Ha, ha, het staat ook ongeveer zo in
"Zoo werkt de Radio" !

nou ik vindt het GEWELDIG!!!!

mechanisch klopt het nl ook nog eens!

Op 12 januari 2007 15:44:41 schreef Keires:
dus zou het misschien beter zijn, dat ik die ns grondig bestudeer voor ik er verder blijf over te piekeren hé...

Tja, de kusjesziekte wordt vaak onderschat en kan een vervelende nasleep hebben. Maar de blaren op je lip zijn niet groot genoeg om je er je ganse leven achter te verstoppen.:-)
Dat is ironisch maar niet beledigend bedoeld.
Eerder een doordenkertje.

Als je "hogeschool" volgt zoals je beweert, dan lijkt het me van zelfsprekend dat je eerst al de basisprincipes onder de knie hebt. Daarvoor dient het middelbaar onderwijs. Zoniet zal dit ook een teleurstelling worden.

Dus in plaats van enkele dagen voor het examen te beseffen dat je er eigenlijk helemaal niets van snapt had je dat twee maand geleden moeten doen. Veel heb je dus niet gedaan.

Bovendien is dit echt elementair en eigenlijk stof voor 14-15 jarigen. Dit had je allang onder de knie moeten hebben.

Henk, het is enkel bij de condensator waar ik vast zit hoor... misschien heb ik me overleerd :p en begin ik nu gewoon te flippen :D Ik heb er allezinds stekende hoofdpijn van gekregen. En thnx Frederick.

grotedikken, waar wil je eigenlijk komen? Wil je nog dieper in de put steken ofzo? We hebben deze schakeling van transistor, maar vorige week gekregen... en het is enkel daar dat ik problemen met heb hoor... En mocht je je afvragen, ben ik al op voorhand beginnen leren, zodat toch nog iets kon vragen aan de docent als ik iets niet begreep. Aangezien we dit de laatste les hebben gekregen... moest ik wel uitleg vragen aan jullie, maar zo te zien had ik dat beter niet gedaan, want in ontmoedigen zijn jullie erg strek precies. ( Ik spreek niet voor iedereen btw)

@grotedikken: Ik heb in het middelbaar absoluut niets elektronica gehad. Pas in mijn derde universitair jaar heb ik eens cursus gehad die ging over elementaire elektronica.
Daarvoor heb ik wel verschillende fysica en wiskunde gerelateerde vakken gehad die me genoeg basis geven om een schakeling te analyseren.

En wat je daar schrijft:

Tja, de kusjesziekte wordt vaak onderschat en kan een vervelende nasleep hebben. Maar de blaren op je lip zijn niet groot genoeg om je er je ganse leven achter te verstoppen.
Dat is ironisch maar niet beledigend bedoeld.
Eerder een doordenkertje.

Ik begrijp best wat je bedoelt, maar jij kent me zeker? En jij weet dan ook wel zeker dat ik meer dan een jaar en half thuis heb gezeten met deze ziekte... en dus gewoon weg niet naar school kon... maar jah je kent me natuurlijk bijzonder goed hé...

ik heb niet eens middelbaar gehad met reactantie......
Alleen dat je een C kon opladen en ontladen met een DC.
Ik deed dan ook slechts HAVO

maare de cursus van Henry is ZEER duidelijk.

P.S. wie heeft dat ding eigenlijk geschreven???

Op 12 januari 2007 16:28:50 schreef High met Henk:
WOW. I'm AMAZED

mooie benadering frederick!!!!!!!!!!!!!!

echt perfect..........

zo loopt er idd geen stroom, maar wordt er wel lading (lees druk) doorgegeven!!!

perfect didactisch!!!!!

Zeer mooi voorgesteld, maar je moet blijven beseffen dat zulke voorbeelden maar een benadering zijn.

Er vloeit wel degelijk stroom.
Elektriciteit is pure energie en dus niet stoffelijk. De elektronen zijn maar de dragers die de energie doorgeven.

Vergelijk het met een elektriciteitsbuis vol identieke knikkers om in dezelfde sfeer te blijven. Duw er één bij en onmiddellijk valt er aan de andere zijde een knikker uit.
Voor een waarnemer heeft de knikker zich aan hoge snelheid door de buis verplaatst.
In werkelijkheid heeft de energie uit je duim zich naar het andere einde van de buis verplaatst doorheen de knikkers maar de knikkers zelf hebben maar een weg van 1 cm afgelegd.
Voor een elektrische stroom is het dus niet belangrijk hoever een elektron zich beweegt.
Hij hoeft dus niet helemaal van de negatieve klem naar de positieve. Het feit dat het elektron zich verplaatst is voldoende om zijn energie over te geven aan zijn buur enzovoort.

Maar het resultaat is hetzelfde. Duw je aan de negatieve pool een elektron in een draad , dan komt er aan de positieve kant een elektron bij. De lading is dus vereffend en er heeft stroom gevloeid. Dat het niet hetzelfde elektron is doet niets ter zake.

Als je het zo bekijkt zul je ook beter in staat zijn om te begrijpen hoe energie als radiogolven kan ontsnappen uit een geleider terwijl de elektronen er netjes inblijven.

Ik denk dat ik eindelijk heb gezien waarom die condensator C1 daar staat. Om de gelijksspanning van 6V tegen te houden? Correct? (Volgens het voorbeeld van Henk)

Op 12 januari 2007 16:50:49 schreef Keires:
grotedikken, waar wil je eigenlijk komen? Wil je nog dieper in de put steken ofzo?

Maar nee, jong, maar ik wil je laten beseffen dat als je iets wilt in dit leven je er ook een inspanning voor gaat moeten doen OP REGELMATIGE BASIS.
Als jij gans het schooljaar in coma ligt en alleen maar twee dagen voor het examen wakker wordt, zie ik het niet echt zitten voor je.
Ik heb echt wel begrip dat iemand door ziekte een achterstand oploop, maar ziektes die zich laten beinvloeden door klasroosters zijn vaak psychisch.
Herpak je, want je bent verkeerd bezig , dat is de boodschap. En stem je ambities af op je mogelijkheden, anders ga je een héél erg ongelukkig mens worden.
Ambitie is mooi, maar mag je leven niet vergallen.
Wie maar tot tien kan tellen kan een heel suc6vol bokser worden, maar een ingenieur zit
er volgens mij niet in.
Door je naar de mond te praten help ik je niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 12 januari 2007 17:03:49 schreef High met Henk:
[...]
maare de cursus van Henry is ZEER duidelijk.

P.S. wie heeft dat ding eigenlijk geschreven???

Geen idee, maar we maken er dankbaar gebruik van. ;)

grotedikken, ach man je kent me niet eens, dus kan je ook zomaar niet oordelen over me... jij weet niet hoeveel inspanning ik lever, mocht je dat echt weten dat had je wsl nu je mond niet open gedaan.

Ik ben al langer dan vandaag bezig hoor, mocht het je afvragen, lees anders die ene post eens ofzo? Dan zal je misschien begrijpen waarom ik het nu pas vraag.

[Bericht gewijzigd door Keires op ]

neem het met een korreltje zout KEIRES

Op 12 januari 2007 17:06:18 schreef grotedikken:
[...]

Er vloeit wel degelijk stroom.
[...]

Sinds wanneer gaat er stroom door een condensator??

hetzij jij de hoogohmige weerstand van het dielektricum, de lucht enzo meeneemt gaat er volgens de theorie die ik genoten heb geen stroom door een condensator. Die stroom ontstaat door in de ruimte achter het membraam de waterverplaatsing te meten door de pijp in de ruimte achter het membraam. Er is dus idd WEL stroom verplaatsing als gevolg van druk verplaatsing, maar tussen de linkerhelft en de rechter helft gaat geen stroom!

Als ik jouw voorbeeld van de knikkers moet nemen is het wat lastiger, maar zou het neerkomen op een mechanisch systeem waarbij je een blok zou verschuiven over 1 cm en aan beide kanten geborgd is. Je duwt de ene knikker eruit met de andere VIA het blok. Hoe hard die knikker eruit komt is afhankelijk van de weerstand waarmee de knikker in de buis vastgeklemd zit (dikte pijp in mijn verhaal.)

@keires: Idd daarom staat die C daar. Let wel op die C moet een Xc hebben die verwaarloosbaar is met de rest van de impedantie van de schakeling

Ik ga niet oordelen, maar meld alleen dat ik het ook somber inzien. Grotedikken bedoelt u alleen maar te motiveren om RAP aan het werk te gaan. Helaas is grotedikken niet de meest tactische persoon op dit forum, echter heeft hij wel het beste met u voor!!!

Op 12 januari 2007 17:25:17 schreef Sparks:

jah kan ik moeilijk, ik ben al 2 weken aan het leren en vandaag begon ik aan de transistor en aangezien dat niet erg vlot gaat, ben ik al hele dag aan het stressen en dan kan ik het zeker niet verdragen dat iemand zomaar commentaar op me geeft terwijl hij me niet eens kent en er bovenop nog beweert dat ik geen inspanning lever.

Op 12 januari 2007 17:25:17 schreef Sparks:

Helemaal niet, maar ik zal er maar mee ophouden want dit mag niet ontaarden in persoonlijke aanvallen.
Maar weet dat ik een tijd les heb gegeven en tientallen dergelijke studenten gezien heb die altijd een pasklare uitleg klaar hebben waarom ze iets niet kunnen, maar de fout ligt nooit bij henzelf. Had Keires nu die vraag een maand voor het examen gesteld, in plaats van enkele dagen zou ik er nooit op gehakt hebben.

Op 12 januari 2007 17:39:31 schreef grotedikken:
[...]
Helemaal niet, maar ik zal er maar mee ophouden want dit mag niet ontaarden in persoonlijke aanvallen.
Maar weet dat ik een tijd les heb gegeven en tientallen dergelijke studenten gezien heb die altijd een pasklare uitleg klaar hebben waarom ze iets niet kunnen, maar de fout ligt nooit bij henzelf. Had Keires nu die vraag een maand voor het examen gesteld, in plaats van enkele dagen zou ik er nooit op gehakt hebben.

En als u mijn post had gelezen, waarop ik zei dat we 'deze les over de transistor' de laatste les hebben gekregen en die was dinsdag... dan had u misschien hier ook geen commentaar op gegeven... of wel?

Kan deze discussie achterwege blijven?
Ja, je bent te laat, en nee, dat red je niet meer.

Ow nog mooier, bedankt hoor mod... Hoe kan je nu zeggen dat ik te laat ben, terwijl ik hier heel de situatie uitleg maar zucht als ik jullie ontmoediging achterwege laat, dan red ik het wel maandag!

Ik hoop dat jullie beseffen dat je hiermee geen mensen helpt, indien niet, is het best triest :/

[Bericht gewijzigd door Keires op ]

Tja... kan wat anders posten maar dan lieg ik...

Op 12 januari 2007 17:30:15 schreef High met Henk:
[...]

Sinds wanneer gaat er stroom door een condensator??

Sinds altijd. Dat is het nadeel van vuistregeltjes, ze helpen je de zaken begrijpen en onthouden, maar je moet blijven beseffen dat ze maar een benadering zijn.

Elektriciteit is elektromagnetische energie en verplaatst zich met de lichtsnelheid.
Als ze zich door de lucht verplaatst noemen we ze radiogolven.
In een geleider verplaatsen de krachtvelden zich door middel van de elektronen, maar de elektronen zijn slechts de dragers en niet de energie. Elektronen verplaatsen zich in geleiders met een snelheid tot enkele km/seconde terwijl de elektrische stroom
zich met de lichtsnelheid verplaatst.
Mijn knikkermodel zit dichter bij de waarheid dan jij vermoedt.

De elektronen gaan idd niet door het dielektricum maar de stroom wel.

Vreemd, zonder elektronen geen stroom.

Op 12 januari 2007 19:28:20 schreef Henry S.:
Vreemd, zonder elektronen geen stroom.

Natuurlijk niet, elektromagnetische golven kunnen zich in een geleidende stof alleen maar via elektronen verplaatsen.
Maar toch is het zo, de elektrische stroom verplaatst zich 100.000 x sneller dan de elektronen in een koperen draad.
Zonder zware wiskunde kun je het knikkermodel het beste begrijpen.
De knikkers(elektronen) zijn absoluut nodig om de energie te transporteren, maar elke knikker beweegt maar een heel klein stukje met een beperkte snelheid. Maar de energie verplaatst zich wel met de lichtsnelheid. (of juister de voortplantingssnelheid van dat type energie in dat medium, wat tevens de hoogst mogelijke snelheid is.)

Daarom is de vergelijking met water heel goed, maar tot op zekere hoogte.
Elektrische stroom is geen waterstroom.
Bij water gaat het om het verplaatsen van een bepaalde hoeveelheid water.
Het is van geen nut om een emmer elektronen te verzamelen als het al kon.
We willen alleen de energie die met die verplaatsing gepaard gaat, en dat is een heel verschil.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

okeej, idd de stroom wordt door het dielectricum voortgezet, net als door het membraam.

ik verwarde idd elektronen met stroom.

dus we zijn het eigenlijk met elkaar eens als ik het zo goed zie....

geen elektronen en wel stroom, omdat het membraam en het blok (of bij jouw de knikkers) ook bewegen.

't leuke is nl dat het membraam net als de condensator geen continu stroom door kan geven; je kunt hem laden of in geval van membraan op spanning brengen. Maar hij kan niet blijven bewegen of blijven laden. 't houd een keer op.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]