat ik nu wel zou willen maken
het frame wil ik maken uit staal, alle bewegende delen alu.ik moet nu nog uitzoeken welke soort stappemotoren ik nodig heb en hoe ik ze het best zou kunnen bevestigen.
ook de draadenden en de glijdestangen moet ik nog uitzoeken de tafel wordt 1024 1994 mm ( best groot misschien ik moet al niet aan de prijs denken van de glijdestangen en de draadenden + sterke steppemotor)
ik heb nog dikwandig aluminium pijp wordt dat gebruikt in de cnc(qua sterkte?)
hoe kan ik een foto toevoegen?
mochten jullie nog tips hebben
heel graaag
ik houd jullie op de hoogte
wilfred
Op 5 januari 2007 01:30:20 schreef stijgerart:
het frame wil ik maken uit staal, alle bewegende delen alu.
Denk je eraan dat staal kromtrekt als je gaat lassen? Of gaat alles met bouten en moeren?
ik moet al niet aan de prijs denken van de glijdestangen en de draadenden + sterke steppemotor)
Heb je al aan zo'n soort constructie gedacht voor de geleidingen?
Hier een linkje naar een andere grote cnc-machine in aanbouw; http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=48630
Gr.
Erik
Arjan Swets
coole antwoorden
na gisteren ben ik wat gaan ontwerpen en gaan bedenken wat ik er nu allemaal mee wil, zo en zo het bouwen zelf is natuurlijk supercool. ik ben beeldhouwer en doe veel klussen voor idereen en nogwat, soms wat prototyping of plafond elementen, klusjes voor argitecten, kinderdagverblijven (speelgoed) en voor mijzelf zou ik vooral willen experimenteren met oa zand foam aluminium hout (mixed media) etc. ik zal mijn eerste ontwerpje wel wilen tentoonstellen dat zal wel vragen oproepen!
het is ongeveer wat ik nu wel zou willen maken
het frame wil ik maken uit staal, alle bewegende delen alu.ik moet nu nog uitzoeken welke soort stappemotoren ik nodig heb en hoe ik ze het best zou kunnen bevestigen.
ook de draadenden en de glijdestangen moet ik nog uitzoeken de tafel wordt 1024 1994 mm ( best groot misschien ik moet al niet aan de prijs denken van de glijdestangen en de draadenden + sterke steppemotor)
ik heb nog dikwandig aluminium pijp wordt dat gebruikt in de cnc(qua sterkte?)hoe kan ik een foto toevoegen?
mochten jullie nog tips hebben
heel graaag
ik houd jullie op de hoogtewilfred
De geleidingen die ik gebruik vallen mee ...
de enkele rail kosten toen 19 euro de meter...
en hebben ze tot lengte van 4 mtr...
de karretjes die op die rail glijden waren iets van 25 euro de 10... en worden steeds goedkoper als je er meer besteld...
http://www.igus.de/Main_fs.asp?KATALOG=XIGLIDUR&GO=STAN&MAIN=1…
ik denk zeker voor zo grote machine deze gelijding goed te gebruiken is...
edit/
de nieuwe prijzen staan in de PDF die in bovenstaande link te vinden is...
/edit
ik heb even gekeken naar de gelijding op de page ziet er goed uit en niet duur nee.
bij erik zijn ontwerp denk ik dat ik de onderste twee wieltjes boven zou zetten (sterker) of heft het een rede?
zelf ben ik aan het ontwerpen geslagen in rhino en merk wel dat het steeds veranderd, ik kijk veel op cnc sites en probeer te achter halen hoe bepaalde details eruitzien?
ik wil natuurlijk het perfecte ontwerp!
op de site die arjan mij verwees zag ik cnc's die de standaard plaatmaten hebben 122 + 244
nu denk ik daar ook aan ( mijn ontwerp wordt groter)
ik ben mijn studio al aan het ruimen voor plek!
ik ga een fotootje proberen (bedankt voor de tip, mijn eerste forum)

gelukt te gek kan ik jullie nog beter op de hoogte houden
komende weken wordt het wel wat rustiger ik moet namelijk naar latvia (riga) en dan naar (canada ice hotel)
ijs sculpturen maken, ik vertrek 5 feb en terug 23e
ik denk dat ik zo de onderste gelijding wil doen tenzij er betere oplossingen zijn (ik denk zelf het moet sterk zijn) maar meestal komt het erop neer dat ik materialen wil voelen (wie niet) en dan zijn deze materialen ook meteen de duurste
moet ik weer een paar schilderijen verkopen.
ik wil de basis uit staal doen. laswerk betekend inderdaat kromtrekken dat wil ik opheffen met niet alles in een keer lassen maar steeds pinten en dan losse glijstrippen erop bouten die je kunt stellen.
Niet de bedoeling om af te kraken maar de bedoeling om opbouwende kritiek te leveren;
Details kan ik niet goed zien op die screenshots, maar ik hoop niet dat die geleidingsstangen vrijhangen over die lengte. Dan moet die stang een paar duim dik zijn wil het enige stijfheid krijgen.
Ander puntje van opbouwende kritiek; Ik hoop dat er spindels verkrijgbaar zijn in die lengtes. Als dat al het geval is vrees ik dat je problemen krijgt met doorhangen en/of vibraties tijdens het draaien. Ik denk dat het verstandiger is om met kettingen te gaan werken.
Gr.
Erik
natuurlijk is de bedoeling opbouwende kritiek
dat was ook de bedoeling, en wie ben ik om kritiek te geven in de cnc wereld ben ik niets vergleken bij jullie 
ik heb gekeken op de andere sites waar er kettingen gebruikt worden en het ziet er goed uit waarschijnelijk ook wel duurder, de rail die arjan gebruikt zijn een optie.
de maat die ik wil frezen is nu 122 * 244
kan ik dan ook alu frezen?
Op 7 januari 2007 17:56:26 schreef stijgerart:
kan ik dan ook alu frezen?
Het hele project staat of valt met de manier van werken en de gebruikte materialen.
M.a.w. in principe kun je alle materialen frezen als je alles maar nauwkeurig genoeg weet te maken en geld geen belemmering vormt. Op alle 2 de punten gaan er concessies gedaan worden, het freesresultaat en de te bewerken materialen zal te wensen overlaten. Het volgende voorbeeld schetst een beetje wat ik duidelijk wil maken; http://video.google.nl/videoplay?docid=-1213013438801373992&q=cnc.
Als je aan de volgende voorwaarden voldoet kun je in de buurt komen van een dergelijk freesresultaat als in het voorbeeld;
- Voldoende torsiestijfheid
- Voldoende krachtige motoren
- Nihil speling
- Goede spindelmotor met een goed regelbaar toerental
Natuurlijk is een machine zoals het voorbeeld financieel niet haalbaar, maar het geeft een goede indruk van waar je project naartoe zou moeten gaan.
Gr.
Erik
Ik vind deze: http://video.google.nl/videoplay?docid=-3025238628683391433&q=cnc
nog een stuk indrukwekkender...
dat filmpje ziet er goed uit dat is wat ik zou wilen,
maar inderdaad geld en tijd spelen wel een rol, alhoewel tijd heb ik redelijk.
het eerste wat mijn cnc zou moeten kunnen is hout
daarna moet het geen probleem zijn om alu te frezen
ook foam en andere kunstsoffen moet de cnc aan kunnen
weet jij toevalig adressen van sloopbedrijven waar je alu en staal kunt vinden?
en ja de glijdestangen die ik bedacht had zijn misschien niet goed genoeg
het moet waarschijnelijk een rails worden